Kezdjük a Socios.com és a szurkolóik zsetonok bemutatásával, mert nem biztos, hogy mindenki számára ismerős ez a terület. Milyen egyedi értékajánlatot kínálnak a sportipar szereplői számára?
A Socios.com kettős megoldást kínál a globális sportipar egyik legnagyobb kihívására: a globális szurkolói bázis bevonásának és monetizálásának szükségességére. A nagy sportszervezetek azt mondják, hogy több millió rajongójuk van világszerte. Sokuknak valóban több millió követőjük van a közösségi médiában, ez kétségtelen, de a kérdés az, hogy képesek-e pénzzé tenni őket? A válasz sajnos az, hogy nem.
A szurkolói zsetonok [fan token] nagyon hatékony eszközt jelentenek a rajongói elkötelezettség monetizálására, mivel teljesen más élményt nyújtanak a szurkolóknak. Eddig a sportszervezetek a monetizációs stratégiájukat többnyire arra hegyezték ki, hogy hozzáférést kínálnak a tartalomhoz: exkluzív anyagokhoz, kulisszák mögötti felvételekhez stb. Az igazság azonban az, hogy már most is rengeteg futballal kapcsolatos tartalom áll rendelkezésre teljesen ingyenesen. Amit mi kínálunk, az valami új, és olyan, amely valóban megfelel annak, amit a modern szurkolók manapság igényelnek.
és ez az, amit a szurkolói zsetonok lehetővé tesznek és a Socios.com alkalmazás nyújt.
A szurkolói zsetonokon keresztül a klubok hivatalos elismerésben részesíthetik őket, függetlenül attól, hogy a világ mely pontján tartózkodnak, és szavazásokon keresztül beleszólást, szavazati jogot biztosíthatnak számukra számos, a szurkolókkal kapcsolatos döntésben. Emellett hivatalos merchandising termékekkel, jegyekkel, VIP-élményekkel és még sok mással is jutalmazhatják őket a hűségükért.
Hogyan látja a digitális transzformáció sebességét a sportiparban, és különösen a labdarúgásban?
Nyilvánvalóan a világjárványnak nagy hatása volt, és jelentősen felgyorsította a folyamatot.
A Socios.com gyors növekedése jó példa arra, hogy a futball egyre inkább a digitalizációra támaszkodik. És ez a folyamat minden bizonnyal folytatódni fog, hiszen a sportszervezetek csak a digitális térben tudják növelni bevételi forrásaikat.
A Socios-t két különböző célközönségnek kell népszerűsíteni: a kluboknak [B2B] és a szurkolóknak [B2C]. Ez különböző kommunikációs technikákat igényel, ugyanakkor fontos, hogy meglegyen a közös vonásuk is. Hogyan lehet ezt a két dolgot egyensúlyba hozni és összehangolni?
Igen, természetesen, mindegyik közönség más-más stratégiát, más-más tervet és más-más csatornát igényel. A klubok felé az a célunk, hogy megmutassuk nekik, hogyan segíthet az alkalmazásunk globális szinten kiterjeszteni a márkájukat, és egy új, hatalmas potenciállal rendelkező bevételi forrást teremteni. Szerencsére a partnereink rögtön a kezdetektől hatalmas sikereket értek el, és nagyon komoly eredményeket tudunk felmutatni. Ráadásul kiváló kapcsolatot ápolunk a partnereinkkel, és örömmel mondhatom, hogy ők a legjobb szószólóink.
Ami a szurkolókat illeti, azon dolgozunk, hogy megismertessük velük a rajongói elköteleződés új dimenzióját, amelyet a szurkolói zsetonok és a Socios.com alkalmazás tesz elérhető számukra. Ez egy olyan kapcsolat, amelyben többé már nem csak nézőként, hanem a kedvenc csapatuk aktív részeseként vesznek részt, hivatalos elismeréssel, valamint arra jogosultan, hogy meghallgassák és jutalmazzák őket. Ez egy lehetőség, amelyen keresztül valóra válthatják régóta dédelgetett álmaikat, mint például a csapatmez dizájnjának kiválasztása, egy újonnan szerződtetett játékos mezszámának eldöntése. Vagy például VIP jegyeket kaphatnak, és álmaik mérkőzésén játszhatnak a klub stadionjában. Ebben a folyamatban a klub támogatása elengedhetetlen, és a velük való szoros együttműködés kritikus fontosságú.
De összességében van valami közös a két célcsoportban. Valami, ami számunkra kulcsfontosságú, és ami a legfőbb prioritásunk: az oktatás. Egy rendkívül innovatív eszközzel van dolgunk, és minden erőfeszítésünk arra irányul, hogy az embereket felvilágosítsuk a használatáról és a benne rejlő lehetőségekről. Ez nyilvánvalóan hosszú távú cél, de örömmel mondhatom, hogy az elmúlt néhány hónapban nagyon jelentős előrelépést értünk el. Ennek bizonyítéka, hogy mind a partnereink, mind a felhasználóink száma több mint 500 százalékkal nőtt a 2021 eleje óta.
Minél több klub van a rendszerben, annál több rajongó számára lesz érdekes csatlakozni. És fordítva, minél több szurkoló regisztrál, annál több klubot lehet meggyőzni a szurkolói zsetonok kibocsátásáról. Amolyan tyúk vagy a tojás probléma – mi a megoldás?
A lehető legjobb megoldás számunkra mindig is a termék erősítése. Erre összpontosítunk, és itt jön a képbe a rendkívül innovatív és fantáziadús aktivációs csapatunk.
Biztosítanunk kell, hogy partnereink olyan szavazásokat indítsanak és olyan jutalmakat ajánljanak fel, amelyek jelentőségteljesek a rajongók számára, amelyek új és izgalmas lehetőségeket teremtenek számukra, amiért érdemes szurkolói zsetont tartani. Ez gyakran komoly kihívást jelent, hiszen mindannyian tudjuk, hogy a sportszervezetek nagyon konzervatívak tudnak lenni. Arra kell ösztönöznünk őket, hogy gondolkodjanak újszerűen, de ez is része a közös útnak, és örömmel mondhatom, hogy szépen haladunk.
Az elmúlt évben láthattunk olyat, hogy a szurkolók választották ki a mez dizájnját, egy új igazolás mezszámát, sőt ők határozták megy egy barátságos meccs csapatfelállását is. Ez néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, de mindez még csak a kezdet, még csak a felszínt kapargatjuk. Partnereink már most felismerték ezekben a szurkolók bevonására építő kampányokban rejlő hatalmas lehetőségeket, és biztos vagyok benne, hogy nagyon izgalmas dolgok várnak még ránk.
A Barcelona, a PSG, az Inter, a Juventus, az AC Milan a legnagyobb nevek, de rengeteg közepes és kis méretű klub is megtalálható a Socioson. Van-e különbség a méret alapján az alkalmazott üzleti modellben és különösen az árképzési módszertanban?
Az üzleti modell nagyjából ugyanaz minden partnerünk számára, függetlenül a mérettől, mivel hisszük – és be is bizonyítottuk -, hogy a modell mindenféle szervezetnél sikeresen alkalmazható. Az árazásban sincs eltérés, mivel a zsetonokat nagyon kedvező áron [piactól függően 2 euró, 2 font vagy 2 dollár] adjuk ki. A bevezetést követően az ár már természetesen a kereslet függvényében változik, amire számos körülmény hatással van. A fő különbség abban van, hogy mennyit adunk ki az egyes klubok szurkolói zsetonjából, vagyis mekkora a teljes kínálat. Ez minden alkalommal egyedi mérlegelés kérdése, az adott partner meglévő rajongói bázisának és globális elérésének függvénye. 1 milliótól indul és akár a 20 millióit is elérheti az olyan globális nagyhatalmak esetében, mint az Arsenal.
Milyen különbségeket lát a nagy és a kis klubok között a szurkolói zsetonok aktiválásában?
Nyilván ezek azok a klubok, amelyek nagyobb elkötelezettséget generálnak és mélységében tudják kiaknázni a szurkolói zsetonban rejlő lehetőségeket. Persze vannak olyan klubok is, amelyek konzervatívabbak, hagyományosabb megközelítést alkalmaznak, és inkább úgy tekintenek ránk, mint egy szokványos szponzorra. Ismétlem, a kétféle típusú klub közötti különbség nem pénzügyi jellegű. Néhány kis klub rendkívül innovatív és nagyszerű stratégiával rendelkezik, néhány nagy klub pedig végtelenül konzervatív, és ez fordítva is igaz.
Ami jó dolog, minden klub látja, hogy az innováció kifizetődő, így a többség követi a leginnovatívabbak lépéseit. Általánosságban azt mondanám, hogy az elmúlt hónapokban hatalmas haladtunk előre, és tudom, hogy több partnerünknek is nagyon izgalmas tervei vannak.
A szurkolói elkötelezettség növelésén és a távoli szurkolók elérésén kívül milyen anyagi hasznot húznak a klubok abból, hogy a Socioson keresztül bocsátják ki a szurkolói tokeneket?
Partneri kapcsolataink a bevételek megosztásán alapulnak. A konkrét megállapodások klubonként változnak, de a partnereink átlagosan minden egyes eladott szurkolói zseton bevételének körülbelül az 50 százalékát kapják meg.
Ami a Socios.com-mal való partnerséget illeti, piacvezetői szerepünk vitathatatlan. Mi hoztuk létre a szurkolói zsetonokat, és van egy hatékony mobilalkalmazásunk, amely 167 ország 1,3 millió szurkolójából álló globális közösségnek ad otthont. Ez egy rendkívül erős marketingplatformot biztosít, hatalmas potenciállal, amelyet még csak most kezdünk felfedezni.
Milyen szintű digitalizáció szükséges a klubok részéről ahhoz, hogy csatlakozhassanak a Socios hálózatához? Vannak-e minimális követelmények?
A Socios.com biztosítja a teljes technikai infrastruktúrát, amely a szurkolói zsetonok, a szavazások, a nyereményjátékok, stb. elindításához szükséges. Minden az alkalmazáson keresztül történik, és a Socios.com csapata gondoskodik az összes folyamat zökkenőmentességéről. A klubok részéről elegendő, ha rendelkeznek az alapvető digitális marketingcsatornákkal [weboldal, közösségi média platformok, e-mail marketing stb.], hogy felhívják a szurkolók figyelmét a szurkolói zsetonokra, és különösen, hogy megismertessék velük a szurkolói zsetonok és a Socios.com alkalmazás használatát. Manapság minden profi sportszervezet rendelkezik ezekkel.
Hogyan tudják a klubok a legtöbbet kihozni a szurkolói zsetonokból? Milyen jól működő példákat tud megosztani velünk?
A termék szempontjából az a lényeg, hogy innovatív gondolkodásmóddal kell hozzáállni. A szurkolókat kell a középpontba helyezni, és átgondolni, milyen lehetőségeket tud a mi sportszervezetünk kínálni, amelyek valóban értéket jelentenek a számukra. Az elmúlt hónapokban nagyszerű példákat láttunk erre mind a szavazások, mind a nyereményjátékok tekintetében.
A szavazások során a klubok többek között lehetővé tették a szurkolók számára a mez [Apollon Limassol], a mez elülső részén megjelenő üzenet [Valencia és Inter] és a frissen igazolt játékos mezszámának [Galatasaray], valamint a labdarúgók pályára lépésénél látható boltív dizájnjának [Valencia CF] kiválasztását.
Ami a nyereményjátékokat illeti, vannak olyan klubok, amelyek lehetőséget adtak a szurkolóknak, hogy átvegyék a stadion hangosbemondójának szerepét, és ők hirdessék ki a csapat névsorát egy-egy fontos mérkőzés előtt [Argentína és az AC Milan], vagy játszhassanak egy felejthetetlen mérkőzést a csapat stadionjában [Barcelona]. Azt hiszem, a világ bármely futballszurkolója egyetért azzal, hogy ezek olyan dolgok, amelyek valódi és igazi értéket jelentenek bármelyik klub bármelyik szurkolójának.
Marketing szempontból nagyon fontos, hogy a klubok népszerűsítsék a szurkolói zsetonokat és edukálják a szurkolóikat. Erre is láttunk nagyszerű példákat az elmúlt hónapokban. Olyan klubokat, amelyek nagyon kreatív tartalmakat és kitűnő oktatási anyagokat osztottak meg a közösségi média csatornáikon, bevonva a szereplésbe a jelenlegi játékosaikat és korábbi legendáikat, influenszereket használva és szurkolókat megszólítva.
Egy nagyon új termékről van szó, és a siker érdekében szükséges az összes érintett részleg – marketing, kommunikáció, partneri kapcsolatok, aktiválás stb. – bevonása és összehangolt cselekvése.
A KPMG Football Benchmark legfrissebb jelentése szerint jelentős változás figyelhető meg a labdarúgásban szponzorként szerepet vállaló cégek tekintetében. Ahogyan egyes ligákban tiltólistára kerül a sportfogadásokkal kapcsolatos szponzoráció [pl. LaLiga, EPL], úgy nyílik meg az ajtó más cégek előtt. A blokklánccal és a kriptovalutákkal foglalkozó vállalkozások pedig ugrásra készen várnak. A Socios meg fogja ragadni a lehetőséget?
Az elmúlt egy évben valóban nagy változást láttunk a sportszponzorációban. Nem csak a fogadóirodákról van szó, amelyeket, ahogyan a kérdésben is elhangzott, sok országban betiltottak. Számos nagy szponzort sújtott a Covid, amelyek többé nem engedhetik meg maguknak ezt a fajta szerepvállalást. Másrészről viszont néhány digitális területen működő vállalat a Covid által elindított változások következtében nőtt nagyot, és a profi sport által kínált prémium megjelenést keresik. A blokklánc cégek ezek közé tartoznak, hiszen az elmúlt hónapokban hatalmas növekedésnek indult a terület, és a következő évben biztosan egyre több ilyen céget fogunk látni szponzori szerződést kötni.
A Socios.com számára is nyíltak lehetőségek, és meg is ragadjuk őket. Jelenleg a Valenciával és az Interrel van érvényben megállapodásunk, amelynek keretében a csapat mezén reklámozzuk a saját szurkolói zsetonjukat. Van néhány hasonló megállapodásunk Latin-Amerikában is. Ezek a lehetőségek nagyon hatékony módját jelentik a termékünk promóciójának, mivel lehetővé teszik, hogy a célközönségünket azon keresztül érjük el, ami minden bizonnyal a legértékesebb dolog a számukra: a csapatuk mezén keresztül.
Eddig csak néhány kelet-európai klub adott ki szurkolói zsetont, nevezetesen a Legia Varsó és a Dinamo Zágráb. Az első magyar klubra még várnunk kell. Milyen tapasztalatai vannak ezzel a régióval kapcsolatban? Mi a legfőbb különbség egy kelet-, illetve egy nyugat-európai klubbal való üzletelés között?
Kelet-Európa fontos piac számunkra. Jelenleg több klubbal is tárgyalásban állunk különböző országokban, és 2022 első negyedévében be fogunk jelenteni néhány fontos partnerséget.
Hogyan látja a kelet-európai futballszurkolók aktivitását? Melyek a fő jellemzőik? Csak akkor vesznek szurkolói zsetont, ha a kiad a klubjuk, vagy más klubok szurkolói zsetonjaival is kereskednek?
Ez országtól függ. Lengyelország például a kezdetektől fogva fontos piac számunkra, mivel ott hatalmas futballszurkolói közösség van, és jelentős a kriptorajongók tábora is. Már a Legiával kötött szerződés előtt is ez volt az egyik legfontosabb piacunk Európában. Horvátország hasonló eset.
Az AC Milan nemrégiben a Socios család első klubjaként adott ki NFT-t [non-fungible token, azaz nem helyettesíthető token] a szurkolói zsetonjával rendelkezők számára. Ezzel az NFT-vel ráadásul bármely Ethereum alapú NFT-piactéren lehet kereskedni a továbbiakban. Lehet ennél futurisztikusabb? Mik a terveik a közeljövőre?
Az AC Milannal való első partnerség óta még több NFT-t adtunk ki a partnereinkkel, és ezek mind hatalmas érdeklődést váltottak ki a felhasználóink és úgy általában a sportrajongók körében. Valójában azok a partnereink, amelyek NFT-t adtak ki, jelentős növekedést tapasztaltak a szurkolói zsetonok értékesítésében.
Bár mi szurkolói zsetonokban utazunk, és az elsődleges célunk az, hogy a termékünk a lehető legjobb legyen, továbbra is vizsgálni fogjuk az NFT-ben rejlő lehetőségeket. Az a víziónk, hogy ezeket a szurkolók jutalmazására használjuk. Úgy tekintünk az NFT-re, mint kitűnő megoldás a partnereink számára a szurkolók megjutalmazására egy olyan digitális eszközzeli, amely lehetővé teszi a szeretett csapatuk legfontosabb pillanatainak megörökítését és gyűjtését. Az NFT-ket teljes mértékben integráltuk a Socios.com szurkolói jutalom készletébe, és tovább folytatjuk a bennük rejlő lehetőségek feltárását, mert nagy potenciált látunk bennük.
Az interjú angolul is elérhető ezen a linken.