Amikor a téma felmerült bennem, azt gondoltam, hogy 10 perc elég is lesz az anyaghoz szükséges információ összegyűjtésére. Végülis csak a mezgyártóra, a mezszponzorra és a hivatlos csapatmez árára van szükségem. Az NB I-ben 12 csapat szerepel, sorra felmegyek a webshopokra és gyorsan begyűjtöm az adatokat. Csapatonként ez nem lehet több egy percnél, de jó, legyen 15 perc és akkor már kényelmes voltam, megnéztem más merchandising termékeket is.
És persze olyan is előfordulhat, hogy egy webshop éppen fejlesztés alatt áll, ezért átmenetileg nem elérhető [most éppen az Újpest FC esetében].
Azt viszont a klubok javára kell írni, hogy amelyiktől külön kellett információt kérni, mindegyik segítőkészen válaszolt. Így ha tovább is tartott, mint előre elképzeltem, de összejöttek a szükséges adatok és elkészülhetett a cikk.
A pipa, a nagymacska és a három csík
Bár kisebb ligák esetében nincs mindig így, az talán kevésbé meglepő, hogy a három nagy sportszergyártó – adidas, Nike, Puma – együtt a csapatok több, mint felét öltözteti. Az viszont rögtön szemet szúr, hogy ez valójában a háromcsíkos márkának köszönhető, amely dominálja a mezőnyt, 5 csapatnak is felszerelést biztosítva. Nike [FTC] és Puma [Újpest FC] mezben egy-egy csapat játszik, ahogyan a Macron [Budapest Honvéd], a Jako [Paksi FC] és a kevésbé ismert olasz márka, a Zeus [Kecskeméti TE] logója szintén egy-egy klub mezét ékesíti. Az adidas mellett a 2Rule képes “portfóliót” felmutatni, a hazai sportszergyár ugyanis két csapat [Puskás Akadémia FC, ZTE] mezét készíti.
Összesen tehát hét mezmárka van jelen a 12 csapatos NB I-ben, az alábbi táblázatban bemutatott megoszlásban.
Klub | Mezgyártó |
---|---|
Budapest Honvéd | Macron |
DVSC | adidas |
Ferencvárosi Torna Club | Nike |
Kecskeméti TE | Zeus |
Kisvárda Master Good | adidas |
Mezőkövesd Zsóry FC | adidas |
MOL Fehérvár FC | adidas |
Paksi FC | Jako |
Puskás Akadémia FC | 2Rule |
Újpest FC | Puma |
Vasas FC | adidas |
ZTE FC | 2Rule |
Kidekorálva
A mezszponzorok elemzése során feltűnő, hogy a klubok webshopjaiban elérhető mezek, illetve a meccsekről készült képgalériákban a játékosokon feszülő öltözet között nagy az eltérés abban a tekintetben, hogy mennyi szponzorlogó díszíti a mezt. Utánajárva a jelenségnek, a Magyar Labdarúgó Szövetség [MLSZ] által az idei szezonra kiadott OTP Bank Liga Marketing és Média Kézikönyv ad rá magyarázatot. Az ugyanis kimondja, hogy minden NB I-es klub köteles a mezén egyrészt a liga névszponzorának, másrészt a szövetség fő stratégiai partnerének a logóját feltüntetni. Ezek helyét is kijelöli a kézikönyv. A névszponzor OTP Bank logóját a mez jobb elülső vállrészén kell feltüntetni, a fő stratégiai partner Szerencsejáték Zrt. által aktuálisan használni kívánt Tippmix logót – amely a cég sportfogadási terméke – pedig elsődlegesen a mellkas főszponzori részén kell megjeleníteni. Ez a két extra elem tehát kötelezően szerepel a bajnoki mérkőzések során a csapatmezeken, viszont a klubok jellemzően nélkülük árulják a saját boltjaikban.
A Tippmix logó elhelyezésre vonatkozó előírás több szempontból is érdekes. A mez elülső mellkasi része a labdarúgó felszerelés legértékesebb felülete, ebből profitálnak a klubok a mezszponzori szerződések megkötése során. A Tippmix számára viszont gyakorlatilag kibérelték ezt a helyet az NB I valamennyi csapatának a mezén. A mellkasi részről csak különleges esetben mozdítható el a Tippmix logó, akkor, ha egy klub legalább 50 millió forint értékű mezszponzori szerződést tud felmutatni. A Tippmix logó azonban még ebben az esetben sem tűnik el a frontról, hanem csak lejjebb csúszik a hasi részre, ráadásul még egy kiegészítő helyen [pl. vállrész, nadrág] is meg kell jelennie, mert csak úgy teljesíthető az MLSZ erre vonatkozó előírása.
Az eddigiekből következik, hogy ha egy klubnak van egyéni mezszponzora, de a szerződés összege nem éri el az 50 millió forintos értéket, vagy egy klub nem akarja több helyen szerepeltetni a Tippmix logót a felszerelésén, akkor a mezszponzornak legjobb esetben is csak a hasi rész marad a mez frontján.
Miért érdekes mindez? A prémium sorozatokban – Bajnokok Ligája, topligák – arra törekednek a szervezők, hogy a csapatok mezei letisztultak legyenek és egységes megjelenést mutassanak. A szabályozásokkal is ezt támogatják, minden szereplő emblémájának megvan a kijelölt helye. Mezszponzorból pedig csak egyet szoktak engedélyezni, mert így lehet őket a legjobban kiszolgálni és a legtöbb pénzt kérni tőlük. Több előnye is van annak, ha csak egy szponzorlogó szerepelhet a mez elülső részén. Nem lesz túlzsúfolt a felület, amelyen meg kell jelenni; nem alakulhat ki kellemetlen szituáció össze nem egyeztethető, vagy versenytárs márkákkal; nem vonják el más brandek a figyelmet; erős kapcsolat jöhet létre a márka és a csapat között.
Ha egyáltalán van ilyen. Három klub, vagyis az NB I-es mezőny negyede ugyanis nem rendelkezik egyéni mezsszponzorral. A Budapest Honvéd, a Paksi FC és a ZTE sem értékesítette a felületet.
Az alábbi táblázatban azt gyűjtöttük össze, hogy melyik NB I-es klub rendelkezik egyéni mezszponzorral, és azt is megnéztük, hogy ezek a cégek milyen iparágban tevékenykednek. A fő mezszponzor jelölés arra utal, amikor egy cég logója a mellkasi részen, a Tippmix embléma fölött helyezkedik el, tehát vélhetően 50 millió forintnál magasabb értékű szerződésről van szó.
Klub | Mezszponzor | Mezszponzor iparága | Fő mezszponzor (igen vagy nem) |
---|---|---|---|
Budapest Honvéd | - | - | - |
DVSC | Tranzit-Food | víziszárnyas-feldolgozás | nem |
Ferencvárosi Torna Club | Telekom | telekommunikáció | igen |
Kecskeméti TE | Horváth Építőmester Zrt. (HÉP) | építőipar | nem |
Kisvárda Master Good | Master Good | baromfifeldolgozás | igen |
Mezőkövesd Zsóry FC | Zsóry Gyógy- és Strandfürdő | füdőhely | nem |
MOL Fehérvár FC | MOL | olajipar | igen |
Paksi FC | - | - | - |
Puskás Akadémia FC | Mészáros és Mészáros | építőipar | igen |
Újpest FC | 101 EV Park | elektromobilitási szolgáltatások | nem |
Vasas FC | OTP Bank | bank | igen |
ZTE FC | - | - | - |
Mit mutat az árcédula?
A klubbal való azonosulás kifejezésének egyik legfontosabb és legvizuálisabb eszköze a szurkoló számára a csapatmez. Klubtól függően, ennek elég széles skálán mozog az ára. A legolcsóbb az újonc Kecskeméti TE meze, amiért 12 ezer forintot kérnek el. Ugyanakkor a legmélyebben a bajnok FTC szurkolóinak kell a zsebükbe nyúlniuk, akik a hivatalos csapatmezhez 39.990 forintért juthatnak hozzá. Igaz, a zöld-fehér klub kínál egy jóval pénztárcabarátabb szurkolói változatot is 19.990 forintért, és a dizájnt sem módosítja évenként, ahogyan a nemzetközi trend diktálná, hanem csak kétéves ciklusokban. Ez utóbbi megállapítás egyébként az NB I-es klubok többségére is igaz.
A két véglet között szabadon változnak az árak. Például annak ellenére, hogy az adidas gyártja öt klubnak is a mezét, azok négy különböző áron kínálják a szurkolóknak.
Az alábbi táblázat mutatja, hogy melyik klub hivatalos mezét, mennyiért lehet megvásárolni.
Klub | Ár |
---|---|
Budapest Honvéd | 28.990 Ft |
DVSC | 24.990 Ft |
Ferencvárosi Torna Club | 39.990 Ft |
Kecskeméti TE | 12.000 Ft |
Kisvárda Master Good | 18.000 Ft |
Mezőkövesd Zsóry FC | 19.990 Ft |
MOL Fehérvár FC | 24.990 Ft |
Paksi FC | 15.000 Ft |
Puskás Akadémia FC | 16.900 Ft |
Újpest FC | 24.990 Ft |
Vasas FC | 30.990 Ft |
ZTE FC | 22.490 Ft |
A legfontosabb adatokat az alábbi táblázat foglalja össze.