Elindult az új futballszezon, bemutatkoztak a friss igazolások, a csapatok vadiúj felszerelésekben feszítenek. A nyári holtszezon sportmarketing szempontból egyik legérdekesebb hatása a mezekre van: gyakran változik a gyártó, cserélődnek a szponzorok, más árcímke kerül a szurkolók által leginkább keresett termékre. Itt az NB I legfrissebb mezmustrája!
Ahogyan az egy évvel ezelőtti mezkörkép készítése során is tapasztaltam, sajnos még nem mindegyik hazai élvonalbeli klub tart ott a digitalizációban, hogy legyen webshopja [Paksi FC és Kecskeméti TE]. Lehet azzal érvelni, hogy ez azért van, mert lokális szurkolói körrel rendelkeznek, de egyrészt így nehéz bővíteni az elérési kört – például egy nemzetközi kupaszereplés esetén [Kecskeméti TE] -, másrészt a helyi szurkoló ismerőst sem lehet meglepni egy online vásárolt és ajándéka küldött mezzel.
A nemzetközi topcsapatokkal ellentétben, a magyar klubok közül nem mindegyik engedheti meg magának, hogy minden szezonban új dizájnnal rukkoljon elő, ezért hazai szinten jellemző a kétéves ciklus. Ez teljesen elfogadható, az viszont már nehezen érthető, hogy a webshopban nem frissek a hivatalos mezre vonatkozó adatok. Ez zavart okozhat a szurkoló fejében: vajon a tavalyi mezt teszi a kosárba, vagy már az ideit, csak még a termék nevében, vagy leírásában nem aktualizálták az évjáratot?
Ahol lehetett, igyekeztem tisztázni az adatokat a klub képviselőjével, de a későbbiekben kiderül, hogy nem mindig jártam sikerrel.
A három csík és a turul
Bár kisebb ligák esetében nem minden esetben van így, a három nagy sportszergyártó – adidas, Nike, Puma – együtt az NB I csapatainak több, mint felét öltözteti. A háromcsíkos márka négy [DVSC, Fehérvár FC, Kisvárda Master Good, Mezőkövesd Zsóry FC], a pipás kettő [FTC, MTK], míg a nagymacskás egy [Újpest FC] csapatnak biztosít felszerelést, ez összesen hét a tizenkettőből.
Érdekesség, hogy az adidas után a 2Rule rendelkezik a legnagyobb portfólióval az NB I-ben, a hazai sportszergyár ugyanis három csapat [DVTK, Puskás Akadémia FC, ZTE] felszerelését készíti. A két cég között az előző szezonhoz képest élesedett a verseny, a Vasas FC kiesésével az adidas veszített, ugyanakkor a diósgyőriek feljutásával a 2Rule nyert egy reprezentást az élvonalban.
A fentiek mellett még a Jako [Paksi FC] és a Sport36 [Kecskeméti TE] logója ékesíti egy-egy klub mezét, összesen tehát hat mezmárka van jelen a 12 csapatos NB I-ben.
A kevesebb néha több
A mezszponzorok elemzése során feltűnő, hogy a klubok webshopjaiban elérhető mezek, illetve a meccsekről készült képgalériákban a játékosokon feszülő öltözet között nagy az eltérés abban a tekintetben, hogy mennyi szponzor logó díszíti a mezt.
Utánajárva a jelenségnek, a Magyar Labdarúgó Szövetség [MLSZ] által az idei szezonra kiadott OTP Bank Liga Marketing és Média Kézikönyv ad rá magyarázatot. Az ugyanis kimondja, hogy minden NB I-es klub köteles a mérkőzéseken használt mezén egyrészt a liga névszponzorának, másrészt a szövetség fő stratégiai partnerének a logóját feltüntetni. Ezek pontos helyét és méretét is kijelöli a kézikönyv. A névszponzor OTP Bank logóját a mez jobb elülső vállrészén kell feltüntetni, a fő stratégiai partner Szerencsejáték Zrt. által aktuálisan használni kívánt Tippmix logót – amely a cég sportfogadási terméke – pedig elsődlegesen a mellkas főszponzori részén kell megjeleníteni. Ez a két extra elem tehát kötelezően szerepel a bajnoki mérkőzések során a csapatmezeken, viszont a klubok jellemzően nélkülük árulják a saját boltjaikban.
A Tippmix logó elhelyezésre vonatkozó előírás több szempontból is érdekes. A mez mellkasi része a labdarúgó felszerelés legértékesebb felülete, ebből profitálnak a klubok a mezszponzori szerződések megkötése során. A Tippmix számára viszont gyakorlatilag kibérelték ezt a helyet az NB I valamennyi csapatának a mezén. A mellkasi részről csak különleges esetben mozdítható el a Tippmix logó, akkor, ha egy klub legalább 50 millió forint értékű mezszponzori szerződést tud felmutatni. A Tippmix logó azonban még ebben az esetben sem tűnik el a frontról, hanem csak lejjebb csúszik a hasi részre, ráadásul még egy kiegészítő helyen [pl. vállrész, nadrág] is meg kell jelennie, mert csak úgy teljesíthető az MLSZ ide vonatkozó előírása.
Az eddigiekből következik, hogy ha egy klubnak van egyéni mezszponzora, de a szerződés összege nem éri el az 50 millió forintos értéket, akkor a mezszponzornak legjobb esetben is csak a hasi rész marad a mez frontján.
Miért érdekes mindez? A prémium sorozatokban – topligák, nemzetközi kupasorozatok – arra törekednek a szervezők, hogy a csapatok mezei letisztultak legyenek és egységes megjelenést mutassanak. A szabályozásokkal is ezt támogatják, minden szereplő emblémájának megvan a kijelölt helye. Mezszponzorból pedig csak egyet szoktak engedélyezni, mert így lehet a partnert a legjobban kiszolgálni és a legtöbb pénzt kérni tőle. Több előnye is van annak, ha csak egy szponzorlogó szerepelhet a mez elülső részén:
- nem lesz túlzsúfolt a felület, amelyen meg kell jelenni
- nem alakulhat ki kellemetlen szituáció össze nem egyeztethető, vagy versenytárs márkákkal
- nem vonják el más brandek a figyelmet
- erős kapcsolat jöhet létre a márka és a csapat között.
Ha egyáltalán van ilyen. Négy klub, vagyis az NB I-es mezőny harmada (!) ugyanis nem rendelkezik egyéni mezsszponzorral. A Paksi FC-nek és a ZTE-nek az előző szezonban sem volt ilyen, és a friss bajnokságban a Fehérvár FC, valamint az Újpest FC is csatlakozott hozzájuk. Előbbi a főszponzorát, a MOL-t vesztette el, utóbbi a mezszponzorát, az 101 EV Parkot.
Ha már a Fehérvár FC szóba került, érdemes egy rövid kitérőt tenni. Mivel a MOL nem hosszabbította meg a főszponzori szerződését a klubbal, az a nyáron lejárt. A cég neve kikerült a csapat nevéből és a logója sem szerepel már a mezen. Mivel – egyelőre – nincs új mezszponzora a klubnak, az MLSZ szabályai szerint a Tippmix logójának a mez mellkasi részén kellene szerepelni, ennek ellenére a fehérvári játékosok úgy lépnek pályára a bajnokikon, hogy a Tippmix logója a mez hasi részén és a nadrág hátulján szerepel. Ez a kombináció valóban 100%-os megjelenést érne a Tippmixnek, viszont csak akkor lenne alkalmazható, ha “a sportszervezet érvényes, legalább 50 m Ft értékű mell szponzori szerződést tud bemutatni”. Az előírások be nem tartása először írásbeli figyelmeztetést von maga után, ismétlődő esetekben pedig pénzbüntetés kövekezik. Ellentmondásos azonban, hogy az MLSZ kézikönyve erre az esetre – a Tippmix logó a hason és 1 db egyéb helyen (nadrág, váll) kerül elhelyezésre úgy, hogy nincs legalább 50 millió forintot fizető mell szponzor – nem tartalmaz büntetési tételt. Szerettem volna tisztázni a helyzetet az illetékesekkel, de sem a Fehérvár FC, sem az MLSZ képviselője nem válaszolt a megkeresésemre.
Visszatérve a fő témához, az alábbi táblázatban azt gyűjtöttük össze, hogy melyik NB I-es klub rendelkezik egyéni mezszponzorral, és azt is megnéztük, hogy ezek a cégek milyen iparágban tevékenykednek. A fő mezszponzor jelölés arra utal, amikor egy cég logója a mellkasi részen, a Tippmix embléma fölött helyezkedik el, tehát vélhetően 50 millió forintnál magasabb értékű szerződésről van szó.
Klub | Mezszponzor | Mezszponzor iparága | Fő mezszponzor (igen vagy nem) |
---|---|---|---|
Debreceni VSC | Tranzit-Food | víziszárnyas-feldolgozás | igen |
Diósgyőri VTK | Hell | energiaital | nem |
Fehérvár FC | - | - | - |
Ferencvárosi Torna Club | Telekom | telekommunikáció | igen |
Kecskeméti TE | Horváth Építőmester Zrt. (HÉP) | építőipar | nem |
Kisvárda Master Good | Master Good | baromfifeldolgozás | igen |
Mezőkövesd Zsóry FC | Zsóry Gyógy- és Strandfürdő | füdőhely | nem |
MTK Budapest | Prohuman | HR-szolgáltatások | igen |
Paksi FC | - | - | - |
Puskás Akadémia FC | Mészáros és Mészáros | építőipar | igen |
Újpest FC | - | - | - |
ZTE FC | - | - | - |
Mit mutat az árcédula?
A klubbal való azonosulás kifejezésének egyik legfontosabb és legvizuálisabb eszköze a szurkoló számára a csapatmez.
Az előző szezonban klubtól függően széles skálán mozgott a mezek ára. Ez leginkább annak volt köszönhető, hogy az FTC magasan kilógott felfelé a mezőnyből, a zöld-fehér szurkolók 39.990 forintért juthattak a hivatalos csapatmezhez. Igaz, a klub kínálatában elérhető volt egy jóval pénztárcabarátabb szurkolói változatot is 19.990 forintért. Az idei szezonra változott a helyzet, a szurkolói mez megszűnt, viszont a hivatalos csapatmez ára jelentősen csökkent, 24.990 Ft-ért kapható, amely átlagosnak tekinthető az NB I-ben.
A legolcsóbb a Paksi FC meze, amiért 15 ezer forintot kérnek el, míg a legmélyebben az Újpest FC szurkolóinak kell a zsebükbe nyúlniuk, akik a hivatalos csapatmezhez 28.990 forintért juthatnak hozzá.
Érdekesség, hogy az azonos mezgyártó nem jelent automatikusan azonos mezárat. A kettő vagy annál több csapatot öltöztető cégek – adidas, Nike, 2Rule – a különböző klubok mezét eltérő áron kínálják a szurkolóknak.
Az alábbi táblázat mutatja, hogy melyik klub hivatalos mezét, mennyiért lehet megvásárolni, valamint jelzi, hogyan változott az ár az előző szezonhoz képest.
Klub | Ár | Változás |
---|---|---|
Debreceni VSC | 19.990 Ft | olcsóbb |
Diósgyőri VTK | 23.990 Ft | új |
Fehérvár FC | 27.990 Ft | drágább |
Ferencvárosi Torna Club | 24.990 Ft | olcsóbb |
Kecskeméti TE | 20.000 Ft | drágább |
Kisvárda Master Good | 19.000 Ft | drágább |
Mezőkövesd Zsóry FC | 22.990 Ft | drágább |
MTK Budapest | 22.500 Ft | új |
Paksi FC | 15.000 Ft | változatlan |
Puskás Akadémia FC | 17.900 Ft | drágább |
Újpest FC | 28.990 Ft | drágább |
ZTE FC | 20.990 Ft | olcsóbb |
A mezkörkép 2023-24 kutatás legfontosabb adatait az alábbi táblázat foglalja össze.