Több mint húszéves tapasztalattal rendelkezel a média és a marketing világában. Bemutatnád karriered fő mérföldköveit, hogy megtudhassuk, mi volt rád hatással az NFT világa előtt?
Karrierem első részét a JCDecaux médiaügynökségnél töltöttem, aztán számos más ügynökségnél is megfordultam, ahol volt szerencsém nagy márkákkal is együtt dolgozni, mint például a Coca-Cola, a McDonald’s, a Ford vagy a Red Bull. Aztán létrehoztam egy sportügynökséget Londonban, a Premier Sports Mediát, majd megalapítottam a Capital Sports Mediát, ami jelenleg az első számú sportmarketing ügynökség Törökországban. Sok nagy futballcsapattal dolgozunk együtt, mint például a Galatasaray, ahol a médiajogok menedzselésével foglalkozunk, valamint mi kezeljük a pályát körülvevő LED-táblák hirdetéseit is, segítünk nekik szponzori szerződéseket kötni.
2017 tájékán ismerkedtem meg a kripto világával, míg az NFT-vel 2018 körül, ezután pedig a kluboknál is téma volt már. Akkor ez még nyilvánvalóan nagyon-nagyon korai volt, de nekem már tökéletesen bemutatták, és teljesen megértettem az NFT-ket a sport szemszögéből is. Valahogy úgy képzeltem el, mint ami a rajongók elkötelezettségét szolgálja. Onnantól kezdve indítottam el a Capital Blockot, ami egy vezető NFT, Web3 tanácsadó ügynökség, ahol a Galatasaraytól kezdve az AS Monacón át a Legia Varsóig sok klub ökoszisztémáinak stratégiai ütemtervét, aktiválását és kiépítését irányítjuk. Szóval valahogy így kezdődött az én történetem a Web3-mal.
Miért döntöttél úgy, hogy az NFT-kre is összpontosítasz, miből gondoltad azt, hogy ez a sportban is egy áttörést hozó technológia lesz?
Megláttam benne azt a lehetőséget, hogy a szurkolókkal új, másféle módon lépjünk kapcsolatba. Az NFT is a fan engagementről szól, arról, hogy kapcsolatot teremtsen ezzel az új, digitális közönséggel, amelyik most nő fel. Természetesen észleltem, hogy az idők változnak és nagy hangsúly van a közösségi média használatán, valamint a digitalizáció lesz a jövő. Ez nagy váltás, és abban is nagy változás lesz, hogy ez az új, digitális központú közönség hogyan fogja kezelni a média-, és a termékfogyasztást. Azon is el kellett kezdeni gondolkodni, hogy az emberek idejét, elkötelezettségét, befektetését és az ehhez hasonló dolgokat hogyan kell jutalmazni. Ekkor láttam meg a lehetőséget a sportklubok körül, amelyekkel már együtt dolgoztunk, és elkezdtünk beszélni velük ezekről a digitális termékekről és digitális eszközökről. Elkezdtük őket oktatni, de még nagyon-nagyon korán vagyunk. Hosszú út áll előttünk, de mi szeretnénk az önképzésben is az élen járni.
„Három éve kezdtük el a piac edukációját – másfél éve még senki sem akart velünk az NFT-ről beszélni”
Mennyire volt nehéz üzleti szempontból felépíteni az értékajánlatot?
Három éve kezdtük el a meglévő és potenciális ügyfeleink edukációját, de az első másfél évben senki sem akart velünk erről beszélni. A második másfél év viszont fenomenális volt. A mi értékajánlatunk, hogy megpróbáljuk megértetni a klubokkal, hogy ugyan az NFT használatának elindítása könnyű dolog, viszont az elkötelezettség, az erőforrások és idő szempontjából szükség van egy olyan ügynökségre, mint a Capital Block, amely tényleg segít a klubnak megérteni, hogy hogyan kell ezt napról napra kezelni. Ennek a megértetése egy valódi probléma, mert a klubok alapvetően a bevételekre összpontosítanak, és amíg ezt teszik, addig elő fognak fordulni rossz felhasználási példák. Ez azért is nehéz, mert sok olyan platform létezik, vagy sok olyan szereplő van, akik csak a rövidtávú ígéreteket tartják szem elől. Az igazi kihívás számunkra, hogy a klubok megértsék, hogy
De nyilvánvaló, hogy ezek a harmadik felek kiváló bevételt kínálnak, úgyhogy még mindig kihívást jelent, hogy a klubok valóban megértsék, hogy mely ügynökségekkel kell együttműködniük a nagyobb megtérülés érdekében.
Összefoglalnád röviden, hogy miben különbözik egy jó NFT-partner egy rossz NFT-partnertől, illetve melyek a sikeres NFT projekt kulcselemei?
A siker azon múlik, hogy a klubok milyen stratégiában gondolkodnak. Néhány kivételtől eltekintve, még nem igazán láttunk valóban jó, hosszú távú NFT-együttműködést a sportban. Végső soron számomra a legjobb projektek azok, amelyek a klubok saját platformjain keresztül valósulnak meg, ahol elég csak egy e-mail címmel regisztrálni, mert a futballrajongók 90 százaléka nem kripto- és nem NFT-rajongó, másképp kell kommunikálni velük. A klub szimpatizánsai nem NFT és nem Web3 guruk, valójában ők csak rajongók, és meg kell velük értetni, hogy a digitális termék, amit megvesznek, mit ad nekik. Ez pedig visszavezet az oktatáshoz.
Mennyi időt és erőforrást fordítotok edukációra, a piac „nevelésére”?
Az oktatás alapvetően az első számú kérdés, a szurkolókat meg kell tanítanunk arra, hogy mi ez az egész új univerzum. Vagy nekünk, vagy a kluboknak beszélniük kell velük, és elmagyarázni, hogy mi is ez pontosan. Csak azért, mert az NFT egy divatos kifejezés és sokat hallani róla a médiában, még nem jelenti azt, hogy a rajongók tudják, mi is ez, hogyan kell megvenni, használni. Szóval megpróbáljuk az időnk legalább 50 százalékát az oktatásra fordítani, de ez akár több is lehetne, a klubok időkerete viszont köt minket.
Ki tudnál emelni néhány példát a török piacról vagy az AS Monacóval folytatott projektjeitekből, amelyek nagyon jól sikerültek?
Piacra dobtuk a Galatasaray NFT-kollekciót, ami a klub alapítója, Ali Sami Yen történetét tartalmazta, és 59 másodperc alatt mindegyik elkelt, hatalmas bevételt hoztunk a klubnak. A Galatasaray volt az első futballklub, amely ilyen jellegű NFT-kollekciót hozott létre, szóval ez fenomenális volt.
A Trabzonspornak is csináltunk egy kollekciót, ahol a bajnokcsapaton volt a hangsúly, és ezzel együtt ingyenjegyeket kaphattak a szurkolók, valamint digitális aláírásokat is a bajnokcsapat tagjaitól. De az AS Monacóval és a Legia Varsóval is lesz még számos nagy dobásunk idén.
A török piac kiemelkedő a kriptodevizákban és a sport iránti fanatizmusban is
A török futballcsapatok híresek a tömegbázisukról, a szurkolóik pedig a fanatizmusukról. Megosztanál néhány statisztikát arról, hogy milyen a szurkolói élet, mekkora a piac Törökországon?
A Galatasaraynak 80 millió szurkolója van világszerte, ez egy hatalmas klub. A törökországi piac nagyon kedvező a kriptopénzek elfogadása szempontjából is. Ha jól tudom, egy átlagos európai országban 9%-os az elfogadottság, Törökországban ez a szám 18%. A piacon jelenleg hiperinfláció is zajlik, romlik a líra, az emberek tehát a kripto felé fordulnak, miközben fanatikusan rajonganak a futballklubjukért is. Egyszerűen imádják, ők a világ egyik legszenvedélyesebb szurkolótábora. Ha tehát a klubok jól csinálják, akkor hatalmas lehetőséghez, piachoz és bevételhez jutnak.
Ami az NFT-ket illeti, melyek a legfontosabb elemek, amikor egy klub elindít egy ilyen projektet?
Szerintem a legfontosabb az, hogy valóban legyen hasznossága és okot biztosítson arra, hogy valaki megvegye a kollekciót. Olyan terméket kell létrehozni, amit az emberek látni akarnak, olyasmit, amire van igény a rajongói bázisod részéről, ami valóban elkötelezettséget teremt, és ami miatt az emberek visszatérnek. Nem hozhatsz létre hosszútávú értéket úgy, hogy megcsinálsz egy NFT-dropot, majd még egyet, és csak eladod, de közben nem kapsz vissza semmit. Olyasmit kell létrehozni, hogy az emberek visszajöjjenek és biztosak legyenek abban, hogy ez számukra hasznos. Ez az első számú dolog. Adj okot az embereknek arra, hogy érdeklődjenek, nézzék meg, mit csinálnak ezek, nézzék meg az eseményeket, vegyenek részt egy versenyben, és győződj meg róla, hogy hasznosság van mögötte a kommunikáció és az elkötelezettség szempontjából – ez az első számú kulcsa a sikeres NFT-knek.
Mennyire fontosak a vizuális elemek?
Természetesen ezek nagyon fontosak, attól függően, hogy milyen típusú NFT-t készítesz. Fontos a művészeti alkotás, de fontos a termék is mögötte. Kell, hogy exkluzív tartalomhoz adjon hozzáférést, amely nem elérhető mindenki számára. Nem szabad elfelejtenünk, hogy minden NFT, amit kiadunk, végső soron egy termék.
Jelenleg hatalmas a verseny a nemzetközi piacon, a Capital Block is dolgozik a külpiacon, egyre sikeresebben. Mennyire nehéz megkülönböztetni magatokat a többi cégtől, akik NFT-vel foglalkoznak?
Mi vagyunk az egyik piacvezető ügynökség, régebb óta vagyunk jelen, mint a többiek, és mi nem egy kifejezett megoldással érkezünk a megbeszélésekre. Nem próbáljuk eladni a metaverzumot, vagy más terméket, mi egy ügynökség vagyunk, amely a kluboknak ad stratégiai tanácsot. Nem egy konkrét technológiát fejlesztettünk, és azt akarjuk ráerőltetni a klubra, hanem elmegyünk hozzájuk, beszélgetünk velük és a szükségleteik alapján felépítjük a stratégiát, valamint együttműködünk az összes többi partnerrel és NFT-platformmal. Minden partnerünk tiszta lappal indul nálunk.
Hogyan látod a piac forgalmát a korábbi évekhez képest?
A piac egyre csak növekszik, és még növekedni is fog, és azt sem szabad elfelejtenünk, hogy az NFT mögött egy technológia áll. A piac növekszik, de még mindig nagyon korán vagyunk ahhoz, hogy a futballklubok vagy az általános fogyasztók tényleg részt vegyenek ebben. Úgy gondolom, hogy az egyik legfontosabb dolog, amit az elkövetkező években látni fogunk, hogy az emberek digitális termékeket fognak vásárolni, és közben nem is veszik észre, hogy NFT-t vásárolnak, de elkezdenek majd tanulni, és megértik, hogy ezért cserébe akár jutalmakat is kaphatnak. Először a narratívának és az oktatásnak kell megváltoznia, és erre kell összpontosítanunk, hogy elkezdjünk mozogni és belépni ebbe a térbe.
A kriptoeszközök, például a Bitcoin vagy az Ethereum értékének csökkenése van bármilyen hatással az NFT piacokra a sportban?
Természetesen a sportban is hatással van az NFT-piacra bizonyos projektek tekintetében, hiszen itt sok esetben kriptocentrikus termékek vannak előtérben, azokra építünk. Ha a futballklubok szurkolóit nézzük, fontos megemlíteni, hogy nem lesznek milliomosok abból, hogy futball NFT-ket vásárolnak. A futball NFT-k az elkötelezettség megteremtéséről és a tulajdonlásról szólnak. Arról, hogy birtokoljuk ezt a digitális eszközt, ami aztán feloldja a jutalmakat. Minél gyorsabban felismerik az emberek, hogy nem kell igazodniuk a kriptopiachoz, annál jobb. A sportnál nem kell, hogy legyen olyan nagyobb korreláció, mint amire az emberek gondolnak.
A Web3 világa fenomális lesz – de nem való mindenkinek, és ez jól is van így
Említetted, hogy nemcsak NFT, hanem Web3 tanácsadással is foglalkoztok. Hogyan látod a közeljövőt a Web3 szempontjából a sportban?
A Web3 fokozatosan átveszi majd a Web2 helyét addig azonban még sok apró lépést kell megtenni. A metaverzum is nagy szerepet fog játszani. Egyre inkább digitálisan telefonálunk, egyre több időt töltünk a telefonunk előtt, de a kinti élet még mindig nem áll meg, az továbbra is folytatódni fog. Továbbra is “normális” életet élünk, de az interakciók, a dolgok elvégzésének módja drámaian meg fog változni. A metaverzum óriási szerepet fog játszani ebben, és lesznek olyan termékek, amelyekről még nem is tudunk, és jönnek majd új közösségi médiumok is. Új módokon fogunk kapcsolatba lépni egymással, és szerintem ez szuper izgalmas. De azt hiszem, nem szabad elfelejtenünk, hogy lépésről lépésre kell haladnunk, és oktatnunk kell az embereket, és nem várhatjuk el mindenkitől, hogy csak úgy belevesse magát ebbe. A Web3 egy hihetetlenül magas szintű és gyors technológia, de hagyni kell, hogy az embereknek legyen idejük felzárkózni, megérteni és felismerni, hogy miért hasznos ez. A Z-generációs, digitális központú közönség nagyon gyorsan felfogja, de a 40 éven felüliek nem, és ez rendben is van így. Nem mindenkinek való ez, és nem is lesz az. De nem szabad elfelejtenünk, hogy a Web3 világa fenomenális, és annyi más projekt és termék lesz, amit most még el sem tudunk képzelni, de egyszerre csak egy lépést szabad tennünk.
Hogyan látod a cég szerepét a közeljövőben, merre visz az utatok tovább?
A célunk az, hogy mi legyünk a világ legnagyobb sportmarketing ügynöksége és Web3 sportügynöksége is egyben. A következő három évben 70, míg a következő öt évben több, mint 150 klubbal tervezünk együtt dolgozni és képviselni a világ minden nagyobb sportklubjának és szervezetének többségét. A mi elképzelésünk az, hogy még több klubot segítsünk beszállni ebbe a piacba, segítsünk a szurkolók oktatásában és a klubokkal való együttműködésben, hogy a lehető legjobb eredményt hozzuk létre a Web3 számára az új, digitális központú közönség számára, amely a klubok és a szurkolók javát egyaránt szolgálja. Szeretnénk a piacon az a hang lenni, amely segít a kluboknak és a szurkolóknak megérteni ezt az új, nagyon dinamikusan fejlődő területet.
Az interjú angolul is elérhető ezen a linken.