A LaLiga a világ egyik legsikeresebb futball bajnoksága. Népszerűsége, bevételei, nézőtábora folyamatosan nő. Ehhez azonban nem elég Messi személyisége, a klubcsapatok sikerei, a szervezetnél a spanyol és a nemzetközi színtéren is sokat dolgoznak a fejlődésért.
A LaLiga működése az új elnök, Javier Tebas 2013-as érkezése után alakult át gyökeresen. Átgondolt stratégia, kidolgozott menetrend szerint erősítik globális jelenlétüket. Összegyűjtöttük, hogy milyen pillérekre épül a szervezet marketingtevékenysége.
- A LaLiga nagykövetei
A közelmúlt sztárjai népszerűsítik a spanyol bajnokságot szerte a világban. Részt vesznek meccseken, rendezvényeken, népszerűségükkel garantálják, hogy sokan figyeljenek az adott programra. A nagykövetek közé tartozik többek között Puyol, Morientes, Forlan és, Pires. A szervezetnél figyelnek arra, hogy mindig az adott országban elfogadott és szeretett nagykövet jelenjen meg. Szomorú és jellemző, hogy Magyarországra nehéz igazán jól fogadott személyiséget találni. Van pár focistánk, aki játszott a LaLigában, de itthon nem igazán népszerűek.
- LaLiga Global Network program
A LaLiga Global Network program lényege, hogy egy csapat kiválasztott szakember eljusson a világ különböző részeibe, ott növelje a LaLiga jelenlétét, erősítse márkaértékét. Ma 45 delegált dolgozik, 80 országban képviselve a spanyol focit. Kilenc állandó irodát is fenntartanak, ebből kettő Kínában működik.
- Protect Football program
A Protect Football program keretében több területtel is foglalkoznak. Talán a legfontosabb a szellemi tulajdon védelme. Ide tartozik a harc a kalóz közvetítések és online megjelenések ellen, ezzel a LaLigába fektetők és az ott szereplők érdekeit védik. Külön IT-eszközt fejlesztettek arra, hogy folyamatosan monitorozza a médiamegjelenéseket és próbálja kiszűrni az illegális tevékenységeket.
Komoly harcot vívnak a fogadási csalások ellen is. Ez ma Spanyolországban a legfelsőbb osztályban már nagyon ritka, de alsóbb szinteken még előfordulhat. A LaLiga akár megfigyelőket is küld a meccsekre, hogy figyeljék az eseményeket. Szintén egy IT-fejlesztés segít abban, hogy elemezzék a fogadásokat, és ha valami gyanúsát észlelnek, jelzik a hatóságoknak.
A spanyol adóhatósággal is együttműködik a LaLiga. A jelenlegi adószabályok nem túl kedvezőek, volt már játékos, aki a más országban elérhető jobb kondíciók miatt hagyta ott Spanyolországot. Szeretnének ezen változtatni, olyan rendszert kidolgozni, amellyel az ország, a játékos és a LaLiga is jól jár.
- Szponzorációk
A LaLiga támogatja például a svéd női futballt. Ez nem csak további népszerűséget, új célcsoport elérését jelenti, sokat tanulnak is az együttműködés során, ezt a tudást a spanyol női foci fejlesztéséhez akarják felhasználni. De szponzorálnak más sportágakat is, például előfordult már, hogy spanyol vízilabda mérkőzéseket promótáltak és mutattak a LaLiga médiafelületein.
- CSR
A társadalmi kapcsolatok ezen a területen is egyre fontosabbak. Létrehozták a LaLiga Alapítványt, amely többek között sérült gyerekeknek rendez focitornákat vagy családi rendezvényeket szervez.
Kamerunban pedig, ahol az alkoholizmus a lakosság nagy részénél – sokszor nagyon fiatal kortól – probléma, egy olyan mérkőzés-sorozatot hoztak létre, amelyen, amíg a torna tartott senki nem fogyasztott szeszesitalt. A klubcsapatok is partnerek ilyen programokban, a Sevilla-Betis meccset Afrikában, egy menekülttábor mellett rendezték.
- Képzés, oktatás
A világ sok országában folytat edző- illetve játékosképzést a LaLiga, átadva azt a tudást, amelyet a spanyol bajnokságban szereztek a szakemberek. Tíz akadémiát is működtet a szervezet. Ma több mint 350 LaLiga edző dolgozik világszerte, csak Kínában 60 tréner tevékenykedik.
- Intézményi együttműködések
Nem csak a foci területén aktív a LaLiga. Argentínában például a Védelmi és Biztonsági Minisztériummal kooperálnak, aminek keretében a stadionok, focimeccsek biztonságán, biztosításán dolgoznak.
- Tömegsport
A tömegsport szintén kiemelt terület, világszerte szerveznek eseményeket, tornákat. A nagykövetek megjelenésével, sportfelszerelés támogatással, kis pénzügyi befektetéssel is nagy elérést és népszerűséget és persze lelkes szurkolókat szereznek a LaLigának.
Magyarországon 2017 májusa óta van jelen a LaLiga Global Network képviselője. A budapesti irodában dolgozó Diego Sánchezzel korábban interjút is készítettünk. A szakemberer az elmúlt másfél évben sikeres promóciót szervezett a Sport TV-vel, a „Hét csapata” néven, most pedig a Spíler TV-vel, a spanyol bajnokság hazai közvetítési jogainak új tulajdonosával való együttműködés részletein dolgozik. Mindemellett az MLSZ-szel is több közös projekt tervezése van folyamatban. A LaLiga Magyarországon is tágabb keretek között mozog, Diego Sánchez szervezett már találkozót az itteni szurkolói közösségeknek, de még a hazai úszó bajnokság kapcsán is volt eseményük.