A Z generáció a sportok nagyobb választéka iránt érdeklődik, mint az idősebb generációk, és a mobiltechnológia által kovácsolt fogyasztási szokásaik is jelentősen eltérnek – derül ki a LaLiga Tech és a Nielsen új jelentéséből.
A spanyol élvonalbeli labdarúgó-bajnokság technológiai részlegének megbízásából készült tanulmány szerint a 34 éves vagy annál fiatalabb fogyasztók átlagosan 6,3 sportágat követnek – ami csak kis mértékben haladja meg az idősebb korosztályok által követett sportágak számát. Ugyanakkor 65 különböző sportágat soroltak fel, ami rávilágít arra, hogy lehetőség van a hiánypótló sportágak számára, amelyek a mobil és digitális technológiák segítségével meg tudják szólítani ezt a potenciális közönséget.
A fiatalabb szurkolók közel fele [46 százalék] inkább okostelefonon nézi a sportot, fele játszik meccsnézés közben, 41 százalékuk pedig fantáziasportokkal egészíti ki az élményt, 55 százalékuk elvárja, hogy élő statisztikákat lásson és interakcióba lépjen velük a mérkőzés alatt, ami azt a kihívást tükrözi, hogy a műsorszolgáltatóknak több adatot kell beépíteniük a produkcióikba.
A tanulmány részletesen bemutatta az over-the-top [OTT] szolgáltatások felé történő folyamatos elmozdulást is, de a megkérdezettek fele, akik már streameltek sportot, ezt úgy tette, hogy egyidejűleg a hagyományos lineáris televíziót is nézte. Ez azt sugallja, hogy az OTT-t inkább a több sport egyidejű fogyasztásának módjaként tekintik, mintsem a televízió, mint elsődleges nézési mód helyettesítésére.
A LaLiga Tech szerint a kutatás ellentmond a hagyományos vélekedésnek, miszerint a fiatalabbak kevésbé érdeklődnek a sport iránt, és megerősíti, hogy a technológia egy módja annak, hogy elérjük ezt a közönséget. Ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy a jogtulajdonosoknak az adatelemzés segítségével többet kell megtudniuk a nézői magatartásról, és biztosítaniuk kell, hogy a szurkolók hozzáférjenek a tartalom eléréséhez szükséges digitális platformokhoz.
„A sport jövője a rajongóktól függ, így mivel ezek a rajongók megváltoztatják viselkedésüket, az iparágnak mindenképpen reagálnia kell erre” – jelentette ki Fabio Gallo, a LaLiga Tech termékvezetője. – „Ez a jelentés alátámasztja azokat a trendeket, amelyeket már egy ideje figyelemmel kísérünk; a digitális közönséget a játékokon, a streaming tartalmakon vagy a mobilalkalmazásokon keresztül vonzzák a sporthoz, de a rajongásuk szintje nem változott, sőt, talán még növekszik is. Itt az ideje, hogy a sportszervezetek felkészüljenek a változásra, és olyan saját tulajdonú digitális platformokat hozzanak létre, amelyek lehetővé teszik, hogy tartalmukat egy új generáció fedezze fel, és az adatelemzés segítségével minden eddiginél erősebb rajongói kapcsolatokat hozzanak létre.”
„Azt látjuk, hogy a szurkolók már most is a digitális platformokon keresztül választják a sportfogyasztást a hagyományos formátumok mellett” – tette hozzá Ramón Amich, a Nielsen Sports Spain vezérigazgatója. – „A szurkolók magával ragadó élményeket keresnek, és ennek érdekében a digitális csatornák egyértelmű preferálását észleljük. A klubok, sportegyesületek és szövetségek előtt az a kihívás áll, hogy a szurkolók megtartása érdekében javítsák a kommunikációt és a nézői élményt.”
Külön fejlemény, hogy a LaLiga Tech által kifejlesztett technológia megállapította, az elmúlt szezonban Spanyolországban elemzett 7.889 mérkőzés 99 százaléka mentes volt a fogadási csalásoktól. A „Tyche 3.0” eszköz mesterséges intelligenciát [AI] használ a nemzeti és nemzetközi fogadások megfigyelésére, hogy azonosítsa a lehetséges visszaéléseket.
Forrás: La Liga Tech, Nielsen Sports