Sportgazdaság, többféle sportág — 2012/12/03 at 08:00

Sportmarketing Újragondolva Meetup: Sportban az üzlet

by

Negyedik alkalommal rendeztük meg a Sportmarketing Újragondolva Meetupot, amely során „Sportban az üzlet” címmel a sport gazdasági kérdései kerültek megvitatásra. A szakmai előadások mellett expo és két workshop tette teljessé a programot.

November 28-án a már megszokott helyszínnek mondható Mu Színházban gyűlt össze a hazai sportmarketing szakma a negyedik Sportmarketing Újragondolva Meetup alkalmával. A „Sportban az üzlet” címet viselő rendezvényen a magyar sport gazdasági és marketing értékeit tártuk fel a különböző érintettek – sportszervezet, szponzor, beszállító, média – bevonásával. A téma aktuális, hiszen napjaink piaci környezete felelős gazdálkodásra ösztönzi a sportban és az üzleti szektorban működő szervezeteket egyaránt.

A meetup második alkalommal kezdődött expoval, ahol a sporthoz és a marketinghez kötődő szervezetek kaptak kiállítási, bemutatkozási lehetőséget. Mivel a jelenlegi magyar sportgazdaságot erősen meghatározó tényező a látvány-csapatsportágak támogatásának társaságiadó-kedvezménye [TAO], egy workshop keretében tárgyaltuk ki a témát Jagodits Rómeó, a meetup moderátora, és a Sportfinanszírozás.hu szakértői segítségével. A nagy érdeklődésre számot tartó beszélgetés remek alapot szolgáltatott a szakmai előadásokhoz.

Az első előadást Kelecsényi Ernő, a Győri Audi ETO KC elnöke tartotta, aki bemutatta az elmúlt négy évben a női kézilabda BL legjobb négy csapata között végző klub üzleti modelljét. A győriek bevételei között a főszponzor Audi által biztosítottak [17 %] mellett jelentős tétel a TAO-összeg [24 %] és az önkormányzat szerepvállalása [23 %], míg a kiadások legnagyobb részét a személyi kifizetések [64 %] jelentik. A létesítmény helyzeten szeretnének javítani és az európai szövetségnél a 2014-15-ös szezonra szeretnék elérni, hogy a férfiakéhoz hasonlóan a női BL is négyes döntővel záruljon.

Fábián László, a Teamforce Sportmarketing Ügynökség szakértője kiemelte, hogy fontos küldetés a sport szektor és az üzleti szféra céljait, gondolkodásmódját összehangolni. Az egykori olimpiai bajnok inkább a vállalati oldalt tartja a fejlődés mozgatójának és hangsúlyozta az ügynökségek mediátori szerepét az érdekek közös nevezőre hozásában, valamint mindkét fél tanításának jelentősségét.

Papp Gábor, a többek között a Nemzeti Sportot, Képes Sportot, Sport&Style-t is kiadó Ringier Szórakoztató és Sport üzletág igazgatója megragadta a szenvedélyt, mint a sport egyik lényegi elemét. A médiának a tájékoztatás mellett komoly szerepe van a szenvedély közvetítésében és az értékteremtésben.

Az előadások szünetében egy újabb workshopra került sor, ahol a közösségi médiát az amatőr futballal házasító Grundfoci mutatkozott be.

A szünet után Balássy Árpád, a Borsodi marketing managere folytatta az előadásokat. Alátámasztotta az általunk is képviselt szemléletet, hogy a szponzoráció nem egyenlő a támogatással, hanem kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolat egy sport(egyesület) és egy vállalat között. Ennek tudatában az sem meglepő, ha egy bajnokság két kiemelkedő csapatának ugyanaz a szponzora [Celtic és Rangers korábban a skót bajnokságban, akiknek a Carling sörön keresztül a Borsodi anyavállalata volt a mezszponzora], hiszen aktiválni szeretnék érzelmileg megfogni a célcsoportot és aktiválni a fogyasztókat abban a környezetben, amit szeret, ahol otthon érzi magát.

Dr. Elbert Gábor, a PMFC-Matias cégvezetője bemutatta azokat a marketing akciókat, amelyekkel a klub igyekszik felülkerekedni a helyi adottságok nyújtotta problémákon, vagyis a rossz állapotban lévő infrastruktúrán és a tőkeerős Baranya megyei cégek hiányán. Kreatív megoldásokban nincs hiány: a pécsi egyetemmel, a szurkolókkal való szoros együttműködés mellett PMFC-napokat tartanak a városban. Ezen kívül minden hazai mérkőzésen vendégül látnak egy környékbeli települést, ünnepélyes eseményeket szerveznek – például a pécsi paralimpiai bajnok Sors Tamás köszöntése -, vagy Facebook játékot hirdetnek.

Az előadások sorát Iványi Márton zárta, aki az amerikaifutball szakértőjeként pontos körképet adott a sportág magyarországi helyzetéről. A Budapest Wolves korábbi játékos és alelnöke konkrét példákon keresztül ismertette a klubok költségeit és bevételeit. Mivel az állami támogatás teljes mértékben hiányzik a sportágból – ehhez szükség lenne a szakszövetségi státusz elérésére – , a játékosok hozzájárulása jelenti a fő bevételi forrást. Fejlődni csak nemzetközi megmérettetésekkel lehetséges, ami természetesen további kiadásokkal jár. Ezt ellensúlyozandó, plusz bevételt jelentenek például céges sportnapok szervezése, sportbemutatók, vagy filmforgatás.

A Sportmarketing Újragondolva Meetup felvezetése keretében Fábián László és Zsédely Péter, a rendezvény főszervezője voltak Szombathy Pál vendégei a DIGI Sport Reggeli Start című műsorában:

 

A meetupról a Nemzeti Sport Online-on megjelent beszámoló:
Mikor lehet négyes döntő a női kézi BL-ben?; Misszió a PMFC-nél 

További fotók a meetupról:
facebook.com/SportsmarketingHungary 

KORÁBBI MEETUPOK
A korábbi Sportmarketing Újragondolva Meetupok beszámolói, képei, valamint a DIGI Sport Reggeli Start műsorában lement beszélgetések megtekinthetők az alábbi linkeken:
Az olimpia marketing szemmel – Sportmarketing Újragondolva Meetup 2012.05.17., Mu Színház
SportPR/Sport branding – Sportmarketing Újragondolva Meetup 2011.11.10., Mu Színház
A sport online/mobil marketing vonatkozásai – Sportmarketing Újragondolva Meetup 2011.05.26., Fogasház

Már az egyetemisták sem mozognak eleget

Nemcsak a felnőttek, de már az egyetemisták sem mozognak eleget Magyarországon – derül ki egy friss tudományos kutatásból.

Close