A SportBusiness legfrissebb Global Media Report anyaga szerint a sportmédia jogok összesített globális értéke egy év alatt 1,1 százalékkal, 54,45 milliárd dollárról 55,07 milliárd dollárra nőtt. Várhatóan idén is relatíve lassú marad a piac bővülése, 2023-ban 0,3 százalékos növekedésre számítanak, így 55,24 milliárd dollár lehet a teljes piac értéke év végére.
2024-ben azonban egy komolyabb, 10,2 százalékos ugrás várható, ami ha bekövetkezik, a sportmédia jogok globális értéke átlépi a 60 milliárd dolláros határt. A párizsi olimpiához kapcsolódó jogok mellett jelentős belföldi üzletek, többek között az NFL és az indiai krikett liga [IPL] médiaszerződései aktiválódnak 2024-ben, amelyeknek köszönhetően a piac 60,9 milliárd dollár méretűre hízik.
2021 elején az NFL öt, mérföldkőnek számító, belföldi közvetítési jogról szóló szerződést írt alá. Az NBC Sports, a ViacomCBS, a Fox Sports, az ESPN és az Amazon dealek egyaránt 2023-tól 2033-ig érvényesek, és együttes értékük meghaladja a 110 milliárd dollárt. A liga egyúttal új szerződés véglegesítésénél tart az NFL Sunday Ticketre vonatkozóan is. Ezzel azok a szurkolók követhetik a csapatuk meccseit, akik nem az adott csapat helyi piacán élnek, így nem láthatják kedvenceiket a helyi tévécsatornákon. Az NFL médiajogokból származó bevételének jelenleg körülbelül a 97 százaléka a hazai piacról származik.
A Global Media Report szerint az új belföldi szerződések megszilárdították az Egyesült Államok pozícióját a világ legértékesebb sportmédia jogi piacaként: 2022-ben az USA piaca 24,85 milliárd dollár méretű volt.
A második helyen az Egyesült Királyság található, amelynek sportmédia jog piaca 2022-ben 4,75 milliárd dollárt termelt. A leggyorsabban növekvő régiót ugyanakkor az északi országok jelentik, főleg a Viaplay új szerződéseinek köszönhetően a Premier League-re, a Bajnok Ligájára és a belföldi jégkorong, valamint labdarúgó bajnokságokra vonatkozóan.
Az indiai szubkontinens a lista tizedik helyen áll 1,2 milliárd dolláros össz sportmédia jog értékkel. Ennek szinte teljes egészét az IPL belföldi jogainak értékesítése teszi ki. A a 2023 és 2027 közötti ciklusra szólóan ugyanis 5,75 milliárd dollárért keltek el a jogok, ami szezononként 1,15 milliárd dollárt jelent.
Sportágak tekintetében a labdarúgás első helyéhez továbbra sem fér kétség, 21,85 milliárd dollárral vezet a 8,49 milliárd dollár méretű amerikaifutball előtt. A legnagyobb növekedést ugyanakkor a golf produkálta, a 24,8 százalékos bővülésnek köszönhetően a sportág globális média jogai 2022-ben elérték az 1,32 milliárd dolláros értéket.
A SportBusiness a legfrissebb jelentésében finomított a módszertanán annak érdekében, hogy az pontosabban tükrözze a kétévente és négyévente megrendezésre kerülő események bevételeit. Az új metodika a közvetítési jogokból származó bevételt az esemény adott évéhez rendeli, ahelyett, hogy a bevételt egyenletesen osztaná szét egy cikluson belül.
Forrás: Sportbusiness Global Media Report