Ritkán szerepel magyar zsűritag a legrangosabb nemzetközi sportmédia, sporttechnológia versenyek paneljében. Mi a szakmai háttered, honnan indultál, milyen tapasztalatokkal rendelkezel?
Nemzetközi TV network környezetből indult a szakmai karrierem, közel 10 évet töltöttem az HBO, a Disney és a Sony Pictures Television kötelékében, Budapesten és Londonban, mindig nemzetközi, regionális vagy európai viszonylatban, különböző munkakörökben. Ezekben a cégekben erőteljesen amerikai munkakultúra érvényesül. Csak később jöttem rá, hogy ez mennyire belém ivódott, illetve megalapozta bennem a képességet és a magabiztosságot a nemzetközi környezetekben való navigálásra.
Ezt követően saját médiacéget alapítottam egy üzlettárssal, Special Effects Media nevű cégünk óriási tapasztalattal bír social video területen, creator, gyártás, jogkezelés, terjesztés és ezek rendszerben kezelése terén. Magyarországon és Dél-Afrikában vagyunk jelen, hasonló profilú, de egymástól független operációkkal. Ezekben a social videós keretekben is foglalkoztunk már sporttal, innen elsősorban azt tudjuk sportba hozni, hogy hogyan lehet a mai fiatalokat megszólítani.
Egyéni tanácsadói minőségben pedig a Rakuten TV sport doku műsorain dolgoztam és készítettem médiastratégiákat sportszervezeteknek. Folyamatban van egy Vertical Sports nevű saját fejlesztésem és van üzletrészem egy a Sport Buff nevű sport média technológiai termékben, ami interaktivitást hoz a sportközvetítés stream-ekbe, hamarosan hazai sport csatornán is lehet majd vele találkozni.
Hogyan kerültél kapcsolatba a sporttal?
Gyerekkoromtól vízilabdáztam, a csapatsport társasági élménye meghatározó az életemben, ráadásul a közvetlen baráti körömből voltak, akik nagyon magasra jutottak a sportágban, többszörös magyar bajnokok vagy olimpiai bajnokok lettek, így a magánéletben is közel maradt hozzám a sport. Sokáig nem képzett közös halmazt a szakmai karrieremmel, egy ponton azonban elgondolkoztam azon, hogy mivel szeretnék igazán foglalkozni, és rájöttem, hogy a sporttal, így elkezdtem ezt összegyúrni a médiaipari hátteremmel.
Ilyen módon számos prémium nemzetközi sportszervezetnél vannak médiavezetői kapcsolataim, és erre igyekszem is építeni, a vertikális videó fejlesztésem validálásában például segítségemre van a Manchester United média csapata, mely véleményem szerint különleges lehetőség egy startup számára.
A sportmédia tevékenységemet el is különítettem és The Team Play néven alapítottam erre céget. Komplett médiastratégiát dolgozunk ki olyan szervezeteknek, ahol ez még hiányzik, hiszen széleskörű tapasztalatom van abban, hogyan lehet a nulláról felépíteni egy média szervezetet. Ahol ezeket már profi szinten űzik, ott pedig a fiatalok elérésének témájában tudok hozzáadott értéket adni.
Amikor sportközvetítésről beszélünk már rég nem a lineáris televíziózás az egyetlen lehetőség, ami szóba jöhet. Melyik platformokon vagy aktív az ügyfeleiddel?
Ezres nagyságrendben készítettünk videós tartalmakat YouTube, Twitch és TikTok felületekre, ezek közül különösen érdekes jelenleg a vertikális formátumokkal való kísérlezetés, amit például egy nemzetközi, sportfogadással foglalkozó márkának végzünk.
De nagyon büszkék vagyunk a Magyar Olimpiai Bizottság számára a tokiói olimpia végéig végzett YouTube tevékenységünkre, aminek keretein belül a Magyarock YouTube csatornát a nulláról koncepcionáltuk, gyártottuk, szerveztük és építettük fel olyan szintre, hogy az olimpia bő két hete alatt globálisan a legnézettebb olimpiai csapatról szóló YouTube csatornává tudott válni.
Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy a YouTube platformra valóban jól illeszkedő, „platform-autentikus” tartalom stratégiát raktunk össze, nem akartunk az egyébként is magas minőségben elkészülő broadcast tartalmakkal versenyezni, hanem nagyon személyes hangvételű, a háttérre fókuszáló tartalmakat gyártottunk. Nemzetközi visszhangja is volt, az erről készült esettanulmányt előadhattam a YouTube európai partnercégei előtt.
Ahogyan a bevezetőben említettük, a SportsPro OTT Summit Awards a sportközvetítési piac egyik legrangosabb szemléje. A shortlisten top cégek és sportszervezetek szerepelnek, a zsűriben pedig magas rangú vezetők ülnek. Hogyan kerültél a zsűritagok közé?
Igen, valóban az iparág egyik csúcsrendezvényéről van szó, ezért is nagy büszkeség a részvételem. Alapvetően voltak már korábbról kapcsolataim és egyeztetésem a SportsPro-val, valószínűleg a fent is vázolt szakmai hátterem számukra érdekes egyvelege miatt kaptam szerepet a zsűriben.
Rendkívül illusztris a zsűri társasága, viszont meglepően sokan vagytok. Ez alapján feltételezem, hogy nem mindenki lát minden beérkező pályázatot, miként oszlanak meg a feladatok?
Csaknem 200 pályázat érkezett és valóban nagy számú szakember is zsűrizik. 17 kategóriában lehet pályázni, valamint egy extra „Executive of the Year” díjat is kiosztanak, amire ajánlás alapján lehet bekerülni. A pályaművekből nem kellett mindenkinek az összes beérkező anyagot átnézni, ezek szét lettek osztva a zsűritagok között, jól definiált szempontrendszer és pontozási iránymutatás alapján értékeljük őket.
Idén 17 kategóriában lehetett nevezni, tehát széles a skála. Melyik kategóriákban vettél részt?
Nem vagyok biztos benne, hogy beszélhetek konkrétumokról, de olyan kategóriákat kell elképzelni, mint Best Startup Tech, Best Emerging Tech, Innovation of the Year, Executive of the Year, Best User Experience, Best Fan Engagement, stb. Szerintem az egyik kihívás egy ilyen sok kategóriás versenynél, hogy egyáltalán a megfelelő kategóriában jelenjen meg egy munka. Volt olyan pályázat, ami nekem tetszett, de az adott kategória kereteiben nem volt értelmezhető, így nem adtam rá magas pontokat, csak jeleztem, hogy esetleg egy másik kategóriában kellene szerepeltetni.
Hogyan zajlik a zsűrizés folyamata?
Két lépcsőben értékeltünk kb. 20-20 pályaművet, ahogy már említettem, nagyon jól definiált kritériumok és szempontrendszer alapján pontozunk. A második szakasz már a shortlist, az ott adott pontok a végső helyezéseket határozzák meg. A pályázati anyagokat bíráljuk el, ezeknek van egy hosszabb szöveges része, illetve linkek és dokumentumok csatolhatóak, amivel a legtöbben élnek is, illetve szükséges is természetesen megnézni az adott terméket, nem elég egy leírásra támaszkodni.
A beérkezett anyagokból milyen trendek rajzolódnak ki?
Elsősorban az, hogy
Az, hogy ez hogyan történik, tulajdonképpen még kérdéses.
Ez azt is előrevetíti, hogy más-más célcsoportoknak más és más tálalásban fogjuk akár ugyanazt a sporteseményt feldolgozni, erre pedig a technológia lehetőséget is fog tudni nyújtani.
A mesterséges intelligencia vezérelte megoldások pedig már nem egy homályos jövő, jelenleg is számos nagy sportszervezet média operációi használnak már olyan AI megoldásokat, melyekkel például az összefoglalók esetében egyrészt kiváltják a szerkesztő-vágók munkáját, másrészt a kapacitásokat elképesztő mértékben növelik meg, lehetővé téve egy nagyon magas fokú testreszabhatóságot.
Szóval szerintem nagymértékű átalakulások előtt/közben vagyunk, ami nagyon izgalmas.
Tudtad, hogy nem te vagy az egyetlen magyar szereplője a SportsPro OTT Summit Awards-nak? A legjobb tech startup cégek között shortlistre került a Seyu. A zsűri szemszögéből nézve, mit jelent számukra a szűk élmezőnybe való bekerülés?
Igen, tudtam a Seyu-ról. Ha jó eredményt érnek majd el, az szerintem egy komoly lehetőség arra, hogy még jobban felhívják magukra a figyelmet az iparágban.
November 30-án Madridban lesz az eredményhirdetés egy díjátadó gála keretében. Oda is meghívást kaptál – mire számítasz a networking lehetőség mellett?
Ott leszek az eredményhirdetésen és az előtte lévő két napon szervezett konferencián, az OTT Summit-on. A konferenciát nagyon várom, valóban az iparág élvonala, számomra mindig nagyon inspirálók és gondolatébresztők az ilyen események. A díjátadó gáláról mesélt nekem a Sport Buff csapata, akiknek én is az egyik befektetőjük vagyok és tavaly megnyerték a Best Startup Tech Company kategóriát. Azt mondták finom volt a vacsora 🙂
A hazai sportszektor nem kimondottan az erős OTT jelenlétről ismert, véleményed szerint mi ennek az oka?
Valamilyen mértékben normális, hogy a kisebb, perifériálisabb piacokra később jutnak el az iparág fejlesztései. Ugyanakkor azt is gondolom, hogy Magyarországon az egészségesnél nagyobb torzítást okoz az állam szerepe a sport finanszírozásában. Gyakori válasz erre, hogy sehol sem teljesen piaci viszonyok érvényesülnek, de a lényeg szerintem abban rejlik, hogy a környezet és mozgástér, amit a sportszervezetek számára kialakítottak, az mire ösztönzi vagy nem ösztönzi őket.
Az OTT piac belépési korlátja a technológia fejlődésével egyre alacsonyabbra kerül. Mit javasolnál azoknak a magyar sportszervezeteknek, amelyek még nem indultak el ezen az úton?
Igen, a költségek drámaian lecsökkentek, különösen ha nem teljesen saját megoldást akarunk fejleszteni, hanem megelégszünk olyan motorok használatával, amelyek egyébként minden igényt kielégítenek.
A videómegosztók mellett az eredetileg más fókuszú közösségi média platformok, mint például a Facebook, az Instagram és a Snapchat is nyújtanak már komoly streaming lehetőséget. Vagy ott van a Twitch is, ami a gamerek birodalma, de például LaLigának is van rajta hivatalos profilja. Az amerikai labdarúgó liga, az MLS pedig 2023-tól kizárólag OTT platformon lesz elérhető az Apple TV-vel kötött elképesztő, 10 évre szóló 2,5 milliárd dolláros megállapodás keretében. Mi a jövő, hol a határ szerinted?
Valóban, egyre több helyen, egyre több formában fogunk tudni sport tartalommal találkozni, ami egyrészt remek hír, szinte bármihez hozzá lehet már férni, az említett csökkenő belépési korlátok miatt a kisebb sportágak is meg tudnak jelenni online közvetítésekkel. Ennek a hátrányai is ismertek persze, nehéz helyzetbe állítja a rajongókat, akik ha követni akarják a 2-3 csapatot, sportolót akit szeretnek, akkor lehet, hogy 5-6 különböző helyen fognak ehhez hozzáférni, ahogy a különböző versenysorozatok jogai más és más platformhoz kerülnek. Ez nem szerencsés, de illeszkedik abba a trendbe, hogy a világunk egyre töredezettebb. Talán egy következő trend lehet, amikor majd össze lehet fogni ezeket a vertikumokat, mondjuk ha egy konkrét labdarúgó összes meccsét látni szeretném, akkor elő tudjak fizetni az ő meccseire, függetlenül attól, hogy azt éppen milyen klubban, milyen válogatottban, nemzetközi vagy hazai bajnoki meccsen szerepelve teszi, és ezeket melyik platformon lehet elérni. Idővel ilyen irányba várnék majd konvergenciát, de ezt szerintem még meg fogja előzni még magasabb fokú töredezettség.