A magyar válogatott és a Dunaújváros játékosa saját márka építésébe fogott, szakemberekkel együttműködve tudatos marketing és kommunikációs tevékenységet folytat. Hogyan lett Gr8ta a Wonder Woman, aki #MINDENT belead? Mik a nehézségei az egyéni szponzorációnak csapatsportolók esetében? Milyen közös olimpiai álmokat szövögetnek parasportoló édesapjával? Az eddigi eredményekről és a további célokról beszéltünk a 24 éves sportolóval.
Személyes márkaépítéssel csapatsportolóként is lehet egyedülállót alkotni
Közösségi felületein, médiamegjelenésein látszik, hogy tudatosan építi magát, saját brandjét. Miért? Mi motiválja?
Sportolóként alapvető fontosságú, hogy milyen teljesítményt nyújtunk a pályán, milyen eredményeket érünk el, hiszen elsősorban ez alapján ítélnek meg minket, ezáltal tehetünk szert ismertségre, illetve népszerűségre a rajongók körében. Ugyanakkor azt gondolom, mindenkinek saját felelőssége, mit kezd mindezzel, mennyit ad vissza belőle a követőinek. Mi sportolók abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy kiemelt helyet töltünk be a rajongók szívében, példaképként tekintenek ránk.
Tudatos, jól felépített márkaépítési stratégiával nagyobb ismertséget és talán népszerűséget is lehet elérni, ami a válogatott, a klubcsapat és a szponzorok szempontjából sem elhanyagolható. Emellett azonban nekem az is nagyon fontos, hogy a sporteredményeim révén szerzett szeretetet visszaadjam, a számomra alapvető értékeket minél több emberhez eljuttassam és követendő, jó példát mutassak nekik. Ez saját márkám, a Gr8ta üzenete is.
Van-e ebben a munkában szakmai partnere? Ügynök, ügynökség segíti a munkáját?
Cs. Nagy Tamás a menedzserem, aki már évek óta egyengeti a sportolói pályafutásomat sportszakmai szempontból és intézi az ezzel kapcsolatos operatív teendőket. Idén márciusban a Havas Sports & Entertainmenttel is elkezdtünk együtt dolgozni. Még az év elején meghatároztunk egy kommunikációs irányvonalat, egy stratégiát, hogy milyen üzenetekkel és tartalmakkal tudnám leginkább megmutatni, kihozni magamból a maximumot a márkaépítés terén is.
Van-e konkrét rövid- és hosszú távú célja? Mi az, amit szeretne elérni?
Ahogyan az első kérdésnél is említettem, sportolóként minket a legtöbben a sportteljesítményünk alapján ítélnek meg, ez adja a személyes márkánk alapját. Ugyanakkor azt gondolom, hogy az is nagyon fontos, hogy milyen értékeket képviselünk, mit tartunk fontosnak a pályán kívül, milyen a személyiségünk. Nemcsak rövid távon, de hosszú távon is az a cél, hogy egy tudatos stratégia és kommunikáció mentén megmutassam a bennem rejlő, számomra fontos és meghatározó értékeket, ezzel is inspirálva az embereket.
Természetesen az sem mellékes, hogy ezáltal a potenciális szponzorok és támogatók is megismerhetik, ki is Gurisatti Gréta, mivel tud azonosulni. Ezáltal könnyebben tudnak összekapcsolni a saját márkájuk által képviselt értékekkel és üzenetekkel.
Emellett saját terveim, ötleteim is vannak, nagy vágyam például, hogy a Gr8ta fürdőruha kollekciót bevezessük a piacra, ezzel kapcsolatban már jónéhány egyedi terv is elkészült, de a debütálás még várat magára.
Csapatsportágat űz, sportága és csapata is ad egyfajta imázst. Mire tud ebből építeni? Hogyan lehet emellett egyéni arcot kialakítani? Lehet-e, és milyen szabályokkal, egyéni szponzora?
Abból a szempontból rosszabb helyzetben vagyunk az egyéni sportolókkal szemben, hogy nehezebb kitűnnünk úgymond a tömegből. De azt gondolom, ha valaki igazán tehetséges, kiemelkedő teljesítményt nyújt a pályán és van egy egyedi stílusa, akkor csapatsportolóként is lehet egyedülállót alkotni. Többek között ezért is van szükség a tudatos és jól felépített kommunikációra.
Csapatsportolóként nem csak rajtam múlik a siker, együtt nyerünk és együtt veszítünk. Ebből a szempontból a pályán nyújtott egyéni teljesítmény mellett, a csapat sikerei is meghatározzák a kialakult képet. Én nagyon szerencsés helyzetben vagyok, mert mind a válogatottban, mind a Dunaújvárosban egy igazán összetartó, ütős közösség alakult ki az évek során, akikkel hazai és nemzetközi viszonylatban is a legesélyesebbek között tartanak minket számon. Ezt alátámasztják az elmúlt évek sikerei, ugyanis az idei Európa-bajnokságon harmadikak lettünk a válogatottal, míg a Dunaújvárossal 2018-ban Európai Szuperkupát nyertünk, valamint 2019-ben és idén Magyar Kupa győzelmet ünnepelhettünk. Utóbbi versenysorozatban a torna legértékesebb játékosának és gólkirályának is megválasztottak, amire külön büszke vagyok.
Szponzoráció szempontjából lehetnek egyéni támogatóink, viszont minden együttműködésünket előre egyeztetünk kell a szövetséggel. A vízilabda esetében nehézséget okoz, hogy a szerelésünkön, a sapkán vagy éppen a fürdőruhán nem tüntethetünk fel egyéni szponzorokat, ezt tiltja a jelenlegi szabályzat. Saját felületeinken, a kommunikációnkban azonban meg tudnak jelenni a szponzorok és a velük készített tartalmak.
#Gr8ta #MINDENT belead
Van-e olyan vízilabdázó, aki ebből a szempontból jól „működik”, utat mutat?
Jó pár klasszis magyar játékosunk volt és van is a női vízilabdában, akik nemzetközileg is az élmezőnybe tartoznak, de olyan, aki tudatosan építette fel a saját márkáját kommunikációs szempontból és követendő példa lehetne, nincs igazán. A férfiak esetében, talán a sikereikből fakadóan is, már számos jó példa található, vannak, akik nagyon tudatosan építkeztek és annak ellenére, hogy visszavonultak, a mai napig a köztudatban vannak és rendszeresen szerepelnek különböző márkák kommunikációjában.
Ha nem csak a vízilabdát nézzük, akkor hazai viszonylatban is látunk követendő példákat a női sportolók körében. Ők engem is motiválnak, mert látom, hogy azok a sportolók, akik tudatosan kezdtek el a márkaépítéssel foglalkozni, milyen hatással vannak a követőikre, hogyan tudják hosszú távon hasznosítani a sikereiket a pályán és a pályán kívül egyaránt.
Az Instagramon több mint 23.000, a Facebookon 6.000 követője van, nagyon aktív a közösségi felületeken. Hogyan alakítja ki csapatával a megjelenő tartalmakat?
A kommunikációban már jó ideje tudatosan használom a #Gr8ta #MINDENT és a Be Gr8! üzeneteket, amelyek a személyes márkám alapját adják. Azt jelképezik, amit üzenni szeretnék a követőimnek, az embereknek: „nagyszerűnek lenni” nemcsak azt jelenti, hogy a sportban sikeres valaki és #MINDENT megtesz a sikerért. Nagyszerűnek lenni azt is jelenti, hogy példát mutatunk és motiválunk másokat, hogy ők is a legtöbbet hozzák ki magukból. Ehhez kötődően a tartalmaimban a számomra fontos dolgokat szoktam megjeleníteni, mint az egészséges táplálkozás; a környezet- és állatvédelem; a divathoz kötődő „csajos” témák és természetesen a sport sem maradhat el.
A #MINDENT és a #Gr8ta üzeneteket egy hatalmas csalódásom inspirálta, amikor 2016-ban kimaradtam az olimpiára utazó keretből. Akkor megfogadtam, még keményebben fogok edzeni, és #MINDENT meg fogok tenni a céljaim érdekében. A Gr8ta elnevezés is ekkor született, és azóta a védjegyemmé vált. Az egyik edzés után, az erőnléti edzőm írta le így először a nevemet, miután megkérdezte, mit vagyok hajlandó megtenni a sikerért. Én pedig azt válaszoltam: mindent. Erről szól a Gr8ta!
Parasportoló édesapjával mindketten olimpiai álmokat szövögetnek
A paralimpiára készülő édesapjával együtt paralimpiai nagykövet. Mit jelent ez konkrétan?
Február 22-e a Parasport napja Magyarországon, amelynek keretén belül országszerte rengeteg óvodában és iskolában próbálhatták ki a gyerekek a különböző speciális sportokat. Rengeteg iskola küldött arról videót, hogyan zajlott nálunk az esemény, ezeket apukámmal ketten zsűriztük és díjaztuk a legjobb felvételeket. Emellett a Vakok Intézetében adtunk elő, ahol a fenti sportágakat ki is próbáltuk.
Együtt készülnek a nyári olimpiára, ez egyedi a magyar sporttörténelemben.
Egyszer volt már rá példa, hogy apa és lánya „együtt”, egymást váltva szerepeljenek a játékokon. 1928-ban (Bogáthy) Bogen Albert és lánya, Bogen-Bogáti Erna is vívóként kvalifikálta magát. Nekünk is van még esélyünk a közös szereplésre, ugyanis mi, a vízilabda válogatottal jövő januárban kvalifikálhatjuk magunkat az olimpiára. Számomra plusz motivációt jelent az olimpiai selejtező sorozatban, hogy apukámmal közösen lehessünk ott az ötkarikás játékokon.
A közös célunkért rendszeresen edzünk együtt az edzőteremben és rengeteget beszélgetünk otthon, saját tapasztalatainkról, akár versenyekről, akár csak az edzésekről. Ha valamelyiküknek mélypontja van, tudunk hatni egymás lelkére. Egyébként ez az egész családra igaz. Nagyon összetartók vagyunk így, ha valamelyikünknek nehéz periódusa van az egész család azon van, hogy kirángasson belőle minket. Természetesen egymás versenyein mindig ott vagyunk. Apukám nehezen üli már végig a meccseket, hamar ideges lesz, ha igazságtalanságot lát a vízben. Dehát ilyen egy jó apuka! 🙂
Wonder Woman, az empatikus amazon
Honnan jön az önnel kapcsolatban megjelenő Wonder Woman elnevezés? Ez egyfajta „márkanévvé” válhat, mint az Iron Lady?
Ez inkább csak egyfajta személyiség, amivel azonosítani szoktak a körülöttem lévők. A Wonder Woman elnevezést a csapattársaim ragasztották rám még jó pár éve. Ugyanis egy összecsapást megelőzően karvédőt viseltem egy korábbi sérülésem miatt, és szerintük úgy néztem ki, mint Ő. Aztán azon a mérkőzésen sikerült 6 gólt szereznem, ami tényleg kimagasló teljesítmény, így rajtam ragadt a név.
Emellett Wonder Womanre, a harcos amazon személyisége mellett az is jellemző, hogy nagyon empatikus, folyamatosan törődik másokkal és motiválja a körülötte lévőket. Ezek a jellemvonások benne is ott vannak, ugyanis a csapattársaimat én is rendszeresen meg szoktam lepni valami kis motiváló dologgal. Például az év eleji budapesti Európa-bajnokság bronzmérkőzése előtt mindenkinek az öltözőszekrényébe tettem egy-egy kedves üzenetet, azzal a céllal, hogy felrázzam őket az elveszített elődöntő után. Nem tudom, hogy ennek hatására-e, de megnyertük a bronzérmet. Az idei Magyar Kupa elődöntőjét megelőzően pedig egy saját készítésű DVFE sapkával leptem meg őket, amit hagyomány jelleggel minden mérkőzés után a legjobb játékos fog megkapni.