Az Apple és az MLS közelmúltbeli partnersége
A legújabb liga, amely beépíti a streaming és az over-the-top [OTT] médiaszolgáltatásokat, és teljes mértékben átköltözteti közvetítési jogait egy streaming szolgáltatásba, az az amerikai labdarúgás szervezője, vagyis a Major League Soccer [MLS]. Az MLS ugyais nemrégiben megállapodást kötött az Apple-lel, hogy 2023-tól kezdve az Apple TV nevű streaming platformjuk lesz a kizárólagos célállomás, ahol minden egyes MLS-meccset élőben lehet nézni. Az MLS és az Apple által a sportág számára történelmi jelentőségű megállapodásként emlegetett együttműködés lehetővé teszi a szurkolók számára, hogy az összes MLS-, League Cup-, MLS NEXT Pro- és MLS NEXT-meccset egy helyen, bárhol és bármikor nézhessék – nincs fragmentáció, nincs frusztráció és mindenféle helyi adáskimaradás, és nincs szükség hagyományos fizetős TV-csomagra sem.
Ez az ajánlat hatalmas növekedési lehetőséget jelent a ligának, hiszen az MLS képviselője is kiemelte, hogy a bajnokság mindenhol eléri a szurkolókat: „Az Apple-nek a kategóriájában a legjobb felhasználói élményével megtámogatva hihetetlenül egyszerű lesz bárhol élvezni az MLS mérkőzéseit, akár hatalmas rajongó, akár alkalmi néző vagy” – idézi Don Garbert a chemneera.com.
A hagyományos sportközvetítések fragmentációja
A streaming nagy előnyeként mindig is azt hirdették, hogy a fogyasztók számára egy helyen elérhetővé válik egy bajnokság összes mérkőzése, akár az élő, akár a lekérhető tartalmakhoz szeretnének hozzáférni. A streaminget a hagyományos sportközvetítések széttöredezettségének megoldásaként emlegetik, amely lehetővé teszi minden szurkoló számára, hogy minden mérkőzéshez hozzáférjen, függetlenül a helytől vagy a helyi piactól.
Erre vonatkozóan egy másik hasonló példa az amerikai piacon a National Football League [NFL] és annak közvetítései. A kedvenc csapatuk helyi piacán kívül élő szurkolóknak valószínűleg gondot okoz, hogy a főműsoridőn kívüli mérkőzéseken is nézhessék csapatukat. A főműsoridőn kívül egy időben játszott mérkőzések nagy száma miatt az NFL műsorszolgáltató partnereinek meg kell választaniuk, hogy mely mérkőzéseket közvetítsék a különböző piacokon. Emiatt az NFL számára létrehozták az NFL Sunday Ticket nevű, helyi piacokon kívül működő sportcsomagot, amely azokat a szurkolókat célozza meg, akik nem tudják nézni kedvenc csapatuk mérkőzéseit a helyi televízióban, mert nem az adott csapat lokális piacán laknak.
A csomag az Egyesült Államokban elérhető, jelenleg kizárólag a DirecTV forgalmazza. Mivel azonban a DirectTV jogdíjszerződése a 2023-as szezon után lejár, az NFL a világ legnagyobb vállalatai közül az Apple-től, az Amazontól és a Disney-től is ajánlatot kapott a lokális piacokon kívüli Sunday Ticketre. Az Amazon nemrég már megszerezte a főműsoridős, csütörtök esti amerikaifutball közvetítés jogait, és ez csak egy újabb része az NFL közvetítési ökoszisztémájának az amerikai piacon, amely átállhat a streaming és OTT médiaszolgáltatásokra.
Streaming – a fogyasztók áldása vagy átka?
Az előnyök és a tendencia ellenére – hogy ezek a ligák átállnak a streaming és OTT médiaszolgáltatásokra -, fel kell tenni a kérdést, hogy vajon tényleg az a legjobb-e a fogyasztók számára, ha ezek a különböző sportágak és sportligák ilyen nagyszámú streaming platformon terjednek el? Ha megnézünk például egy átlagos lelkes ausztrál futballrajongót, akkor a legtöbb futballrajongó az 5 legjobb európai bajnokság valamelyikében szereplő csapatnak szurkol. Ha ez a szurkoló szeretné kedvenc angol Premier League-csapatának minden mérkőzését látni, akkor a bajnoki mérkőzésekhez Optus Sports előfizetést, a Bajnokok Ligája-meccsekhez Stan Sports előfizetést kellene vásárolnia, és ez még mindig nem biztosítja számára, hogy a hazai kupameccseken is láthassa csapatát. Gondoljunk csak arra, ha ez a szurkoló a helyi ausztrál A-League csapatának és az európai top 5 bajnokság egy másik együttesének is szeretné követni a mérkőzéseit, akkor ez további két külön előfizetési díjat jelentene számára. Amint látható, ez gyorsan „csúszós lejtőre” kerül, ami a szurkolók számára igen magas árat jelenthet.
A liga közvetítése a hazai piacon különösen töredezettnek tűnik
Kezdetben a tartalom széttöredezettsége a hagyományos műsorszórás része volt, ahogy egyre több kábeltelevíziós csatorna és fizetős televíziós szolgáltatás jelent meg. Hasonló fejlődés figyelhető meg az OTT streaming piacán is, ami végső soron ismét a fogyasztóknak árthat, miután nehéz helyzetbe kerülhetnek, hogy megéri-e egyáltalán az előfizetős streaming csatornák összeadódó költsége. Ennek eredményeképpen gyakran születik olyan döntés, hogy az egyik vagy másik előfizetést lemondják, aminek következtében egy sportág vagy bajnokság a háttérbe szorul. A piac és a fogyasztó sportérdeklődésétől függően minél széttagoltabb a sportközvetítés egy adott régióban, annál több előfizetésre lehet szükség. Ez végső soron csökkenti a bajnokságok és sportágak elérhetőségét a szurkolók számára, és megnehezíti számukra, hogy kedvenc csapataikat támogassák.
Még azokban az országokban is, ahol egy vagy néhány streaming szolgáltatás uralja a piacot, mint például Németországban a DAZN, egyes bajnokságok jogai több különböző platformon oszlanak meg. Ezt láthatjuk a német hazai bajnokságban, ahol a DAZN kizárólagos jogokat kapott a pénteki és vasárnapi Bundesliga mérkőzésekre, míg a Sky Sport a szombati, keddi és szerdai meccseket, a ProSiebenSat.1 pedig csak az alkalmi mérkőzéseket közvetíti. Ez a széttagoltság sok országon belül jellemző a hazai bajnokságok közvetítésére [lásd az alábbi táblázatot].
Nem a sportközvetítés az egyetlen tartalom, amely átalakul
Hasonló tendenciát láthattunk a különböző streaming szolgáltatások megjelenésével is. Régebben, amikor csak a Netflix volt, az elég ideális helyzetet jelentett az ügyfelek számára. Csak egy kis havi előfizetési díjat kellett fizetni, és máris hozzáférhettek több ezer műsorhoz. Most azonban, hogy olyan cégek vannak jelen, mint a Stan, a Disney+, az Amazon, a Binge, az Apple TV, a Paramount+ és még sok más – kifejezetten az ausztrál piac számára -, az ügyfeleknek gyakran több különböző szolgáltatásra kell előfizetniük, vagy lemaradnak a kívánt tartalmakhoz való hozzáférésről.
Ez gyakran ismét azt eredményezi, hogy a fogyasztónak döntenie kell arról, hogy mely szolgáltatásokra van szüksége, és le kell mondania más előfizetéseket. Láthatjuk, hogy ez milyen negatív hatással volt a Netflixre: az elmúlt negyedévben közel egymillió felhasználót veszítettek, ami a második egymást követő negyedév, amikor csökkent az előfizetőik száma. Az első negyedévben elvesztett 200.000 felhasználóval együtt a Netflix 10 év óta először veszített előfizetőket egy negyedév alatt. Ez részben az elmúlt néhány évben megjelent nagyszámú versenytársnak tudható be.
A tesztpiac Ausztrália – a kísérletezés hátránya?
Vannak még olyan problémák is, amelyek különösen az élő közvetítési szolgáltatásokat sújtják a mai napig. Ilyen problémák például a nem a legerősebb internettel rendelkező felhasználók kapcsolatának megszakadása, az elmaradó vagy rossz minőségű streamek, az átviteli késedelem, a rosszul megtervezett vagy rosszul optimalizált platformok. Nem is olyan régen a sportrajongók megtapasztalták a 2018-as világbajnokság közvetítésével kapcsolatos ausztrál fiaskót, ahol az Optusnál, az esemény elsődleges közvetítőjénél, hosszan tartó képhiba lépett fel, ami végül azt eredményezte, hogy a jogokat az SBS-nek adták át. Az Optus Sportsnak problémái voltak a streaming hálózatával, aminek következtében a felhasználók nem tudták megbízhatóan nézni a mérkőzéseket, és nagyon csalódottak voltak a céggel szemben.
Az Optus nem tudta kielégíteni a világbajnokság közvetítése iránti nagyfokú keresletet, és a technikai problémákért a „példátlan keresletet” okolta, amit az emberek meglehetősen nevetségesnek találtak, mivel a világbajnokság a világ egyik legnagyobb sporteseménye. Sok rajongó hajlandó a hagyományos kábeles csomagoktól és műsorszórásról lemondani és a streaming szolgáltatások javára váltani, ha az élmény minősége elég jó volt. Különösen fontos, hogy ne legyen késedelem a közvetítésben, mivel a szurkolók új szokása a második képernyőre nézés. Sok szurkoló ma már egyidejűleg fogyasztja az élő eseményeket egy másik képernyőn történő megtekintéssel, például statisztikák és eredmények, kiemelt pillanatok követésével.
Forrás: chemneera.com