A pályán és azon kívül is meghatározó szerepe van a technológiai fejlesztések alkalmazásának – mondta Javier Tebas, a spanyol élvonalbeli labdarúgó-bajnokságokat szervező LaLiga elnöke. Tebas az év végi Web Summiton beszélt az utóbbi évek eredményeiről, a sport és a szórakoztatóipar hasonlóságairól, a jelen és a jövő kihívásairól.
A világgazdaság legtöbb iparágához hasonlóan a sport, és azon belül a labdarúgás maga is egy átalakulási folyamaton megy keresztül, ezért a technológiai fejlesztések kihasználása kiemelten fontos azon szervezetek részére, akik meg szeretnék tartani piacvezető pozíciójukat. A spanyol bajnokság a Premier League első számú kihívójaként házon belül is komoly erőforrásokat fektet be az innovációba, és a meccselemzésektől kezdve a szurkolói kiszolgáláson át számos előremutató megoldást vezettek be az elmúlt években.
A 2013-as stratégiai irányváltást (ekkor választották meg a jelenlegi elnököt, Javier Tebast is) követően a technológia és az adatelemzés is központi szerepet tölt be a spanyol liga működésében. A szervezet humán erőforrásának felduzzasztása mellett az is kulcsfontosságú, hogy a digitalizáció az összes divízió tevékenységét áthatja. A back-office, vagyis a folyamatokat működtető és ellenőrző osztály pedig egy üzleti intelligenciát magas szinten alkalmazó, Big Data elemző részleggé alakult át. A LaLiga a megújulást tehát a saját háza táján kezdte, majd fokozatosan tért át a kulcsfontosságú területekre, amelyben nemcsak a sport világában, hanem a szórakoztatóipar egészében is figyelemre méltó eredményeket ért el.
Javier Tebas, a LaLiga elnöke a Web Summiton mutatta be a spanyol bajnokság szervezésében alkalmazott technológiai megoldásokat.
Élen járnak a kalózok elleni küzdelemben
A LaLiga a futball-bajnokságok jogtulajdonosai között is figyelemreméltó szerepet vállal az illegális streaming elleni harcban. Az elmúlt években egy komoly, több mint húsz szakértőből álló belsős csapatot építettek fel, emellett három számítógépes programot is adaptáltak működésükbe. A Marauder, a Lumiere és Blackhole szoftverek egymástól különböző funkciókkal rendelkeznek, de mindegyiket a kalózok ellen vetik be, illegális hálózatokat kapcsolnak le és bizonyítékokat gyűjtenek általuk a bírósági eljárásokhoz. Az elért eredményeket pedig meg is osztják a hasonló problémákkal küzdő sport- és szórakoztatóipari szervezetekkel, például az HBO-val is.
Három szoftver, a Marauder, a Lumiere és a Blackhole segítségével küzdenek az illegális streaming ellen.
Nemcsak versenyeztetnek, hanem szolgáltatnak is
A LaLiga technológiai fejlesztéseinek elsődleges kedvezményezettjei maguk a klubok. Spanyolországban is jól tudják, hogy a pályán mutatott jó teljesítmény és látványos játék magát a „terméket” is felértékeli, ezért igyekeznek minden szükséges segítséget megadni a csapatoknál folyó szakmai munkához. Ebben a szemléletben született meg a vizualizációs eszközként használt Mediacoach is, amit a LaLiga 42 klubja a mérkőzésekre való felkészülésekhez használ fel, így nem kell minden egyes egyesületnek külön-külön megvásárolni a drágán lefejlesztett szoftvereket, és ezzel költséget takaríthatnak meg.
Az üzleti növekedés elősegítésére a LaLiga egyfajta szolgáltatóként is működik, segítségével már 23 klub hozott létre személyre szabott technológiai fejlesztéseket. Ez a fajta eszköz- és tudásmegosztás a külföldi piacokon is érvényesül, a liga például tizenhét klub közösségi média profilját kezeli a kínai Weibon és az ehhez hasonló, a szurkolói bázisépítésre alkalmas platformokon.
A fejlesztések elsődleges kedvezményezettjei maguk a klubok: a csapatok teljesítményét is segítik, erre példa az ingyenesen rendelkezésre bocsátott vizualizációs szoftver, a Mediacoach is.
Innovációk a közvetítésekben is
A bajnokság szervezői számára természetesen a televíziós közvetítők is kulcsfontosságú partnerek, hiszen az általuk előállított tartalommal találkozik a végfelhasználó, azaz maga a szurkoló. A technológiai fejlesztéseket ezért ezen a területen is nagyon komolyan veszik. Több stadionban is elérhető már a volumetrikus közvetítés, amely lehetővé teszi, hogy egyedi szögekből, 360 fokos felvételeket készítsenek, és nagyon látványos visszajátszásokat tudjanak mutatni a gólokról és helyzetekről.
Belépés az OTT világába
A klasszikus TV-közvetítés fejlesztése mellett a spanyolok természetesen az innovatív tartalom megosztási módokra is nagy hangsúlyt fektetnek: a LaLiga a világ első labdarúgó ligája, amely kifejlesztette és elindította saját over-the-top [OTT] streaming szolgáltatását, a LaLigaSportsTV-t. Ennek az ingyenes szolgáltatásnak köszönhetően a szurkolók a világ minden tájáról több tucat sportágat követhetnek élőben Spanyolország-szerte. Ezzel egyrészt új platformot biztosít olyan sportágak részére is, amelyeknek összességében alacsonyabb a lefedettsége, másrészt szakértelmet és tudást halmoznak fel egy növekvő, a trendek alapján egyre fontosabb területen, az alternatív közvetítési módokban. Javier Tebas is kiemelte, hogy habár a Z-generáció már nem néz végig egy 90 perces mérkőzést, de a közösségi médiában és különösen a mobilplatformokon összességében akár több időt is eltölt a spanyol futballról szóló tartalmak fogyasztásával, ha az megfelelően van tálalva neki. Ezért fektetett be például a LaLiga abba is, hogy a mérkőzéseit az indiai szubkontinensen a YouTube-on és a Facebookon keresztül közvetítsék.
A LaLiga OTT (over-the-top) platformja.
Mindennek az alapja: az adatelemzés
A fentebb említett technológiai alkalmazások jelentősen javították a spanyol bajnokság nemzetközi piaci helyzetét és teljesítményét. Fontos azonban azt is kiemelni, hogy minden döntés hátterében az alapos adatelemzés áll. A szurkolók viselkedését, igényeit folyamatosan figyelik, a LaLiga adatelemző központjában az összes digitális platformról (tv-nézettség, alkalmazások letöltése, közösségi média interakciók) bejövő adatot összevetik és trendeket, előrejelzéseket készítenek belőle. A 2013-ban lefektetett stratégiát ezek alapján finomhangolják, és visszakövetik az intézkedések hatását. A rajongóktól származó adatok helyes értelmezése és alkalmazása például már kézzelfogható eredményt hozott a direct-emailek esetében is: az érdeklődési kör alapján személyre szabott üzeneteket az előzőekhez képest 20%-kal nagyobb aránnyal nyitják meg a címzettek.
Tebas azt is kiemelte, hogy a fejlesztések célja elsősorban az, hogy közelebb hozzák a spanyol focit a nemzetközi szurkolókhoz. Minden abba az irányba mutat, hogy a rajongókkal való kapcsolat fogja meghatározni a futball jövőjét: aki képes lesz a nagy tömegeket szívét megnyerni és meg is tartani, az hatalmas, nehezen behozható előnyre tesz szert a globális versenyben.
Képek forrása: LaLiga.es