Nyolcadik alkalommal rendeztük meg a Sportmarketing Újragondolva Meetupot, amelyen a sport társadalmi hatásai és a felelősségvállaló gondolkodás került a középpontba. Beszámoló a rendezvényről!
A sportszervezetek és sportolók társadalmi szerepvállalása, valamint a vállalatok felelősségvállaló gondolkodása rendszeresen a konferenciák napirendjén szerepel a nyugati sportmarketing világban.
Megnyitójában Zsédely Péter, a meetup főszervezője elmondta, hogy érdemes Magyarországon is komoly figyelmet szentelni a témának. Nemcsak a közösségi kapcsolatok és a szociális fejlődés erősítése miatt áll a cégek, illetve a sportszervezetek fókuszában ez a terület, hanem gazdasági szempontból is megtérülő tevékenységről van szó. Bár rengeteget lehet még fejlődni ezen a téren, szerencsére hazánkban is találkozhatunk kitűnő példákkal, amelyek közül jó néhány bemutatásra került a meetupon.
Az előadások sorát a Magyarországon 16 áruházzal rendelkező és 21 százalékos részesedéssel piacvezető Decathlon ügyvezető igazgatója, Pósfai Gábor kezdte. Prezentációjából kiderült, hogy társadalmi felelősségvállalásuk 4 pillérre épül: elkötelezettek a munkatársak, a vásárlók, a partnerek és a környezet felé egyaránt. Hangsúlyozta, hogy a szponzorációs szerződéseik minden esetben legalább 3 évre köttetnek, mert fontos a hosszú távú együtt gondolkodás. Ahogyan a honlapunknak adott korábbi interjúból is kiderült, a TAO rendszert ezzel éppen ellentétesnek tartja: bár örül, annak hogy sok pénz áramlik a sportba, de ennek egyszer vége lesz és akkor ismét forrás hiánnyal fognak küzdeni az egyesületek, mert nem alakult ki az előre tervezés folyamata. Elsősorban a nagyobb tömeget megmozgató szabadidősportok, a futás, a kerékpározás és a túrázás áll a figyelmük középpontjában, de a fitneszt sem hanyagolják el.
Szilágyi László, a Merkapt Zrt. marketing vezetője érdekes vetületét mutatta be a sport társadalmi hatásainak. Épületgépész cég révén a Merkapt Zrt-t nem gondoljuk a szponzorációs piachoz könnyen kapcsolódó szereplőnek, azonban a valóság más mutat. Nem kell ugyanis mindig pénz a támogatáshoz, gyakran az emberi segítség, a kézzelfogható munka, illetve az apró tevékenységek éppúgy óriási pluszt adhatnak egyes szervezeteknek. A cég gondolkodása és a munkavállalók sporthoz való hozzáállása szintén példaértékű, mivel legtöbbjük maga is sportol, ami hiteles üzenet a külvilág felé. Az idők során a Merkapt Zrt. számos kezdeményezése nőtte ki magát – Nagy Sportágválasztó, Budapest-Pozsony-Bécs ultramaraton, Underworld Kupa, Merkapt SE – azonban jelenleg a Bajnokok Háza projekt élvezi a legnagyobb figyelmet.
Magyarország vezető sportnapilapja a Nemzeti Sport igyekszik lehetőleg minél több társadalmi eseményt is bemutatni az újság hasábjain. Nehéz azonban megtalálni az egyensúlyt, mert közben az eladási számokat is hozni kell. Murányi András főszerkesztő-helyettes kiemelte, hogy az értékesítési statisztikák mellet saját kutatásaikat is figyelembe veszik a tartalom, illetve az eladások szempontjából fokozottan hangsúlyos címlap összeállítása során. A számok azt támasztják alá, hogy a labdarúgás még mindig verhetetlen, ezért nehéz dolga van a tömegsport rendezvények szervezőinek. A Nemzeti Sport ugyanakkor odafigyel a sportemberi értékek és a példaképek bemutatására, ennek egyik konkrét formája az „Év embere” díj kiosztása.
Tömegsport rendezvények szervezése terén hazánkban a Budapest Sportiroda [BSI] rendelkezik a legkomolyabb tapasztalattal. Kocsis Árpád, a BSI ügyvezető-versenyigazgatója elmondta, hogy évente 25-30 eseményen több, mint 100 ezer embert mozgatnak meg, fiataltól az idősig. Fő specialitásuk a futás, de úszásban, kerékpározásban, túrázásban és a fitnesz terén is otthonosan mozognak. Mindehhez komoly marketing tevékenység társul: 12 fős csapat dolgozik a kommunikáción, kezelik az elképesztő méretű és részletességű adatbázist, a tíznél több honlap mellett 19 Facebook oldalt üzemeltetnek és évente 170-180 hírlevelet küldenek ki. A BSI Társadalmi Beágyazódási Programja változatos elemekből áll, ilyen a fogyatékkal élők integrálása, a híres és példaértékű közszereplők [nem celebek!] bevonása, vagy a tömegsport rendezvények miatti forgalmi változások elfogadtatása.
A meetup érdekes színfoltja volt Kovács Kriszta sportpszichológus előadása. Rövid relaxációs gyakorlatokból a közönség is ízelítőt kapott. Megtudhattuk, hogy a sportpszichológia még gyerekcipőben jár hazánkban, sajnos gyakran betegként tekintenek arra a sportolóra, aki szakemberhez fordul, pedig számos példát hallhattunk, hogy milyen hétköznapi helyzetekben van szükség pszichológusra. Erős hiedelmek élnek a sport világában, például, hogy egy jó csapat belülről is meg tudja oldani a problémákat, vagy akár a pszichológusnál töltött egyetlen alkalom – egy fontos verseny előtt – is elegendő a csodához. Előrelépés, hogy a magyar olimpiai csapatot Londonba négy, Szocsiba pedig egy sportpszichológus kísérte el, de még mindig nagyon alacsony a szakirodalom száma, valamint hiányoznak a sportág specifikus sportpszichológusok is.
Az előadások sorát Kiss Andrea, az UVSE Vízilabda Sportegyesület PR vezetője zárta, aki a női csapatuk legújabb társadalmi kampányát mutatta be, dr. Vass Nándor közreműködésével. Az Emlőrák Gyógyításáért Alapítvánnyal közösen indítottak figyelemfelhívó akciót, amelynek keretében a játékosaik minden mérkőzésükön kitűzik az emlőrák elleni harcot szimbolizáló rózsaszín szalagot a köpenyükre. A csapat és a magyar válogatott kapusát, Gangl Edinát választották a kampány reklámarcának, de a keret valamennyi tagja részt vesz a szűrőprogramban és a tájékoztatásban. Az UVSE minden évben igyekszik egy-egy jó ügy mellett kiállni, tavaly a Rex Kutyaotthonnal működtek együtt.
A meetup moderátori feladatait Tóth Balázs,marketing közgazdász sportmenedzser látta el, aki a honlapunk munkatársa.
További fotók a meetupról:
HT photo – A sport társadalmi hatásai meetup
A Sportmarketing Újragondolva Meetup felvezetése keretében Kiss Andrea és Zsédely Péter voltak Szombathy Pál vendégei a DIGI Sport Reggeli Start című műsorában:
A meetupról a médiában megjelent beszámolók:
Sportmarketinges Meetup – Sportime
A sportot itthon focival lehet eladni – Média 2.0
Korábbi meetupok
A korábbi Sportmarketing Újragondolva Meetupok beszámolói, képei, valamint a DIGI Sport Reggeli Start műsorában lement beszélgetések megtekinthetők az alábbi linkeken:
Futball marketing – 2014.05.29., Loffice
Sport és innováció – 2013.11.21., Mu Színház
Sport és média – 2013.05.05., Symbol
Sportban az üzlet – 2012.11.28., Mu Színház
Az olimpia marketing szemmel – 2012.05.17., Mu Színház
SportPR/Sport branding – 2011.11.10., Mu Színház
A sport online/mobil marketing vonatkozásai – 2011.05.26., Fogasház
Fotók: HT photo
4 hozzászólás
Pingback: Nemzetközi téma és külföldi előadó a Sportmarketing Újragondolva Meetupon | sportsmarketing.hu
Pingback: Sportmarketing Újragondolva Meetup: Nemzetközi sportmarketing | sportsmarketing.hu
Pingback: A Szurkoló Mint Fogyasztó A Tizedik Sportmarketing Újragondolva Meetup Témája | Sportsmarketing.hu
Pingback: Sportmarketing Újragondolva Meetup: Szurkolói élmény | sportsmarketing.hu