Prezi, Ustream, LogMeIn: Fejlődő tudásalapú magyar vállalkozások – startupok – a világhírnév útján. De vajon sportos vonalon is elképzelhető ugyan ez?
Napjainkban egyre többet hallani a startup kifejezést, de a sport berkein belül talán még kevésbé ismert ez. Cikksorozatom célja, hogy bemutatassam az ilyen jellegű hazai vállalkozásokat.
Az első részben a Grundfoci került terítékre, most pedig a Sportwavez-t szeretném bemutatni. A szolgáltatás lényege, hogy a jelenkor digitális technológiai eszköztárát felhasználva, kihasználva megkönnyíti a (sport) csapatszervezési és menedzselési feladatokat. Ezzel kapcsolatban részletesebben egy korábbi cikkben már szerepeltek az oldalon, amikor részt vettek a Webit Congress versenyen.
Most viszont a project üzleti oldaláról, a kezdetről, jelenről, jövőről kérdeztem Marosi Balázs társalapítót.
Balázs, köszönöm, hogy elfogadtad a felkérést! Vágjunk is bele, honnan jött az ötlet, mikor indult a Sportwavez?
Az ötlet teljesen véletlenül jött, mikor Attilával bwinen fogadtunk épp egy meccs közben, és a szünetben visszaigazolta a részvételét a saját heti meccsén. Rájöttünk, hogy mennyire XX. századi módon működik ez az egész, és hogy mennyi mindent lehetne kihozni a csapatszervezésből, ha újragondolnánk az egészet. Kettőnknek együtt több mint 40 évnyi insightja volt, így nagyon könnyen jöttek a problémák, és a többéves digitális ügynökségnél töltött tapasztalat pedig a trendekkel való összekötést segítette. 2011 szeptemberében jött az ötlet, és csaknem másfél év után 2013. február 24-én került ki éles szerverre az oldal.
Hogyan szereztetek forrást az induláshoz, megvalósításhoz?
Jelenleg nincs befektetőnk, saját forrásokból és szülői segítséggel oldottuk meg. Nagyobb digitális konferenciákra neveztünk, hogy a kijutásunkkal elősegítsük az esetleges tőkebevonást, de a Webitről és a The Next Webről is lecsúsztunk 1-1 hajszállal.
Hányan dolgoztok jelenleg a projekten? Főállásban/munka mellett?
Ketten vagyunk ötletgazdák és alapítók, mi munka mellett csináljuk. Van 2-3 programozónk, akik teljes munkaidőben dolgoznak nekünk (sőt gyakran azon is túl) és egy grafikusunk, aki szintén munka mellett segít nekünk.
Hány felhasználó regisztrált már az oldalatokra?
A jelenlegi regisztráltak száma még nem releváns, mert nem végzünk semmilyen kommunikációs tevékenységet, csak saját csapatokkal teszteljük az oldalt, ez 100 alatti számot jelent. Az előző két hónapban egy partneri együttműködésre és az első ügyfelünkre helyeztük a fókuszt.
És mik a további terveitek, céljaitok?
Terveink természetesen vannak a regisztrációk növelésére. Egyrészt a Magyar Telekom digitális partnerévé váltunk a Magyar Diáksport Szövetség Labdarúgó Diákolimpiáján, amit a Telekom szponzorál idén tavasztól, nekik egy külön domain alatt biztosítjuk a motort saját designnal. Ez egy nagyon jó lehetőség nekünk arra, hogy az ország minden részéről érkező több ezer diák megismerje az oldal funkcióit, és a torna után, ha szeretné a Sportwavez-en az iskolán kívüli csapatával is regisztrálhasson. A Telekommal való hosszú távú együttműködés lehetősége is komoly inspiráció, hiszen a következő időszakban, a futballszponzorációs fókusz miatt több nagyszabású eseményen is jelen lesznek.
Bízunk benne, hogy egy ilyen referenciával el tudunk jutni befektetőkig és új alapokra helyezhetjük a vállalkozásunkat.
Utolsó kérdés: mit tanácsolnál azoknak, akik most kedvet kaptak, vagy esetleg már van is saját ötletük, merre, hogyan induljanak el?
Én azt tanácsolnám, hogy csak olyan dologba kezdjen bele, amit szeret csinálni. Hosszútávon csak akkor lehet valaki sikeres, ha élvezi is, amit csinál. Ez talán nem tűnik fontosnak, de azt látom, hogy a körülöttem lévő emberek nagy részének fogalmuk sincs arról, mivel akarnak foglalkozni és csak jobb híján csinálják azt, amit csinálnak.
Emellett nagyon fontos az, hogy ne legyél egyedül, és lehetőleg a barátod, akivel együtt indítod a businesst, legyen ellentétes személyiség, mint te. Nagyon jól lehet haladni, ha azokat a dolgok, amiktől te fázol, a társad könnyen megcsinál, neked meg megmaradnak az érdekes dolgok…
És ami a legfontosabb: mielőtt bármit csinálnál, végezz egy nagyon komoly konkurencia analízist. Nehéz olyat kitalálni, ami még nem jutott másnak az eszébe. Csapatszervező oldalból is fel tudok neked sorolni vagy 20-at. Kérdés az, hogy az a gondolkodás és koncepció, ami a te hozzáadott értéked, megvalósult-e már. Ha van konkurenciád, de hozzájuk képest van legalább egy olyan USP-d (egyedi termékelőny) ami sikerre vezethet, akkor hajrá! Hiszen ahogy egy volt főnököm mondta: Nem elsőnek kell lenni, hanem a legjobbnak.
Balázs, köszönjük a részletes válaszokat és sok sikert kívánok a céljaitok eléréséhez!
Ha tetszett a cikk, kövesd figyelemmel az oldalt, hamarosan jelentkezünk a következő résszel!
2 hozzászólás
Pingback: Sportos magyar startupok – Statzup | Zsiros Mihály PhD hallgató
Pingback: Sportos magyar startupok – Statzup | Sportsmarketing