labdarúgás, Sportmarketing — 2013/05/14 at 11:50

Sportos magyar startupok – Statzup

by

Prezi, Ustream, Logmein: Fejlődő tudásalapú magyar vállalkozások – startupok- a világhírnév útján. De vajon sportos vonalon is elképzelhető ugyan ez?

Napjainkban egyre többet hallani a startup kifejezést, de a sport berkein belül talán még kevésbé ismert ez. Cikksorozatom célja, hogy bemutatassam az ilyen jellegű hazai vállalkozásokat.

statzup_header

A Grundfoci és a Sportwavez után lássuk a Statzup-ot! A Statzup egy olyan mobil applikáció, amely segítségével a felhasználók mobiltelefonjukon élőben követhetik kedvenc labdarúgó klubjaik teljesítményét, értesítést kapnak, ha a csapat gólt lőtt, a mérkőzések után pedig akár össze is hasonlíthatják a játékosok teljesítményét egészen részletes és egyedülálló statisztikák alapján. Emellett pedig a rendszer folyamatosan, akár élőben is frissíti a tabellákat, góllövő-, gólpassz listákat, rekordokat, sorozatokat. Ha pedig mindez még nem lenne elég, automatizált beharangozó/kedvcsináló is készül minden mérkőzés elé, bemutatva többek között a korábbi összecsapások eredményeit, vagy a csapat legjobbjait.

statzup_logo

Az alapítók Simán Kristóf és Varga Tamás, akik projectjükkel a Microsoft Imagine Cup hazai versenyén második helyen végeztek, valamint a Smartmobil konferencián is bekerültek a legjobbak közé. A továbbiakban viszont beszéljen maga az egyik érintett!

Tamás, köszönöm, hogy időt szakítottál a kérdésekre! Az applikációtok kapcsán egyből a Moneyball című film jutott eszembe, ismered, láttad?

Igen! Többen is javasolták, hogy az ötletforrásnál mindenképpen említsük meg, főleg marketing szempontokból. Őszintén szólva, mire megnéztem, már javában zajlott az applikáció tervezése, tehát nem mondhatnám, hogy ez adta az ötletet, de mindenképpen megerősített benne, hogy jó úton járunk.

És mi adta az ötletet?

Kicsit meseszerű az indulás: Kristóffal hosszú-hosszú idő után egy ilyen telekocsis hazaút során találkoztunk, közel 10 év után, s mivel úgyis ráértünk, átbeszéltük, hogy ki mivel foglalkozik. Az út végére abban maradtunk, hogy maradjunk kapcsolatban, hátha valami kisül belőle. Ott mondtam egy ötletet (ami eddig még összetettsége miatt nem valósult meg, de köze van a sporthoz), amiből végül is kivettük a technikailag nehéz dolgokat, s a végén maradt egy applikáció, amely szurkolóknak készül, s futballal kapcsolatos adatokat dolgoz fel. Ez volt tavaly májusban, s egészen októberig csak beszélgettünk róla, terveket készítettünk. Ekkor ismertük meg az Instat Football magyarországi értékesítőjét személyesen is, s végül is, amikor vele megállapodtunk az adatforrásról, akkor indult be a projekt. A programozás december óta folyik, alapos előkészítő munka folytatásaként, s talán májusban eljutunk a tesztelésig.

Az ötlet után hogyan szereztetek forrást az induláshoz, megvalósításhoz?

A projekt finanszírozása a kezdetek óta a startup körökben népszerű 4F módszerrel történik (Founders, Family, Friends, Fools finanszírozásban), azaz ketten raktuk bele a pénzt onnan, ahonnan csak tudtuk, a lehető legalacsonyabb szinten. A programozók pedig vagy Kristóf cégében dolgoznak, vagy pedig a projekt lehetőségeit felmérve, szabadidejüket feláldozva, kvázi meghitelezik nekünk munkájukat. Az elmúlt hetekben pedig komolyabb befektetői csoportokkal tárgyalunk arról, hogy megsegítenék a fejlesztést tőkével és kapcsolatokkal.

statzup_mobil

Hányan dolgoztok jelenleg a projekten? Főállásban/munka mellett?

Ketten gondolunk magunkra alapítóként, mellettünk ketten főállásban, ketten pedig munka mellett programoznak. A csapatban egyébként van több futballszakember (edző, sportpszichológus) és két statisztikus is, illetve amennyire lehet, minden létező ismerőst igyekszünk bevonni egy kis ingyenmunkára. A bő csapat lassan eléri a 10 főt. Ezen kívül szinte felbecsülhetetlen értékű segítséget kapunk az Instattól is, hisz az adatok mellett komoly szakmai támogatást is biztosítanak.

Mik a rövid és hosszabb távú céljaitok a Statzuppal?

Célunk első körben a piacra kerülés, illetve az, hogy a projektben részt vevő srácok mellett mi is előbb-utóbb főállásban csinálhassuk ezt az egészet. Szeretnénk bővíteni is a projektet: a jelenlegi kb. 15 ország mellett további piacokra belépni, s amint lehetőségeink engedik, más sportágakra is áttérni, legyen szó a kézilabdáról, vízilabdáról vagy épp egyéni sportokról. Egyébként, ahogy az adatbázis véglegesedik 1-2 héten belül, nekiállunk a Statzup következő állomásának: az adatbázist felhasználva szeretnénk egy közösségi tippjátékot és egy európai focis fantasy játékot is indítani, olyat, amilyennel mindig is szerettünk volna játszani. Hosszú távon nagy terveink vannak: szeretnénk kedvenc klubjainkhoz eljutni, meghatározó szerepet betölteni a szurkolói kiszolgálás területén. Magyar fejlesztőcégként nagyon örülnénk, ha a brazil VB-n sokan használnák a Magyar Válogatott hivatalos applikációját akár a csoportkörbeli ellenfelek szurkolói közül is, melyet természetesen mi készítenénk.  (Ez nem rajtunk múlik, ha a csapat kijut, alkalmazás biztosan lesz.)

Mit tanácsolnál azoknak, akik most kedvet kaptak, vagy esetleg már van is saját ötletük, merre, hogyan induljanak el?

Lassan egy év közös munka után úgy gondolom, hogy alapítóként, ötletgazdaként fontos, hogy minél több időt tudj ezzel foglalkozni, lehetőleg munkaidőben. Kikerülhetetlen, hogy amikor szükség van rá, 100%-ig tudj a projekttel foglalkozni, ehhez pedig egy nagyon stabil háttér kell. Emellett nagyon fontos a csapat is, hogy mindenki kellően elkötelezett legyen. Amikor a Smartmobile-ra készültünk, az iOS fejlesztő srácunk hajnalig dolgozott egy működő demo verzión, a programozók pedig a konferencia alatt, a helyszínen is azt keresték, hol tudnak leülni egy fél órára, hogy a honlapot frissítsék. Ilyen emberek nélkül, hiába van stabil háttered, jó ötleted, hiába van időd a projekttel foglalkozni, nem jutsz semerre.
A másik dolog, amit megemlítenék, hogy az ötlet önmagában kevés. Ha van bármilyen bemutatóanyagod, mutasd meg mindenkinek, akinek egy kicsit is adsz a szavára, s a visszajelzések közül foglalkozz azokkal, amelyek nem pozitívak. Több tucat ember bíztatott, hogy mennyire jó a projekt, mégis az egyik leghasznosabb visszajelzés az volt, amikor az egyik befektető elmondta, hogy szerinte az egész projekt nem igazán jó, gondoljuk át, s ha pontosabban tudjuk, mit akarunk, menjünk vissza hozzá.  Nagyon rosszul esett ezt hallgatni, de amikor utána megnyugodtunk, láttuk, hogy számos remek ötletet mondott el nekünk. A magyar startup ökoszisztémában is vannak remek emberek, akik értékelik, hogy megkeresed őket, s akár magas óradíjak kifizetése nélkül is segítenek.

Tamás, nagyon szépen köszönjük az igen részletes válaszokat! Sok sikert kívánunk a céljaitok eléréséhez!

Ha tetszett a cikk, kövesd figyelemmel az oldalt, hamarosan jelentkezünk a következő résszel!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2013.05.14.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close