Mi az előéleted és a jelenlegi szereped a vállalatnál, és dióhéjban összefoglalva melyik területért felelsz?
A társalapítók mellett én voltam az első, aki csatlakozott a MyCujoo-hoz. A hátterem a sportban van, többek között futballkluboknál, majd svájci marketingügynökségeknél dolgoztam. Nemzetközi futballszervezeteknél is szereztem szakmai tapasztalatot, és az Európai Ligák [korábban Európai Hivatásos Labdarúgó Ligák] svájci székhelyű szövetségénél is. A MyCujoo küldetése a futball demokratizálása volt, ehhez pedig futballtartalomra volt szükség.
Milyen személyes feladataid és felelősségeid vannak a vállalatnál?
Kezdettől fogva az üzletfejlesztés volt a feladatköröm, és az ELEVEN-nél a tartalmi partnerségek és az üzemeltetés igazgatója vagyok, a globális OTT platform, az elevensports.com [korábban mycujoo.tv] divíziójához tartozom. Én felügyelem a tartalom létrehozásával kapcsolatos összes folyamatot, a beszerzéstől a stúdióba való bevitelig, ahonnan a tartalom a szurkolókhoz kerül. Ez magában foglalja a sportjogok tulajdonosaival és a versenyszervezőkkel való kapcsolatok kialakítását és fenntartását, amelyek esetében a kapcsolat szerződéses jellegű. Tartalmaink mintegy 60%-a szerződés, más néven médiajogi megállapodás tárgyát képezi. Ez azt jelenti, hogy engedélyt kapunk az elevensports.com-on történő közzétételre, terjesztésre és a tartalom hasznosítására. Én felelek a napi szintű tartalmi műveletekkel foglalkozó részlegért is. Ez a csapat felelős a tartalom sikeres átadásáért, mind a közvetlenül saját magunk által előállított tartalmakért, mind a jogtulajdonosok által előállított tartalmakért. A platformon többféle gyártási modell létezik, és természetesen mi vagyunk felelősek a tartalom zökkenőmentes szállításáért, függetlenül attól, hogy ki végzi a gyártást. Továbbá, mivel a platformunkat jelenleg szabadon hozzáférhetővé tesszük azon sportszervezetek számára, amelyek szeretnék megkezdeni eseményeik élő közvetítését, több, mint 150 országból 3.000-nél is több klub, liga, rendezvényszervező és egyéb szervezet, használja technológiánkat, hogy sportolóikat és csapataikat közelebb hozzák a rajongóikhoz.
Mely országokban és piacokon van a legaktívabb felhasználói bázis?
Bármelyik országból is közvetítik a mérkőzéseket, kivételesen elkötelezett rajongók nézik az elevensports.com tartalmát. Különösen fontos megjegyezni, hogy a női labdarúgás rajongói – függetlenül attól, hogy melyik terület mérkőzéseiről beszélünk – jellemzően a legelkötelezettebbek az összes közül, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy mi vagyunk a világ legnagyobb platformja a női labdarúgás számára.
Jelentős számú szerződésünk van konföderációkkal, nemzeti szövetségekkel, regionális szövetségekkel és ligákkal. Ezek a partnerségek számos nemzeti szövetséget és regionális szövetséget foglalnak magukban, olyan területeken, ahol a labdarúgás nemcsak nemzeti, hanem regionális szinten is szerveződik. Brazíliában például nemrég újítottuk meg a Brazil Labdarúgó Szövetséggel kötött megállapodásunkat, amely szerint világszerte élőben közvetítjük a három legmagasabb női nemzeti bajnokságot: a Serie A1-et, az A2-t és az újonnan szervezett A3-at. Természetesen ahol ezek a partnerségek prémium versenyekre terjednek ki, különösen azokban az országokban, ahol a bajnokságokban induló csapatok jelentős szurkolói bázissal rendelkeznek, jellemzően ott a legnagyobb a közönség.
Emellett rengeteg organikus partnerünk is van, köztük körülbelül 3.000 olyan aktív klub, a világ minden részéről, a játék különböző szintjeiről, amely nem rendelkezik velünk szerződéssel, jellemzően a félprofesszionálistól a grassroots csapatokig, és ezek mindegyike szenvedélyes, érzelmileg kötődő közönséget vonz.
Hogyan tudnád bemutatni magát a platformot? Mit kínál az ügyfelek és az érdekeltek számára?
Az elevensports.com egy sportspecifikus OTT, amely a jogtulajdonosoknak lehetőséget kínál arra, hogy méretüktől függetlenül globális közönséghez juttassák el tartalmaikat, amely a prémium tartalomtól a grassroots tartalomig a teljes piramisra kiterjed, és végső soron realizálják a tartalomban rejlő értéket. Ami konkrétan a labdarúgást illeti, lehetőséget biztosítunk olyan tartalmak létrehozására, amelyek kontextusba helyezik a játékot. A saját fejlesztésű élő közvetítési technológiánkon kívül nagy teljesítményű, de könnyen használható eszközökkel is rendelkezünk, beleértve a futballgrafikákat, eredménytáblákat, időmérőket, felállásokat, valamint a kiemelkedő pillanatok valós idejű megjelölésének lehetőségét, biztosítva a szurkolók számára a még nagyobb élményt. A mérkőzés végén, a teljes mérkőzés automatikus on-demand elérhetőségével együtt, a jogtulajdonosok egyszerűen és automatikusan létrehozhatják a mérkőzés összefoglalóját, kiválasztva a kívánt, a mérkőzésen belül már menet közben megjelölt fontosabb pillanatokat. Arra összpontosítunk, hogy a lehető legjobb élményt nyújtsuk a szervezetek számára tartalmaik terjesztéséhez, még alacsony gyártási színvonal mellett is, például közvetlenül mobiltelefonról történő streamelés esetén.
A platform a tartalomfogyasztást is kontextusba helyezi, mivel minden egyes tartalom az adott sportághoz kapcsolódó modell szerint szerveződik, amit mi entitásszerkezetnek nevezünk. Például minden labdarúgó mérkőzés a csapat nevéhez, majd a csapat piramisszerkezetének minden egyes egységéhez kapcsolódik, egészen a globális irányító testületig bezárólag. Ez azt jelenti, hogy ugyanaz a tartalom a platform több belépési pontjáról is elérhető. A tartalom körülbelül 90%-a a futballpiramis struktúrája szerint van megszervezve.
Érdekes, hogy említetted a demokratizálódást. Ez az egyik kulcsszó, amelyet az értékajánlatotokban használtok. Milyen értéket láttok az amatőr sportban? Mert az ügyfeleitek közül sokan nem a legnagyobb versenyeken, például a Bajnokok Ligájában szerepelnek. De itt az ELEVEN-nél mindenki létrehozhatja a saját tartalmát.
2020 novemberében a MyCujoo-t felvásárolta az ELEVEN, és a MyCujoo platformot átnevezték elevensports.com-ra. Az ELEVEN sportmédia világszínvonalú szórakozást nyújt a rajongóknak, és az elevensports.com mellett az ELEVEN a világ számos regionális piacán működik, amelyeken keresztül jellemzően prémium élő és lekérhető élő tartalmakat kínálunk, vagy kizárólag digitális kínálatban, vagy a lineáris és digitális tartalom keverékében.
A demokratizálódás azt jelenti, hogy a MyCujoo-nál kezdettől fogva hittünk abban, hogy a labdarúgás bármely szintje megérdemli a láthatóságot, és olyan értéket képvisel, amelyet fel lehet szabadítani. Amikor a platform 2015-ben elindult, sok más, ma népszerű élő közvetítési platform vagy még nem kezdte meg működését, vagy még viszonylag fiatal volt. Ennek érdekében pedig olyan platformot fejlesztettünk ki, amely lehetővé tette, hogy a klubok, ligák és szövetségek bármilyen méretűek legyenek is, függetlenül attól, hogy hol vannak a világon, kiváló minőségben terjesszék tartalmaikat akár egy olyan egyszerű technológián keresztül, mint egy mobiltelefon, és közelebb hozzák őket a szurkolóikhoz, függetlenül attól, hogy ezek a szurkolók egy kézen megszámlálhatók vagy százezrekről beszélünk.
Hogyan működik a platform monetizációs része?
A jogtulajdonosokkal való kapcsolataink szerződéses vagy organikus jellegűek, de a kapcsolattól függetlenül számos olyan monetizációs lehetőséget kínálunk, amelyek megfelelnek az adott jogtulajdonosnak és annak, hogy miként kívánnak kapcsolatba lépni a rajongóikkal. Az organikus jogtulajdonosok esetében ez magában foglalhatja a programozott hirdetéseket, a szponzori slotok használatát, valamint azt a lehetőséget, hogy eseményeiket fizetős alapon tegyék elérhetővé.
A reklámokon túl hogyan termel bevételt a megoldás?
A közvetítési jogok megszerzésén túl számos szerződéses partnerünktől az adat- és AV-jogokat is megszereztük, és ezután számos adataggregáló céggel dolgozunk együtt, hogy további értéket teremtsünk a tartalmukból. Az e területen szerzett szakértelmünknek és vezető streaming-technológiánknak köszönhetően a piramis számos szintjén, valamint a férfi és női mérkőzéseken is képesek vagyunk bevételt szerezni ezekből a jogokból.
Ami a fizetőfalakat illeti, a pay-per-view [más néven TVOD] mellett előfizetéses modelleket [SVOD] is működtetünk. Az előfizetési lehetőségek változatosak, például egyetlen vagy több verseny összevontan, a fizetési lehetőségek és fizetési módok széles skálája áll rendelkezésre az adott közönség igényeihez igazodva. Az év elejétől mi terjesztjük a Carioca Serie A-t, amely Rio de Janeiro állam bajnoksága. Ez egy olyan elitverseny, amelyben Brazília legnagyobb klubjai, például a Flamengo és a Fluminense szerepelnek, és amely teljesen alkalmas volt arra, hogy előfizetéses alapon kerüljön terjesztésre.
A szerződéses partnereknek módjuk van arra is, hogy központosított módon értékesítsék a szponzorációs lehetőségeket. A jogtulajdonosokkal együttműködve meg tudjuk szólítani a márkákat, és a márkakapcsolatokat úgy tudjuk értékesíteni, hogy az a jogtulajdonosok számára a legnagyobb értéket teremtse meg, ugyanakkor biztosítsuk, hogy a márkák céljait is elérjük.
A szponzorok számára is vonzó az alacsonyabb szintű ligák közvetítésébe fektetni?
A szponzorációs bevételek például eltérhetnek attól függően, hogy a tartalom helyi, globális vagy csak a hazai piacon kívül kerül-e terjesztésre, hogy a tartalom önállóan vagy más tartalmakkal együtt kerül-e terjesztésre, vagy ha a tartalom különösen vonzó a szponzorok számára, mert a szponzorációs portfóliójukban a CSR megközelítést részesítik előnyben, és a szponzorációs költségvetések ennek megfelelően különböznek.
Mi a tapasztalat a paywall megoldásokkal? Mely piacokon működőképes ez a modell?
A fizetős fal mögött lévő tartalmak – például az önállóan, fizetős alapon vagy előfizetés részeként elérhetővé tett mérkőzések – esetében a bevételek attól függnek, hogy a tartalom mennyire prémium, függnek az egyes piacoktól és a tranzakció helyi költségeitől, valamint attól, hogy maga a tartalom miért van fizetős fal mögött.
Van néhány nagyszerű példa arra, hogyan segítettünk a klubok támogatásában, különösen a világjárvány idején, amikor a labdarúgás éppen csak elkezdett visszatérni, de a szurkolók még mindig nem látogathatták személyesen a mérkőzéseket. Nagyon értékes és jelentőségteljes platformmá váltunk az Egyesült Királyságban a 8. vagy 9. osztályban működő klubok számára. Azzal, hogy a mérkőzéseiket fizetős fal mögé helyezték, miközben egy kiváló minőségű, alacsony költségű gyártási modell támogatta őket, segítettek tompítani a jegybevételek kiesése által a működésükre gyakorolt jelentős hatást.
Ami a jövőt illeti, milyen fejlesztésekben gondolkodik az ELEVEN? A technológiai fejlesztésekre vagy bármilyen más koncepcióra gondolok, amit esetleg piacra dobtok.
Nemrég jelentettük be a FIFA+-szal kötött, rendkívül izgalmas megállapodásunkat, amely azt jelenti, hogy kulcsszerepet játszunk az évi akár 40.000 élő mérkőzés gyártásának, közvetítésének és terjesztésének támogatásában, amelyeket egyidejűleg közvetítünk az elevensports.com-on és a FIFA+-on. Ezek a szurkolók számára szabadon elérhetők. Az újonnan elérhető tartalmak révén egyúttal a kereskedelmi lehetőségek létrehozását is támogatni fogjuk.
Hogyan látod most a broadcasterek közötti versenyt? A piacon számos élő közvetítési lehetőséggel rendelkező közösségi médiaplatform van, bár ezek nem futballspecifikusak. De ott van a TikTok sport, a Facebook sport és így tovább. Hogyan látod a szerepüket a piacon?
A versenytársakról nem szeretnék beszélni. Az ELEVEN Csoporton keresztül teljes, egyedülálló kínálatot nyújtunk a piacnak, a rajongóknak évente több, mint 65.000 órányi élő sportközvetítést, 665 millió összesített közösségi média követőt, akik havonta több, mint 4 milliárd videónézést generálnak, valamint díjnyertes tartalomkészítési lehetőségeket biztosítunk a rövid közösségi tartalmaktól a díjnyertes dokumentumfilmekig.
Milyen tapasztalataid vannak a piacunkról? Hogyan látod a közép-kelet európai lehetőségeket?
A közép-kelet európai piaccal kapcsolatos legkorábbi tapasztalataink közé tartozik számos torna a Magyar Labdarúgó Szövetséggel, valamint az UEFA-val való együttműködésen keresztül az ifjúsági válogatottak versenyeinek kvalifikációs szakaszaiban. Ennek keretében a magyar válogatottat is bemutattuk a korosztályos kategóriákban, jó nézettséggel, és a szurkolók kifejezték, mennyire örülnek, hogy ez a tartalom elérhető.
Szlovákiában a férfi másodosztály és a férfi harmadosztály mérkőzéseit közvetítettük, Csehországban pedig a női labdarúgásban több mérkőzést is láttunk közvetíteni. Most már van egy maroknyi klub, amely több, mint négy éve rendszeresen közvetíti női mérkőzéseit különböző kategóriákban.
Az Európai Ligákkal kötött megállapodásunk révén a lengyel ligával [Ekstraklasa] is partnerségben állunk a tartalom nemzetközi terjesztése érdekében, és ugyanezen megállapodás révén terjesztjük a szlovák ligát is. Ezzel is segítünk a ligáknak új közönségrétegeket elérni.
Jelenleg több, mint 150 piacról terjesztünk tartalmat, ami a világ körülbelül háromnegyedét lefedi, és ezt a tartalmat több mint 200 országban és területen nézik, ami szükségszerűen azt jelenti, hogy a tartalomnak van közönsége az adott piacon belül és kívül is. Ezért nyitottak vagyunk a felmerülő lehetőségek feltárására, amelyek a jogtulajdonos és a mi szempontunkból is ésszerűek.
Az utolsó kérdés: 2-3 éves távon hogyan látod a cég, és benne a saját jövődet?
A MyCujoo-n az első évben 90 élő futballmérkőzéssel kezdtünk. ELEVEN-ként, a saját portfóliónk mellett, amely ma már több tízezer mérkőzésből áll, és amelyen keresztül sikeresen növekedtünk, a FIFA+-szal kötött izgalmas új megállapodás révén további 40.000 élő mérkőzést fogunk évente egyszerre terjeszteni a FIFA+ platformon és az elevensports.com OTT-n. Bár nem mondhatok konkrétumokat az OTT-ről vagy az ELEVEN Csoportról, és arról, hogy cégként merre tartunk, izgalmas és ambiciózus terveink vannak, amelyeknek már nagyon várom, hogy részese lehessek.