Bár csak nemrégiben lett bejegyzett védjegy, 2009 óta működik a műsorgyártás és élő közvetítés területén a Pélicom Média. Idén több világbajnokságon is dolgoztak, folyamatos a munkakapcsolatuk több sportági szövetséggel, most éppen egy kompakt közvetítőkocsi munkába állításán dolgoznak. Az élő közvetítések, ezen belül a livestreaming fejlődéséről, változásairól beszélgettünk Péli László ügyvezetővel.
Ma egy néző nagyon sokféleképpen nézhet sportot, illetve a másik oldalról megközelítve, egy versenyszervező sok csatornán mutathatja meg rendezvényét. Hol tart mindez a világban és Magyarországon?
Induljunk messzebbről, hogy pontosabban láthassuk, mi történik a közvetítések piacán. Ennek a szakmának legnagyobb hagyománya az Egyesült Államokban van, érdemes komolyan venni, ami ott történik, ahogyan például a sportmarketing területén is. Ami az USA-ban beválik, az várhatóan idővel elterjed a világ többi részén is.
A sok kamerás, nagystábos televíziós közvetítések mellett már jó pár éve alternatíva a streaming, vagyis az interneten keresztüli élő közvetítés. Az utóbbi években nem csak a háttér fejlődött, de a korábbi megközelítés is megváltozott. A streamelés tulajdonképpen egy olcsó, amatőr megoldásként terjedt el, amelybe belefért, ha nem tökéletes a hang, nincs lassítás, vagy néha akadozik az adás. Ma már ez nem így van. Az USA-beli kollégák az utóbbi években arról számolnak be, hogy a megrendelők egyre inkább tévés szintű közvetítést követelnek meg a streaming terén is.
Ez egybevág a mi szemléletünkkel is. Már a kezdetektől igyekeztem olyan műszaki hátteret biztosítani, ami akár egyszerűbb broadcast helyzetekben is megállja a helyét, a cégem gyakorlatilag ott tart, hogy az élő műsorunkat át tudja venni tévécsatorna, mert be tudjuk tartani a minőségi követelményeket. Persze kifejezetten online felületre optimalizálva is elő tudjuk állítani az élő adást, de nálunk ez nem azt jelenti, hogy megelégednénk a rosszabb minőséggel és technológiával.
Mik azok a helyzetek, amelyeknél a streaming jól működik?
Több dologról beszélhetünk. Például komoly szerep jut a kisebb streaming adásoknak versenyek előfutamain, selejtezőin. Ezekre a nagy stábok még nem települnek ki, de sok embert érdekelhetnek, és a verseny szervezőinek is fontos, hogy a sportesemények ezen szakasza is eljusson az érdeklődőkhöz a tévéadásokhoz hasonló szinten, több kamerával, kommentátorokkal közvetítve.
Egy másik érdekes példa, amikor a gyorsaság felülírja a klasszikus műsorgyártást: a nyári budapesti asztalitenisz világbajnokságra egy közel tíz fős kínai csapat is akkreditált, akik szinte kizárólag interjúkat élőztek kompakt, de profi eszközökkel. Munkájuk a nagy ázsiai hírügynökségeknek biztosít komoly forrást már évek óta. Emellett az sem elhanyagolható, hogy erre üzletet tudtak építeni. Mi erre fejlesztettük ki az instant streaming megoldásunkat. 2016-ban élőben jelentkeztünk Ferihegy 2-ről, a Rióból hazaérkező paralimpikonjainkkal készítettünk élő interjúkat. Tőlünk egyre több sajtótájékoztató szervezője kéri, hogy a mobilos bohóckodás helyett profi streamet állítsunk elő, így az újságírók akár a szerkesztőségekben is hozzájutnak minden információhoz. Talán viccesen hangzik, de mi közvetítettük a 2019-es hazai rendezésű világbajnokságainak közös sajtótájékoztatóját az M4 stúdiójából.
Onnantól, hogy egy fanatikus szülő kiáll a gyereke meccsén a pálya szélére és a telefonjával streameli a történéseket, odáig, hogy kivonul egy teljes tévéstáb közvetítőkocsikkal, széles a spektrum. Hol helyezkednek el a ti megoldásaitok ezen a skálán?
A tévéstábhoz közel. Mindent meg tudunk csinálni házon belül, amihez öt-hat kamera elég. A minőség pedig, ahogy mondtam, „TV minőség”. Persze van, ahol ennél nagyobb kameraszámra van szükség, de ez már ugrásszerűen nagyon stábot, eszközparkot, közvetítőkocsit jelent. Ebben az esetben már inkább a közvetítés menedzselését kapjuk feladatul.
Hogyan néz ki folyamatában egy általatok készített közvetítés? Mik az első lépések, hogyan dolgoztok a helyszínen és mivel zárul a folyamat?
Én sok időt szánok az tervezésre, a kollégáim szerint néha túl sokat. Szeretem tudni, hogy mi fontos a verseny tulajdonosának, mit akar elérni, megmutatni. Többkamerás közvetítés esetén produkciós és kamera tervet készítünk a helyszínbejárás és akár több egyeztetés alapján. Szintén szeretem, ha konkrét célokat határozunk meg. Talán sporttal foglalkozóknak, sportot kedvelőknek nem kell magyarázni, hogy miért fontos, ha tudjuk, mit szeretnénk elérni.
A technológia, a stáb nagysága ezek függvénye. Van olyan megbízás, amit egy kamerával, egy emberrel is meg lehet valósítani. Ezek esetében főleg az információ átadásának gyorsaságán van a hangsúly, míg a többkamerás közvetítések inkább a több nézőponton keresztüli szórakoztatást helyezik előtérbe. Cégünk – szerintem a magyar piacon egyedüliként – minden munka végén egy elemzést készít és nyújt a megbízónak. Mi volt a terv és mit értünk el – statisztikákkal, pontos kimutatásokkal alátámasztva.
Többször említettük már a technikát. Mennyire gyorsan változik? Akár egy telefonnal is lehet normális minőségben streamelni?
Az a megoldás inkább magáncélra elegendő, egy magára valamit is adó sportszervezet, sportesemény már túl van ezen a fázison. A mai modern kamerák már nagyon sokat tudnak, gyakran már az élő funkció is be van építve. A mobil közvetítőállásunkban is sok korszerű funkció van. Ha szükséges másodpercek alatt tudunk visszajátszani, és rövid idő alatt tudunk az élő adásból highlights összeállítást készíteni. És nem a méret a lényeg. Most építjük kompakt közvetítőkocsinkat, ami sok mindent tud majd, amit a nagyok.
Mit vesznek észre a nézők abból, ha ti közvetítetek egy sporteseményt és nem egy tévécsatorna stábja? Mi a különbség?
Az a jó, ha a néző nem érez semmilyen különbséget. Megjegyzem, nem is szoktak.
A televízión kívül milyen felületekre készítetek még közvetítéseket?
A lényeg éppen az, hogy nem a felület a fontos! A technikai hátterünk lehetővé teszi, hogy a televíziókban is megjelenjen az adásunk, emellett pedig bármilyen szabványos online irányba tudunk streamelni. Akár hat helyre tudunk jelet küldeni egyszerre!
Mik a legjobb platformok?
Megrendelőink nagy része legtöbbször azt kéri, hogy a Facebook és, vagy Youtube csatornájukra küldjük az élő adást, ám ezeken vigyázni kell a közvetített eseményen hallható zenei tartalmakkal, mert jogdíjas zenék esetén akár csatorna tiltással is járhat egy nem megfelelő körültekintéssel működő livestream. E-sport és gaming területen a Twitch erősödik, illetve érdekesség, hogy a Livestream.com felvásárlásával a Vimeo is belépett a streaming platformok versenyébe.
Milyen pluszt nyújtotok, mi az, ami miatt szeretnek veletek dolgozni a hazai sportszervezetek, sportesemények?
Mi mindig a sportszervezetet állítjuk a középpontba, az ő felületeit, csatornáit erősítjük. Nem a saját felületeinkre tereljük a nézőket, hanem a megrendelő csatornáira, hiszen a követőkre és a hozzájuk tartozó remarketing lehetőségre nekik van szükségük, bár ezt sok esetben nem jól szerződik le és odaajándékozzák az online bázisukat az élő adás készítőinek. Mi egyfajta képzést is nyújtunk, elmondjuk, hogy az elért, visszajelzést küldő nézőkkel hogyan lehet utána fenntartani a kapcsolatot.
Gyakran felmerülő szakmai kérdés, hogy a streamelés csökkenti-e a versenyre kilátogató nézők számát. Az a véleményem, hogy ez csak a rendezvényszervezők gondolatában létező félelem. Az a tapasztalatom, hogy ha nem labdarúgásról van szó, egy átlagos magyar ember 40 km-nél többet nem nagyon utazik egy sporteseményért, tehát hatalmas tömeg az, aki otthon marad, de érdeklődő lehet. Ha nincs élő közvetítés, vajon hogyan válhatnának ők is kedvelővé?
Rendszeresen felhívjuk a figyelmet egy jó archívum kialakításának fontosságára is. Egy videómegosztón közzétett rögzített élő adás nézettsége – hosszútávon – akár ezerszerese is lehet az élő megtekintéseknek. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a livestreaming még kis nézettséggel is mindig jól megtérülő videómarketing befektetés.
Végül, de nem utolsó sorban, azt látom, hogy az önállóságunkat nagyra értékelik az ügyfeleink. A sportszövetségek például általában erőforráshiányosak és megvan a saját feladatuk. A speciális műsorgyártó szakértelem és a kapacitás hiánya miatt fontos számukra az, hogy miután a feladatot egyeztettük, mindent önállóan oldjunk meg, ne rohangáljunk tíz percenként új problémákkal a megbízóhoz.
Jellemzően milyen sportszervezetek, sportesemények veszik igénybe a szolgáltatásaitokat?
A sportági szakszövetségek a legfőbb partnereink, ahol lehet, már kiépítettük a kapcsolatot. Emellett egyre fontosabb, hogy ismerjenek azok a rendezvényszervező cégek, akiket a szövetségek megbíznak a versenyek szervezésével.
Milyen feladatokra szokták felkérni a stábotokat?
Gyakorlatilag mindent csináltunk már, amiről eddig beszéltünk. Első helyen az élő közvetítés jellegű feladatok állnak a televíziós műsorgyártással karöltve. Közvetítettünk már agility világbajnokságot interneten, szinkronúszó világkupát a Eurovisionnek, a Sport TV-re és a Fina TV-re, készítettünk élő adást az öttusa vébén ledfalra, illetve rendszesen rendszeresen futnak magazinműsoraink az M4 Sporton vagy a DigiSporton, de kezeltük már sportági szövetség vagy például egy adott sportesemény teljes kommunikációját.
Melyik projektjeitek jelentettek mérföldkövet számotokra, és mik a terveitek?
10 éve dolgozunk, az első élő közvetítésünk egy kis Nokia Communicatorról ment. Azóta sok mindent elértünk, nehéz bármit kiemelni. Büszke vagyok az asztalitenisz és sportlövő szövetségekkel meglévő folyamatos munkakapcsolatra csakúgy, mint az asztalitenisz vb-n végzett host broadcast projektre, és legfőképp arra, hogy már több mint 500.000 óra élő közvetítés van mögöttünk. Talán egy kicsit túl sok mindent is csinálunk, a jövőben fókuszáltabban szeretnénk dolgozni. A célunk, hogy a Pélicom Médiáról a stabil és hasznos együttműködés jusson a sportszervezetek eszébe a kompakt műsorgyártás szegmensben.
1 hozzászólás
Pingback: Rólunk is írt a sportsmarketing.hu - PÉLICOM MÉDIA