Ötödik alkalommal rendeztük meg a Sportmarketing Újragondolva Meetupot, amely során a sport és a média kapcsolatát elemeztük. Beszámoló a rendezvényről!
Az ötödik Sportmarketing Újragonodolva Meetupot szerettük volna a szokásosnál is emlékezetesebb élménnyé tenni, ezért a jubileumi alkalomhoz méltó környezetben, a Symbolban tartottuk. A programot ezúttal is úgy állítottuk össze, hogy a témáról – a Sport és Média kapcsolatáról – átfogó képet kapjunk, bevonva minden érintettet.
A rendezvényt Zsédely Péter, a meetup főszervezője nyitotta meg, majd a Felix Promotion interaktív előadása következett. Drucker Szilvia [marketing koordinátor] két sportolóval, Bedák Zsolttal [ökölvívó] és Farkas Norberttel [alpesi síző] állt a színpadra, akik válaszoltak a közönség kérdéseire is. Megtudtuk, hogy az ügynökség előnyben részesíti az olyan médiaeseményt, ahol a sportolóik emberi oldalára kíváncsiak, és nem azért kapnak meghívást, hogy produkciót hajtsanak végre. A sportolók egyetértettek abban, hogy örülnek a média érdeklődésének, egyáltalán nem teher számukra a közszereplés.
Hampuk Richárd, a Person Communications kommunikációs szakértője a Coca-Cola Testébresztő programon keresztül avatta be a résztvevőket a szabadidősport népszerűsítésének rejtelmeibe. A program során többféle sportágat kell kezelniük, ami összetett feladatot jelent. Például szinte lehetetlen – de legalábbis túlzottan költséges – lenne egyetlen mobilalkalmazásba sűríteni a sportteljesítménnyel kapcsolatos információkat, ugyanakkor a kommunikáció során kiemelt szerepet kap a közösségi média. Elmondta, hogy sok szabadidősport rendezvény azért fókuszál a nőkre, mert a kutatások szerint a nők kevesebbet mozognak, azonban ha egy családban egy nő elkezd mozogni, az a többiekre is hatással van.
Zandler Gábor, az Aon üzletágvezetője a Sport és Szórakoztatóipar szegmensben, nem üres kézzel érkezett. Egy Manchester United mezt sorsolt ki azok között, akik helyesen válaszolták meg az előadása után, hogy évente 32 millió dollárjába kerül az anyavállalatuknak a Premier League friss bajnokának mezén bérelni a felületet. Hangsúlyozta, hogy nem a véletlennek köszönhető az együttműködés: az Aon a B2B piaci elismertsége után szeretett volna ismertté válni a fogyasztók körében is, valamint meglovagolva a Manchester United ázsiai népszerűségét, kihasználni az ottani piacban rejlő gazdasági potenciált.
A címlapkészítés fortélyairól árult el műhelytitkokat Buzgó József, a Nemzeti Sport főszerkesztője. Rengeteg konkrét példával – jóval és rosszal egyaránt – támasztotta alá mondanivalóját, amelyből kiderült, hogy a sokak által rengeteget szidott labdarúgás „adja el” a lapot. A focinál jobban csak az olimpia teljesít, ami mindent visz, legyőzve még a futball világbajnokságot is. A labdarúgással egyedül a kézilabda tud versenyre kelni, a kevésbé frekventált sportágak ezért ritkán kerülnek a címlapra.
A kávészünet után Sztancsik Tamás, a Magyar Labdarúgó Szövetség kommunikációs és marketing referense a televíziós jogokkal folytatta. Felhívta a figyelmet arra az érdekes tényre, hogy a labdarúgásban a válság ellenére is növekedtek a bevételek. A közvetítési jogok értékesítésében is pozitív tendencia mutatkozik: az MLSZ legutóbb a DIGI Sport által teremtett versenyhelyzetnek köszönhetően 3.54 milliárd forintért, vagyis a korábbinál jóval magasabb összegért adta el a televíziós jogokat a 2012–16 közötti időszakra. A klubok ebből 50 százalékban normatív alapon, 50 százalékban pedig teljesítményarányosan – az eredménytől és a nézettségtő függően – részesednek, de nyugati mintára szeretnék elérni, hogy az európai kupákhoz hasonlóan minden megszerzett pont plusz pénzt jelentsen. A hazai klubok nem panaszkodhatnak a televíziós bevételeikre: közel egyharmadát teszi ki a költségvetésüknek, az már más kérdés, hogy a másik két pillér, a meccsnapi, illetve a kereskedelmi bevételek elmaradnak a kívánatostól. Az internetes jogok piacára még nincs kiforrott nemzetközi gyakorlat, az MLSZ ezen a téren a YouTubbal közösen létrehozott MLSZ TV-nek szavazott bizalmat.
A DIGI Sport különleges beszélgetéssel készült. A meetup moderátora, Szombathy Pál, aki a DIGI Sport műsorvezetője, szándékosan provokatív kérdésekkel bombázta kollégáját, Dr. Faragó Andrást, a csatorna főszerkesztőjét. Megtudhattuk, hogy problémát okoz a „láthatatlan csatorna” szerepét levetkőzni, mert bár többször is közel álltak a két nagy kábelszolgáltatóval való megegyezéshez, még nem sikerült elérniük, hogy bekerüljenek a kínálatukba. Az ilyen helyzetek és a negatív kampányok ellen is határozottabb kommunikációval szeretnének fellépni, hogy elfogadott szereplői legyenek a piacnak. A jelenlévőktől érkező kérdéseknek köszönhetően bepillantást nyerhettünk a tulajdonosi szerkezet okozta sajátosságokba is.
Az előadások sorát Schwarz Gábor, a Ustream üzletfejlesztési és értékesítési vezetője zárta. Az egyik legsikeresebb magyar startup 6 éve foglalkozik multimédiás tartalmak, többek között sportesemények, interneten keresztüli közvetítésével. Mára 100 millió felhasználót érnek el, és a streamek kitűnően szolgálják a kevésbé médiaképes sportágak érdekeit, valamint megoldást nyújtanak az egy időben különböző helyszíneken zajló események élő közvetítésére.
A Sportmarketing Újragondolva Meetup felvezetése keretében Farkas Norbert és Zsédely Péter voltak Szombathy Pál vendégei a DIGI Sport Reggeli Start című műsorában:
A meetupról a Nemzeti Sport Online-on megjelent beszámoló:
„A sportolók nem celebek”; Mennyiért lehet hirdetni az MU mezén?
További fotók a meetupról
facebook.com/Sportsmarketing Hungary
Korábbi meetupok
A korábbi Sportmarketing Újragondolva Meetupok beszámolói, képei, valamint a DIGI Sport Reggeli Start műsorában lement beszélgetések megtekinthetők az alábbi linkeken:
Sportban az Üzlet – Sportmarketing Újragondolva Meetup, 2012.11.28., Mu Színház
Az olimpia marketing szemmel – Sportmarketing Újragondolva Meetup 2012.05.17., Mu Színház
SportPR/Sport branding – Sportmarketing Újragondolva Meetup 2011.11.10., Mu Színház
A sport online/mobil marketing vonatkozásai – Sportmarketing Újragondolva Meetup 2011.05.26., Fogasház
Fotók: Horváth Tamás
8 hozzászólás
Pingback: Sportmarketing Újragondolva Meetup: Sport és Innováció | Sportsmarketing
Pingback: Sportmarketing Újragondolva Meetup: Futball marketing | Sportsmarketing
Pingback: Sportmarketing Újragondolva Meetup: A sport társadalmi hatásai | Sportsmarketing
Pingback: Nemzetközi téma és külföldi előadó a Sportmarketing Újragondolva Meetupon | sportsmarketing.hu
Pingback: Sportmarketing Újragondolva Meetup: Nemzetközi sportmarketing | sportsmarketing.hu
Pingback: A Szurkoló Mint Fogyasztó A Tizedik Sportmarketing Újragondolva Meetup Témája | Sportsmarketing.hu
Pingback: Sportmarketing Újragondolva Meetup: Szurkolói élmény | sportsmarketing.hu
Pingback: Marketingtörténetek a Bundesligából és a LaLigából a sportmarketing meetupon | sportsmarketing.hu