Egy korábbi cikkünkben arról kérdeztük meg a ChatGPT-t, azaz az utóbbi évek egyik legfelkapottabb mesterséges intelligencia platformját, hogy milyen lesz a sportmarketing jövője, illetve miben tud a sportmarketing hasznára lenni. A cikksorozatunk folytatásában bemutatjuk a mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségeit a szurkolói élmény javítása, illetve kiterjesztése céljából.
Amióta világ a világ, az emberiséget érdekelte, mit hoz a jövő. Mitológiai jósdák, jövőbelátó költők, antik naptárak – naphosszat sorolhatnánk az olyan történelmi eseményeket, tárgyakat és személyeket, melyek egyetlen célja a jövő ismerete volt annak jelenkori felhasználása céljából. Természetes hát, hogy a számítástechnika megjelenése a jövő ismeretének igényét is előbb-utóbb szolgálni fogja, látomások és puszta véletlenek helyett azonban a tudományos alapokra fektetve a lehetséges kimeneteleket.
A mesterséges intelligencia kulcsfontosságú komponense az adatok gyűjtése, kezelése és elemzése. A Pénzcsináló című film óta tudjuk, mennyire fontos az adatok megfelelő értelmezése a jövőbeli döntések meghozatala előtt, és hogy ez mekkora előnyt tud jelenteni a versenytársakkal szemben. Azonban a predikció nemcsak a pályán elért sikerek szempontjából vált érdekessé, hanem a sport egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb szereplői, a szurkolók számára is izgalmasabb élményt nyújt.
Márpedig a mesterséges intelligenciában rejlő egyik legnagyobb lehetőség a szurkolók mint fogyasztók számára a minél sokrétűbb és minél gyorsabb információk szolgáltatása. A szurkolók és más kívülálló szemlélők szeretnének egyre mélyebb belátást nyerni a mérkőzés képéről, megérteni a pályán történteket, közvetlen kapcsolatba lépni a játékosokkal, a lehető leggyorsabban és legkönnyebben hozzáférni a legérdekesebb momentumokhoz, amiket aztán a barátokkal, ismerősökkel, családtagokkal és szurkolótársakkal együtt vitathatnak meg.
Nancy Hensley (Chief Product & Marketing Officer, Stats Perform) megállapítása szerint a szurkolókat leginkább a kedvenc csapatuk és játékosaik életébe történő betekintés, valamint a minél több OTT (over-the-top) média és közvetítő platform hozza lázba. Illetve ha olyan, személyre szabott tartalommal és adatokkal találkozhatnak, melyeket saját maguk is felhasználhatnak. Azonban nem minden szurkoló lelkes annyira, hogy leüljön a képernyője elé és végignézzen egy mérkőzést, vagy beüljön az autójába és órákat, kilométereket nem sajnálva élőben élje át egy meccs hangulatát. Egy átlagos sportfogyasztót a legfontosabb pillanatok érdeklik, amelyek megörökítésében és előrejelzésében ismét a mesterséges intelligencia válhat hasznunkra, mégpedig ezen érdekességek megjelenítésének optimalizációjában és vizualizációjában. A technológia másodpercek alatt észlelhet olyan taktikai elemeket, amelyek emberi munkával órákba telnének, meggyorsítva így a közvetítők, elemzők és szurkolók dolgát az érdekes részletek minél gyorsabb felhasználásában. Gyorsabbá válik a játékosok elemzése, lehetséges cselekvéseinek previzionálása, amellyel izgalmas beharangozók, összefoglalók és statisztikai adatlapok készülhetnek.
A fejlett technológia az értékesítési stratégia támogató funkciójaként is felléphet, például az olyan személyre szabott mérkőzésnapi információkkal, mint a jegyárak, különböző szolgáltatások elérhetősége, speciális ajánlatok és közelgő vagy korábbi mérkőzésekhez kapcsolódó események.
A gépi tanulás a sport egyre dominánsabb elemévé alakul, azonban a sportfogadás, illetve a biztonság területén még sok lehetőség adódik a fejlődésére. A fogadóirodák már jelenleg is kínálnak valós időben történő fogadásokat, azonban nagy előrelépést jelenthet az ágazatban a fogadó viselkedésének kiismerése. Ilyen lehet pl. a személyre szabott szelvényjavaslat, automatizált üzenetküldés egy mérkőzés valószínű kimeneteléről és az ahhoz tartozó aktuális szorzóról, értesítés a felhasználó számára érdekes zajló mérkőzésekről, illetve a mérkőzésen történt kulcsmozzanatokról.
A technológia nagy előrelépést jelenthet a közösségi médiában történő zaklatás és kihasználás korlátozásában is. A mesterséges intelligencia segítségével könnyebben ki lehet szűrni a sérelmező megosztásokat és magatartásokat, hogy a szurkolók a lehető legbiztonságosabban használhatják a közösségi platformokat (pl. a holland kormány már tett hasonló kezdeményezéseket a helyi labdarúgó szervezetekkel karöltve).
A mesterséges intelligencia tehát a sportmarketing olyan területein nyújthat segítséget, amikről korábban nem is gondoltuk volna, hogy az emberi tényező nélkül is lehetségesek. Számottevően javíthat a szurkolói élmény, illetve biztonság javításán, illetve automatizálhatja és felgyorsíthatja a sportvállalatok és a felhasználók közötti interakciókat.