Milyen területekre fókuszáltok, mi a megkülönböztető előnyötök a sportmarketing piacon?
A Two Circles egy sportmarketing ügynökség, ahol a jogtulajdonosokkal működünk együtt, és segítünk nekik az adatok felhasználásában, hogy még közvetlenebb kapcsolatot tudjanak kiépíteni a szurkolóikkal, azzal a céllal, hogy előmozdítsák az üzleti növekedést. Világszerte több mint 300 jogtulajdonossal dolgozunk együtt, nagy hangsúlyt fektetve az Egyesült Királyságra. Jómagam az EMEA területen dolgozom Bernben, de van irodánk az Egyesült Államokban és Párizsban is, szóval a világ minden táján jelen vagyunk, és célunk, hogy adatokra támaszkodva növeljük a jogtulajdonosok bevételeit.
Milyen szerepet töltesz be a cégben, pontosan mi a feladatköröd?
A pozícióm szerint vezető tanácsadó vagyok az EMEA irodában. Általánosságban Bernben az EMEA-piacok bővítésén tevékenykedünk, én pedig szorosabban dolgozom például többek között a BSC Young Boys és az EV Zug adatstratégiai projektjein. Természetesen Svájcban erősen jelen vannak a nemzetközi szövetségek, de együttműködünk helyi klubokkal, svájci, francia és benelux jogtulajdonosokkal is. Emellett a női sportágak támogatása is fontos számomra, amely a Two Circles erős fókuszterülete minden piacon, és amelyben nagy növekedési potenciált látunk. Személy szerint magam is futballoztam, így ennek a fejlődésnek is részese voltam egy kicsit, és most nagyon örülök, hogy a szakmai életemmel is kapcsolódhatok ehhez.
Hogyan látod a női sportágak, azon belül is a labdarúgás jelenlegi helyzetét? Milyen növekedési potenciállal lehet számolni?
Nos, a növekedésnek nagyon pozitív jeleit látjuk, az elmúlt öt év exponenciális volt e tekintetben, és nemcsak a futballban, hanem általában a női sportokban. De természetesen a futball eleve egy sikertörténet. Az utóbbi időben már azt tapasztaltuk, hogy a női labdarúgó mérkőzések, vagy a női Bajnokok Ligája számos piacon rekordokat döntött, például Svájcban is a kupadöntő esetében. Tehát nagyon pozitív piaci aktivitás tapasztalható.
Azt látjuk, hogy a szponzori pénzek is elindultak a női sportok irányába, méghozzá egyre nagyobb mértékben, és az előrejelzések is nagyon pozitívak. Rettentő izgatottak vagyunk a női Európa-bajnokság miatt, ami idén nyáron lesz az Egyesült Királyságban. A jegyeladások már most megdöntötték a korábbi események rekordjait. Szóval nagyon izgatottak vagyunk, és úgy gondoljuk, hogy ez újabb lökést ad majd a női futballnak, illetve általánosságban a női sportoknak. Tehát most már látható, hogy valódi kereskedelmi érték rejlik benne, hiszen a szponzorok, a klubok és a jogtulajdonosok pénzt fektetnek a sportág fejlesztésébe, ami rendkívül izgalmas.
Miért pont most történik ez a fordulópont? Miért fejlődik ilyen gyorsan a női sport mostanság?
Ez egy jó kérdés. Szerintem ezt a társadalmon belüli társadalmi-gazdasági változások is hozzájárulnak az előre lendítéséhez. Az elmúlt időkben rengeteget változott a nők szerepe, az üzleti életben és a sportban egyaránt. Fontos az esélyegyenlőség témája, és úgy gondolom, hogy ez a sportra is kiterjed, amiről mindannyian tudjuk, hogy gyakran mutat tükröt a társadalom számára. A női sportok nagyobb figyelmet és láthatóságot kapnak, és mi is úgy gondoljuk, hogy ez tökéletesen tudja támogatni a növekedést, a professzionális szintre kerülést a női sportok esetében. Szerintem ezek a fő kiváltó okok. Amint elérkezik a fordulópont, az összes piaci szereplő felismeri majd a potenciált, és akkor megkezdődhet az exponenciális növekedés. A számok, és az általunk elemzett adatok is azt mutatják, hogy a női sportágak történetének rendkívül izgalmas szakaszában vagyunk.
Mit mutatnak az adatok általánosságban a női sportokról? Gondolom ti is készítetek előrejelzéseket, hogy miben látható növekedési potenciál, ami az üzlet szempontjából is előnyös lehet.
Pontosan. Különböző piacokon végeztünk már kutatást, többek között az Egyesült Királyságban és Franciaországban. A szurkolók és a közönség adatait elemeztük, és megpróbáltuk kideríteni, hogy kikből áll pontosan a közönség, mi az érdeklődési körük, kik a legkedveltebb játékosok, hogy megértsük a fogyasztók véleményét a női sportokról. Kvantitatív és kvalitatív kutatásokat egyaránt folytattunk a szponzorációba, médiába és a meccsekbe történő befektetések előrejelzésére, számokkal való alátámaszására. Minden eredmény azt mutatja, hogy ez a terület is jelentősen növekedni fog a következő néhány évben.
Fontos, hogy a jogtulajdonosoknak is megmutassuk, hogy ez egy növekvő piac, és lehetőségeket teremtsünk nekik. Nagyon érdekes és izgalmas beszélgetéseket folytatunk velük. Svájcban például a Young Boys-szal dolgozunk együtt, amely az elmúlt évek egyik legsikeresebb futballklubja az országban. Ők szintén felismerték, hogy mennyi potenciál van a női csapatban és sokat fektettek számukra a profi körülmények megteremtésébe. Együttműködünk velük, és kutatásokat végzünk a szurkolóik körében az érdeklődésükről, a női csapat ismertségéről, és hogy mit keresnek a női fociban a férfi foci helyett? Meg kell tudnunk, hogy pontosan ki az a személy, aki női sportokat követ? Így tehát elemeztük a szurkolói adatokat, és ezek alapján segítettünk nekik, összeállítottunk egy stratégiát arra, hogy hogyan tudnának még tovább növekedni a marketing, szponzoráció és jegyértékesítés segítségével. Illetve megvizsgáltuk a klub erőforrásait is, hogy ez egy valódi növekedési piac legyen a számukra, és néhány éven belül meg is térüljön a befektetésük.
Milyen korlátokkal kell szembenézned, amikor klubok felsővezetőivel vagy jogtulajdonosokkal egyeztetsz, akik azt látják, hogy a férfi sportágak már nagyon fejlettek, ott vannak a sztárok, és nagyon stabil az üzlet? Viszont ha befektetnek a női sportokba, hogyan tudjátok garantálni számukra, hogy az is egy hasonlóan nyereséges új bevételi forrás lehet?
Ahogy mondtam, továbbra is fontos, hogy ezt egy növekvő piacként kezeljük, egy olyan befektetésként, amely hosszabb távon fog hasznot hozni. Ha most elkezdjük prémium termékként kezelni a női sportot, a női futballt, és befektetünk a professzionalizálásba, valamint erőforrásokat fordítunk ennek az üzleti területnek a növelésére, akkor a piaci aktivitási számok azt mutatják, hogy a bevétel növekedni fog. Természetesen ez nagyon eltérő lehet az egyes piacokon, a piac érettségétől függően. Németországban például már sokkal jobban felismerték a női futballban rejlő lehetőségeket, a női Bundesliga az egyik topbajnokság Európában. Míg Svájcból, bár sokat fejlődött a helyi bajnokság, még mindig inkább külföldi nagy klubokhoz igazolnak a legjobb játékosok. Tehát nagyon különböző beszélgetések zajlanak a fejlettségi szinttől függően. Általánosságban azonban elmondható, hogy ez határozottan egy növekvő piac, amelybe most kell befektetni, és prémium termékként kell kezelni. Szintén rendkívül fontos, hogy láthatóvá tegyük ezt a sportágat. A kutatásunkban azt láttuk, hogy a növekedés egyik nagy gátja, hogy nincs elég láthatósági platform a női sportágak, a női játékosok esetében. És ez határozottan olyasvalami, amin szisztematikusan változtatni kell a kívánt növekedést eléréséhez. Azonban ehhez mindenkire szüksége van: a klubokra, a bajnokságokra és természetesen a szövetségekre. Ha együtt dolgozunk, akkor minden jogtulajdonosnak juthat egy szelet a tortából, tehát érdemes most elindítani a befektetéseket.
Hogyan látod a kelet-közép-európai [Lengyelország, Szlovákia, Csehország és Magyarország] piacot a női futball jelenlegi helyzetét illetően?
Nem rendelkezem konkrét információkkal ezekről a piacokról, de el tudom képzelni, hogy nagyon hasonló lehet a helyzet, mint ami itt Svájcban volt 10-15 évvel ezelőtt, amikor egyáltalán nem volt napirenden ez a téma. Senki sem bízott abban, hogy ez egy prémium termék lehet, amely képes közönséget vonzani és növekedési potenciállal rendelkezik. Összességében azt gondolom, hogy ez elsősorban az elköteleződésről szól. A női futball fejlődése során mindig azt látjuk, hogy van először egy egyéni kiváltó ok, egy konkrét személy az egyes kluboknál, aki hisz a női futballban. Tulajdonképpen Sepp Blatter is azt mondta, hogy a női futball a jövő. Az elején nyilván volt egy kis szkepticizmus Svájcban, a nagyobb férfi klubok részéről is. Miért legyen női csapatunk? Mi hasznunk származik ebből? Az elején tehát kell egy kis bizalom és elkötelezettség. De amint a különböző szereplők elkezdenek kapcsolatba lépni egymással, és fejlesztik a sportágat, megjelenik a lehetőség is. Persze ez általánosságban mindig attól is függ, hogy a bajnokság hogyan alakul a férfi csapatok esetében, milyen a futball ottani helyzete, mennyi pénz van a futballban és így tovább. Úgy gondolom, hogy valószínűleg 10-15 év múlva Magyarország is más szakaszban lesz, mert ezek a nézetek átterjednek egyik piacról a másikra. Ez egy globális mozgalom. Nemcsak Európában, hanem az Egyesült Államokban, vagy az ázsiai országokban is. Így arra számítok, hogy a következő 5-10 évben más piacokon is megjelennek ezek a szempontok.
Említetted, hogy az ügynökségetek az adatokra összpontosít. Hogyan látod az adatok szerepét az üzletfejlesztésben? Milyen területeken használjátok fel az adatokat arra, hogy értéket teremtsetek az ügyfeleitek számára?
Általánosságban azt látjuk, hogy az adatok elérhetősége növekszik. Mindez a számos területen tapasztalható technológiai fejlődésnek köszönhető. Rengeteg adat áll rendelkezésünkre, és ha megfelelően strukturáljuk, akkor jól használhatók az érdekeink szerint. A jogtulajdonosok esetében kifejezetten a rajongói adatokra összpontosítunk. Végső soron fogyasztói adatokról van szó, annak érdekében, hogy megismerjük a vásárlóinkat, közvetlen kapcsolatokat alakíthassunk ki velük, és megtudjuk, hogy a szurkolóink mit akarnak, mikor akarják azt, és hogyan lehetséges még jobban bevonni őket? Aztán persze a végén közvetett és közvetlen módon is értéket teremtünk ezáltal. Mindez lehet, hogy kissé elvontnak tűnik, de
Tehát adatokat használunk többek között a játéknapi bevételek növelésére, elemezzük például a jegyértékesítési statisztikákat, valamint kutatásokat végzünk a szurkolók preferenciáiról, hogy megtudjuk, mit kell kínálniuk a kluboknak annak érdekében, hogy növeljék a bevételeiket minden egyes szurkoló esetében. Ehhez elengedhetetlen a közvetlen kapcsolat. Amikor közvetlen kapcsolatról beszélek, az nem feltétlenül a közösségi médiát jelenti, hanem például azt, hogy közvetlenül kommunikálunk velük emailben vagy más digitális platformon, beazonosítjuk őket, melyik terméket vásárolták már meg, és meghatározzuk a keresztértékesítés potenciálját az ajándéktárgyak tekintetében, és így tovább. Ezáltal tehát növelhetjük az egyes szurkolókból származó bevételünket.
Tehát valójában az adatok elemzésére összpontosítotok, illetve arra, hogy személyre szabott élményt nyújtsatok a rajongóknak emailen vagy egyéb kampányokon keresztül?
Pontosan. A személyre szabás pedig egy hatalmas téma, nagy potenciállal. Mit akarnak? Mikor és hogyan tudjuk a legjobban kiszolgálni őket? Hogyan tanulhatunk? Hogyan tudunk még személyesebb élményeket kínálni? A személyre szabás érdekében a lehető legtöbbet kell tudnunk a szurkolókról, és nem a szurkolók összességéről, hanem konkrétan az egyes szurkolókról. Az adatokkal még gazdagabbá tehetjük és diverzifikálhatjuk a különböző streameket, és egyre több információhoz juthatunk, hogy még több bevételi forrásra tegyünk szert a játéknapokon, a szponzorációban és a médiában, és hogy kihasználjuk a szurkolókkal kapcsolatos tudásunkat.
Azt hiszem, ami igazán számít a személyre szabásnál, az a rajongók aktiválása. Rávenni őket, hogy jöjjenek el a meccsekre, vásároljanak, kövessenek minket a közösségi oldalakon stb. Hogy jobban elköteleződjenek és aktívabbak legyenek a jogtulajdonosok ökoszisztémájában.
Így van. Azt szoktuk mondani, hogy először a közönség méretét kell növelni. Minél többen vannak, annál több tudást tudunk megszerezni. Második lépésként pedig kulcsfontosságú, hogy bevonjuk őket, aktivizáljuk őket, ellássuk őket a releváns információkkal, azokkal az információkkal, amelyeket szívesen fogadnak a klubjuktól, és a meccsekkel kapcsolatban. Ha elég nagy az információhalmaz, és tudjuk már szegmentálni is a közönségünket, akkor azzal is tudunk már bevételt szerezni, hogy megcélozzuk ezeket a szegmenseket, majd például ajándéktárgyakat, jegyeket értékesítünk nekik, elhívjuk őket a meccsekre, ahol ételt és italt is fogyasztanak a stadionban.
Dolgoztok nagy ügyfelekkel is, komoly klubok és világszintű események képviselőivel. A közönségnek viszont gyakran több mint 90%-a távoli szurkoló, akik alig, vagy soha nem vesznek részt személyesen a meccseken. Hogyan látod a távoli rajongókból származó bevételszerzés lehetőségét? Mennyire fontos ez a terület most az ökoszisztéma számára?
Úgy gondolom, hogy a távoli rajongók jelentősége egyre nő, hiszen a tartalmat ma már a világ minden táján elérhetővé lehet tenni. Ezenkívül most már a jogtulajdonosok rendelkeznek a tartalom tulajdonjogával, nem úgy, mint régen, amikor a nagy műsorszolgáltató cégek birtokolták és terjesztették a tartalmat. Manapság a jogtulajdonosok nagyobb befolyást gyakorolnak a tartalom terjesztése felett. Ott van egyrészt az állandó szurkolótábor, amely bevételt hoz a meccseken, a jegyvásárlásból, étel-italok fogyasztásból, esetleg ajándáktárgyakból az ajándékboltban, stadionban. Most azonban egyre szélesebb ez a tábor, és egyre csak bővül a távoli rajongók köre. A téma tehát határozottan fontos, és éppen ezért támogatjuk ügyfeleinket a közvetlen kapcsolatok erősítésében, hogy ne csak a meccsnapi élményekre és a fizikai kontaktusra fókuszáljanak. Sokkal inkább a digitális kapcsolattartásról van szó, és azt látjuk, hogy sok pénzt kell még áldozni erre. A múltban akkor tudhattunk meg többet egy szurkolóról, amikor bejött a stadionba, és vásárolt valamit. Most azonban még több rálátásunk van a digitális platformjainkra, és a megfelelő technológiák segítségével még többet tudhatunk meg azokról a szurkolókról, akik lehet, hogy fizikailag nem jönnek el egy mérkőzésre, de ott vannak kint a világban, és csak digitális csatornákon keresztül fogyasztják a tartalmat.
Tehát te is azt tapasztalod, hogy megváltozott a gondolkodásmód, miszerint a digitális élmények a világjárvány hatására még fontosabbá váltak?
Igen, úgy gondolom, hogy a járvány is szerepet játszott mindebben, és határozottan rámutatott arra, hogy a fizikai élményekből származó bevételnek igenis vannak korlátai, illetve hogy a rajongókkal való digitális kapcsolattartás egyre fontosabb. A pandémia mindenképpen fontos szerepet játszott ebben, de már előtte elindult ez a folyamat, amikor megjelentek például a metaverzumhoz vagy az NFT-khez kapcsolódó új technológiák. Úgy gondolom, hogy most létrejött az a réteg, ahol a fizikai élmények digitálisan is elérhetővé tehetők. Korábban említettem az adatok és tartalom birtoklását és OTT platformokon való terjesztését – ez is csak egy újabb példa arra, amikor rendelkezésre áll a tartalom, és ott nyújtom a rajongóknak, ahol akarják, és amikor akarják. Ezáltal exponenciálisan bővíthetjük a tudásunkat. Ezután természetesen ismét be kell fektetni ezt a tudást a tartalom további célzásába, hogy bevételt szerezhessünk ebből a tanulási folyamatból.
Említetted az NFT-t, ez most divatos szó a sportiparban, illetve a zenei és művészeti szektorban is. Hogyan látod az NFT technológiában és az ilyen típusú üzletekben rejlő lehetőségeket?
Igen, azt gondolom, hogy ez sok összefüggésben még mindig divatos szó. És láttunk már néhány nagyon lenyűgöző és érdekes esettanulmányt, bár szerintem nem mindenki látja még át teljes mértékben. Nem mindenki érti magát a technológiát, ami most már bárki számára hozzáférhető. Igaz, mindenki próbálja megérteni, ami nagy PR értéket ad neki. Tehát azt látjuk jelenleg, hogy a jogtulajdonosok belekóstolnak a témába, leginkább az adott területen működő cégekkel, a blokklánc és az NFT-k területén létrejött partnerségen keresztül, és olyan felhasználási eseteket keresnek, amelyek ténylegesen közvetlen bevételt hoznak számukra, például a gyűjthető tárgyak eladásából. Úgy lehet talán ezt elképzelni, mint egy olyan új terméket az ajándékboltokban, amely nagyon innovatív, nagy PR-értékkel bír, és amelyet mindenki szívesen vásárol. A szurkolóknak jelenleg teljesen mindegy, hogyan működik, milyen technológia áll mögötte – a lényeg, hogy már elérhető a különböző jogtulajdonosok számára, hogy végül a rajongók megvásárolhassák. Szerintem ami igazán elképesztő ebben az egészben, hogy mindez pillanatok alatt történt. Persze maga a téma korábban is itt volt, és nem tegnap született meg. A technológia megérkezett, a cégek pedig olyan megoldásokon gondolkoznak, amelyekkel bárki számára könnyen elérhetővé tehetik. Rengeteg potenciál van ebben a területben, de nem tudjuk, hogy milyen irányba halad. Sok kreatív ötletet látunk a jogtulajdonosoktól a lehetőségek kihasználására. És ez egy nagyon érdekes téma, amelyet igen közelről figyelünk. Természetesen vannak kereskedelmi projektjeink, saját kutatásaink is.
A jövőt illetően hogyan látod a vállalatban betöltött szerepedet? Milyen céljaid vannak, és mely területek a legizgalmasabbak számodra szakemberként jelenleg?
Nos, az én és a mi prioritásunk az európai piac növelése. Azt látjuk, hogy a jogtulajdonosok is óriási tudással rendelkeznek, nézzük csak azt az elképesztő mennyiségű adatot, amelyet az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban elemzünk. Természetesen az európai piacon is jó pozícióval rendelkezünk, de még nagyon sok lehetőség van a növekedésre, sok tudást tudunk még szállítani a különböző piacokra. Számomra tehát az egyik legfontosabb cél, hogy kiaknázzam ezt a különböző piacokon, és hogy a jogtulajdonosokat is tájékoztassam erről, és velük együtt dolgozzak a piac növekedésén. Célunk, hogy a jogtulajdonosok a lehető legtöbbet hozhassák ki az adatokból, rögzítsék, strukturálják azokat, majd bevételt szerezzenek belőle. Természetesen a női sportágak növekedése stratégiai prioritás a Two Circles számára. Mi is részese szeretnénk lenni ennek a növekedésnek, és támogatni szeretnénk a jogtulajdonosokat abban, hogy a szövetségekkel, a bajnokságokkal és a klubokkal együtt fejlesszék a sportágat. Ez nagyon fontos számunkra. Azért is izgalmas, mert most valódi kereskedelmi érték van a női sportokban és nem csak egy célirányos fejlesztésről beszélünk, mint a múltban. Összességében tehát rendkívül izgalmas időszak előtt állunk, és mi is szeretnénk ennek részesei lenni.