Tizedik alkalommal rendeztük meg a Sportmarketing Újragondolva Meetupot, amelyen a szurkolók mint fogyasztók kerültek a középpontba. Színvonalas előadások, szakmai stadiontúra, interaktív program – beszámoló a rendezvényről!
A szurkolói élmény nemcsak a mérkőzés időtartamára korlátozódik, hanem folyamatos tapasztalat alapján alakul ki. A győzelem sem mindig garantált, óhatatlanul becsúsznak vereségek, ráadásul sok sportágban a hosszú, csendes téli vagy nyári szünettel is számolni kell. Ezért fontos komoly figyelmet szentelni a sportszervezetek részéről is a márkaépítésnek, hogy a hullámvölgyek, holtidőszakok könnyen áthidalhatók legyenek és a rajongótábor figyelmének érdekes információkkal való lekötésével fenntartható legyen a pozitív szurkolói élmény.
Megnyitójában Zsédely Péter, a meetup főszervezője elmondta, hogy hatalmas büszkeség a tizedik alkalom, mert egy teljesen független, önálló rendezvény, egy őszinte kezdeményezés a Sportmarketing Újragondolva Meetup. A sorozattal sikerült egy olyan platformot teremteni, amely a kommunikáció katalizátoraként szolgál, és összehozza a sportélet szereplőit a kluboktól, szövetségektől kezdve, az brandeken át, a felek között közvetítő ügynökségekig.
A szurkolói élmény különböző nézőpontokból történő elemzését és a kiemelkedő hazai példák bemutatását a MOL-Pick Szeged képviseletében Barna Sarolta, marketing vezető és Juhász Levente, klubmenedzser kezdték. A klub gondolkodásmódját jól jellemzi, hogy egy marketing cégként tekintenek magukra, amelynek a kézilabda a csatornája, tehát az üzleti szempontok érvényesülnek. A MOL-Pick Szeged szoros kapcsolatot ápol a szurkolóival, az online és közösségi média felületeken folyó kommunikáció mellett a személyes kapcsolattartásra is figyelnek. Különböző események szervezésével sok olyan alkalmat teremtenek, ahol a szurkolók (pl. évnyitók és -zárók, mez- és buszbemutatók), valamint az üzleti partnerek (pl. VIP fogadások, támogatói klub) a mérkőzéseken kívül is találkozhatnak a csapattal. “Lovebrand” építéssel nem az egyes játékosok, hanem a klub van a fókuszban, ami hosszabb távú tervezést tesz lehetővé. Ebben lényeges szerepet játszik a nem mérkőzés napi kommunikáció (pl. edzés fotók és videók, játékosok a pályán kívül, utánpótlás hírek), a merchandising és a CSR tevékenység (pl. jótékonysági gyűjtések, plüssdobás). Továbbá az olyan részletek is fontosak az összhanghoz, hogy a klub színeit viselve, mindenki kékben buzdítsa a csapatot a lelátón. A MOL-Pick Szeged az új jövőképével, nemcsak sportszakmailag terveznek szintet lépni, hanem a kommunikációban is.
Katona András, a Groupama Arénát üzemeltető Lagardère Sports Hungary marketing vezetőjének előadása igazi különlegességként szolgált, ugyanis egy stadiontúra keretében zajlott. A prezentáció elemei a Groupama Aréna képernyő-rendszerén kerültek megjelenítésre, mobiltelefonról vezérelve, minden helyiségben a releváns információkkal. A Ferencváros öltözője és a pálya természetesen nem maradhatott ki a stadiontúrából, de sorra kerültek a VIP termek, a Skyboxok, valamint a sajtóterem is. Katona András a szurkolói élmény egyik egyedi területére, a VIP és üzleti vendéglátásba engedett mélyebb bepillantást. A Groupama Aréna a meccsnézésen kívül az üzletkötéshez is ideális környezetet teremt: a cég által egy felmérésben megkérdezett vállalatok 51 százalékának született már üzlete az ott megismert partnerekkel. Az is kiderült, hogy a Groupama Aréna VIP szektorait a cégek az új kapcsolatok kiépítése mellett a munkavállalóik motiválására és arculatépítésre is használják.
A futball szurkolók különböző típusait mutatta be Nagy László, a Havas Media branded entertainment directora. A Szurkolók, szenvedélyek és márkák [Fans, Passions and Brands] címen publikált tanulmányukban 8 jellemző alapján karakterizálták a szurkolói attitűdöt és viselkedést. A jellemzőket a labdarúgás szerelmeseinek médiahasználatával, márkaészleléseivel és egyéb szenvedélyeivel kombinálva, 6 különböző típusú szurkolót tártak fel globálisan: Felfedező [Explorer], Műértő [Connoisseur], Őrző [Guardian], Patrióta [Patriot], Követő [Follower] és Figyelő [Observer]. A szurkolói profilok már önmagukban is érdekesek, de megismerésük igazi értéke abban rejlik, hogy segítenek irányt szabni az eltérő csoportokkal való kommunikációnak és a márkaaktivitásoknak. Például azoknak a figyelmének a megragadására, akik a játék szépségéért és színes történelméért szeretik a labdarúgást, legjobban a történetmesélés alkalmas. Míg azoknál, akik főleg csak a nagy tornákat követik figyelemmel, a közös meccsnézéshez teremtett különleges hangulat, az öröm megosztásának lehetősége működik inkább.
A többek között az osztrák SKN St. Pöltennel dolgozó BrandTrend ügynökség társtulajdonosa, ügyvezető igazgatója, dr. Jánosy Zsuzsanna a márkaépítés fontosságát hangsúlyozta. Hangsúlyozta, hogy az erős márka a teljes értéklánc, tehát a a sportklubon kívül a csapat, a szurkolók, a szponzorok, a fogyasztók, valamint a város számára is előnyöket biztosít. Magyarországon ezt a szemléletet egyelőre még nehéz meghonosítani, legalábbis nem egy magyar klub elzárkózott az ilyen jellegű megkeresésük elől. Persze találni jó példákat hazánkban is, mint a Videoton mentorprogramja, amelynek keretében az első keret játékosai egy-egy utánpótlás csapatot kaptak és egész szezonban tartják velük a kapcsolatot, részt vesznek a gyerekek életében.
A meetup hivatalos programját egy kerekasztal zárta a televízión keresztüli szurkolói élményről. A beszélgetést a rendezvény moderátori feladatait ellátó Tóth Balázs, sportmarketing szakértő, honlapunk munkatársa vezette. Aktuális információkra támaszkodó és kellemesen kötekedő kérdéseire Pap Viktor, az M4 Sport marketing menedzsere, Szabó Máté, a Sport TV PR menedzsere, valamint Barna Sarolta és Juhász Levente válaszoltak. A nyári labdarúgó Európa-bajnokság kapcsán megtudhattuk, hogy az M4 Sport kiemelt célja az itthon maradó szurkolókat olyan közel vinni a magyar válogatotthoz, amennyire lehetséges. A csatorna saját stúdióval rendelkezik majd minden magyar érdekeltségű stadionban, a helyszíni tudósítók folyamatosan a játékosok közelében lesznek. A látványról különleges kamerák, 360 fokos panorámafelvételek gondoskodnak majd. A Sport TV szintén mindent megtesz a közvetítései során, hogy az élő sportesemények hangulata azokra is átragadjon, akik a televízión előtt szorítanak kedvenceikért. A négy legnagyobb hazai kézilabda klub szurkolóiról éppen az elmúlt hónapokban készítettek egy-egy anyagot, ami nemcsak rajongók tetszését váltotta ki, hanem a sportág európai szövetségének elismerését is.
További fotók a meetupról:
HTpHoTo – Szurkolói élmény meetup
Letölthető előadás a meetupról:
Barna Sarolta és Juhász Levente: Szurkolói élmény a MOL-Pick Szeged kézilabda csapatánál
A 10. Sportmarketing Újragondolva Meetup 6 percben
Meetup a DIGI Sporton:
A Sportmarketing Újragondolva Meetup felvezetése keretében dr. Jánosy Zsuzsanna, a BrandTrend társtulajdonosa, ügyvezető igazgatója és Tóth Balázs, a meetup moderátora voltak Szombathy Pál vendégei a DIGI Sport Reggeli Start című műsorában:
A meetupról a médiában megjelent anyagok:
Sportmarketing: a magyar klub külföldi szurkolókkal érne a szűk elitbe-NSO
Gamechanger sportbrandek – márkatanácsadás.hu
Korábbi meetupok
A korábbi Sportmarketing Újragondolva Meetupok beszámolói, képei, valamint a DIGI Sport Reggeli Start műsorában lement beszélgetések megtekinthetők az alábbi linkeken:
Nemzetközi sportmarketing – 2015.05.07., Loffice
A sport társadalmi hatásai – 2014.11.13., Loffice
Futball marketing – 2014.05.29., Loffice
Sport és innováció – 2013.11.21., Mu Színház
Sport és média – 2013.05.05., Symbol
Sportban az üzlet – 2012.11.28., Mu Színház
Az olimpia marketing szemmel – 2012.05.17., Mu Színház
SportPR/Sport branding – 2011.11.10., Mu Színház
A sport online/mobil marketing vonatkozásai – 2011.05.26., Fogasház
Fotók: Horváth Tamás (HTpHoTo)
2 hozzászólás
Pingback: Marketingtörténetek a Bundesligából és a LaLigából a sportmarketing meetupon | sportsmarketing.hu
Pingback: Sportmarketing Újragondolva Meetup: Storytelling a labdarúgásban | sportsmarketing.hu