A pandémia időszakában elképesztő módon felpezsdült az érdeklődés a sportkártyák iránt, szárnyalnak az eladások és sorra dőlnek meg rekordok a legdrágább különlegességek terén. Ez azonban még csak a hullám eleje. Az intézményi befektetők megjelenése a piacon friss és jelentős mennyiségű tőkével kecsegtet, a blokklánc technológia pedig megteremtette a fizikai valóságból a digitális térbe való átlépés feltételeit. Minden adott tehát a sikerhez, de akár könnyen ki is pukkanhat a lufi.
Mire a rendszerváltás után megjelentek Magyarországon a gyűjthető – elsősorban kosaras – sportkártyák és – főleg focis – matricák, addigra már komoly piacuk volt nemzetközi szinten. Az eredetük az 1800-as évek végéig nyúlik vissza, akkor még cigarettásdobozok mellé csomagolták a gyártók a sportolók arcképével ellátott kartonlapokat a dohánytermékek védelme érdekében. Később azonban, kihasználva népszerűségüket, önállóan kezdték árulni őket a gyerekek és a sportrajongók legnagyobb örömére. A több, mint százéves történet során voltak kisebb-nagyobb hullámzások a sportkártyákat övező érdeklődésben, és a gyártók is megvívták a csatáikat a játékosokkal, klubokkal, ligákkal kötött licenc-szerződések terén, mire rendeződtek az erőviszonyok.
A legnagyobb piacnak mindig is az Egyesült Államok számított, így talán nem meglepő, hogy a legnépszerűbbek a baseball kártyák, bár napjainkban, az NBA révén, a kosaraskártyák kezdik átvenni a hatalmat, ahogyan azt később látni fogjuk. Mindenesetre jellemző, hogy 1991-ben, tehát abban az időszakban, amikor hazánkba érkeztek a sportkártyák, a hokilegenda Wayne Gretzky rekordot jelentő 451 ezer dollárt fizetett az American Tobacco Company dohánycég 1909 és 19011 között kiadott T206-os sorozatának részét képező Honus Wagner kártyáért, amely a kor legnagyobb baseball sztárját, a Pittsburgh Pirates játékosát ábrázolja.
A lassú növekedés legutóbb 2008-ban kapott egy komolyabb lökést, amikor a pénzügyi válság időszakában alternatív befektetési lehetőségek után kutattak a tőkével rendelkezők. Számukra a ritka és eredeti sportkártyák kitűnő célpontot jelentettek. Érdekes módon, úgy tűnik, hogy egy újabb nagy globális krízis kellett a következő felíveléshez, sőt, a koronavírus-járvány időszaka egyenesen az aranykort hozta el.
Millió dolláros bébik
A sportereklyék koronázatlan királyának számító Ken Goldin 2012-ben hozta létre saját kereskedelmi platformját. A piacvezetőnek számító Goldin Auctions idén januárban 36 millió dollár értékben jegyzett eladásokat. Ez több, mint az egész 2019-es forgalma. A legutóbbi, márciusi aukciós hétvégéje még jobban sikerült a cégnek: két nap alatt 45,2 millió dollár értékben cseréltek gazdát a sportereklyék, ami egyedülálló eredmény a maga területén.
Öt sportkártyáért is több, mint egymillió dollárt fizettek. Legdrágábban, 1.795.800 dollár értékben, egy Kobe Bryant kosaraskártya kelt el, de két LeBron James [kosárlabda – 1.537.500 és 1.291.500 dollár], valamint egy Mickey Mantle [baseball – 1.353.000 dollár] és egy Roberto Clemente [baseball – 1.107.000 dollár] kártyáért is hétszámjegyű összeget csengettek ki dollárban. Emellett még számos sportkártya és sportereklye döntött meg vagy állított be rekordot a maga kategóriájában. Ha így folytatja, a Goldin Auctions 2021-ben könnyedén átlépheti a 200 millió dolláros forgalmat is, ami a duplája lenne a tavalyi rekord évnek.
A sportkártyák iránti kereslet ugrásszerű megnövekedése ellenére sokan kongatják a vészharangot, hogy a fellángoló őrület csak átmeneti. A pandémia miatt az otthonuk falai közé kényszerült emberekben felerősödött a nosztalgia, közben előkerültek a szekrények mélyéről a rég elfeledettt dobozok, bennük a sportkártyákkal. Erre ráerősít, hogy a zárt stadionok és sportcsarnokok miatt nincs meg a meccsre járás élménye, kevesebb a közvetlen kapcsolat a szeretett sportággal. A sportkártyák felszínre hozzák a gyermekkori emlékeket és pozitív, nem mellesleg járványbiztos élményt nyújtanak a sporttal kapcsolatban, illetve megtestesítik a gyűjtők örömét is. Mindez azonban a kétkedők szerint illékony állapot, a lufi könnyen kipukkanhat, amint véget ér a pandémia időszaka.
Ha ki is pukkad, előtte még fújni fogják
Lehet, hogy a végén a szkeptikusoknak lesz igazuk, de az biztos, hogy ez a lufi még csak most kezd igazán nőni. Goldin cégében februárban szerzett többségi részesedést a Chermin Group. A Los Angeles-i befektetőcég olyan nagyágyúk pénzét kezeli, mint például Kevin Durant NBA-sztár, a Dallas Mavericks tulajdonos Mark Cuban, vagy a YouTube társalapító Chad Hurley. A csoport 40 millió dollárt invesztál a Goldin Auctions-be, hogy megtartsa a vezető szerepét és tovább növelje a dominanciáját. Az aukciók mellett szeretnék teljes szélességében lefedni a piacot. A tervek között szerepel adatbázis építése a tranzakciókról, elemzések, podcastek készítése a piacról, és további olyan fejlesztések, amelyekkel a legmagasabb szinten tudják kiszolgálni a befektetési és hobbi céllal vásárlókat egyaránt.
Vagy ott van például az Alt nevű amerikai startup, amelyik több körben összesen 31 millió dollárt húzott be – szintén elsőosztályú neveket felvonultató – befektetőktől. Az Alt sportkártyák tranzakcióját hitelesíti, amivel tulajdonképpen a vásárlók nyugalmát szolgálja, hogy nem hiába adtak ki többezer dollárt egy-egy darabért. Emellett, természetesen extra díjért cserébe, a sportkártyák tárolását is vállalják. Nem mindenki szeretné ugyanis fizikailag is birtokolni a kártyát, hanem jobban aggódik azon, hogy elvész, vagy megrongálódik. Számukra az Alt kontrollált fényviszonyokat és hőmérsékletet biztosító tárolói jelenthetik a megoldást a sportkártyák állagmegőrzésére, ami különösen fontos a ritkaságok esetében.
A sportkártyák piacának növekedése szempontjából tehát biztató a friss tőke megjelenése. Az pedig további optimizmusra ad okot, hogy ez nemcsak a gyerekkori hobbijuk iránt elfogult, időközben meggazdagodó sportrajongóktól érkezik, hanem intézményi befektetőktől, akik inkább a kőkemény üzleti szemléletről híresek, mint a szerelemprojektekről.
A digitalizáció kulcsa: a blokklánc technológia
Hab a tortán, hogy a sportkártyák piacának sikerült egy olyan szintugrás, ami korábban nehezen lett volna elképzelhető. A blokklánc technológia használatával a fizikai kártyák a digitalizáció útjára léptek. Szürreálisan hangzik? Pedig egyáltalán nem az!
A spanyol labdarúgás két legmagasabb osztályának klubjait tömörítő LaLiga a sportkártyák és gyűjtőalbumok terén egyik legnagyobb kiadónak számító Paninivel állt össze, hogy igazán huszonegyedik századi módon örökítse meg a liga korábbi ikonjait, jelenlegi sztárjait és jövőbeli ígéreteit. A 2021-es kártyák ugyanis a fizikai mellett digitális formában is megjelennek. A Panini blokklánc technológia segítségével biztosítja a digitális verzió egyediségének és online tárolásának megbízhatóságát, ami egyúttal a biztonságos kereskedés – és újraértékesítés – alapjait is megteremti. A 2021 LaLiga Prizm Blockchain sorozatot március 1-én kezdték publikálni és hét héten át folyamatosan jönnek ki a friss példányok, amelyekre licitálni lehet.
Ha mindez nem lenne elég, az NBA még egyet csavart a történeten. Top Shot néven tavaly indította útjára a kosaraskártyák új generációját, digitálisan lekövethető videók formájában. Ezek a videók, ugyanúgy, mint a sportkártyák, csak korlátozott számban érhetők el, ami szintén a blokklánc technológiának köszönhető. A Top Shot rendszer alapját az úgynevezett nem helyettesíthető tokenek [non-fungible token – NFT] képezik. Ezeknek a tokeneknek a segítségével a videókból egyedi, digitális érték lesz, ami azonosítható, átadható, de nem másolható, és nem osztható. Másképpen fogalmazva a rendszerbe nem lehet belenyúlni, tehát további másolatokat sem lehet készíteni a videókból. Az NBA emellett biztonságos és hiteles környezetet biztosít a kereskedésre a Top Shot platformján, ahol látható és nyomon követhető az összes videó a sorozatszámával és az épp aktuális árával együtt.
A szenvedélyes gyűjtők és az alternatív befektetési formákat keresők mellett a Top Shot korai rajongói közé tartozik számos NBA-játékos is. Bogdan Bogdanovic például egy olyan Top Shot Momentet [így nevezik a Top Shot videókat a platformon] vett meg, amelyik saját maga egyik emlékezetes megmozdulásáról szól. A sorozatból ráadásul a 8-as számút szerezte meg, ami a mezszáma az Atlanta Hawks színeiben. A korlátozott kiadású sorozatokban egyébként rendszerint azok a sorozatszámú videók érik a legtöbbet, amelyek a játékos mezszámával egyeznek meg.
“Sokan azzal érvelnek ellene, hogy az interneten ingyen elérhető ugyanaz a videó, amit bárki, bármikor megnézhet. Nos, nekik üzenem, hogy az interneten megtalálom bármelyik hagyományos, fizikai sportkártya képét is, amit ki is nyomtathatok, ez mégsem csökkenti az eredeti kártya értékét” – fogalmazott találóan a már említett Mark Cuban. Az amerikai milliárdosnak van pár értékes Top Shot Moment a gyűjteményében, köztük olyan is, amelyik a saját csapata, a Dallas Maverick valamelyik nevezetes pillanatát örökíti meg.
A blokklánc alapú, gyűjthető digitális sportkártyák és -videóknak mindemellett az is nagy előnye a hagyományos, fizikai változatokhoz képest, hogy nehezebb elveszíteni őket és az állapotuk is mindig eredeti marad.
Forrás: NBA, ESPN, Goldin Auctions
2 hozzászólás
Pingback: Aranykorát éli a gyűjthető kártyák piaca - This morning
Pingback: Az AC Milan mérkőzés közben adott ki NFT-t a klub szurkolói zsetonjával rendelkezőknek | sportsmarketing.hu