1993 óta létezett szimbiózisban az EA Sports és a FIFA: a világ talán legnépszerűbb futballjátékhoz a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség adta a nevét. Mindezt persze nem ingyen, sőt! A két fél között két éve húzódtak a tárgyalások a szerződés megújításáról, a tét pedig a videójátékok történetének egyik legnagyobb összege volt. Nemzetközi sajtóértesülések [New York Times, Sporza] szerint a FIFA legalább 1 milliárd dollárt kért volna a névhasználatért a következő négyéves ciklusra, ráadásul a kizárólagosság mellőzésével, amibe az EA Sports nem ment bele. Összehasonlításképp, a legutóbbi szerződés értékét, amelyet 10 évvel ezelőtt kötöttek, évente “csak” 150 millió dolláros nagyságrendre teszik.
Az EA Sports és a FIFA útjai tehát a hosszú közös múlt után elválnak. Egy évre azonban még meghosszabbították az együttműködésüket, így idén még FIFA 23 néven jelenik meg a játék legújabb verziója. Ilyen közel az év végén esedékes világbajnoksághoz, valamint a jövő évi női vb-vel a láthatáron valószínűleg egyik félnek sem lett volna érdeke most lezárni ezt az ikonikus korszakot.
EA Sport: a néven kívül alig lesz érzékelhető változás
A játék kiadója már az új címet is bejelentette, FIFA 24 helyett a 2023 végén esedékes verziót már majd EA Sports FC néven kell keresni a boltokban.
“Az új, független platform új innovációs és fejlődési lehetőségeket nyit meg” – írja a cég a közleményében. Ezt a témát David Jackson, az EA Sports alelnöke alaposabban is kifejtette a BBC-nek adott nyilatkozatában: “A labdarúgás és a szórakozás világa is változik, és ez a két terület találkozik a termékünkben. A játékosok a jövőben joggal várhatják el tőlünk, hogy szélesebb körben szolgáljuk ki őket. Jelenleg az elsődleges interaktív élmény, amit nyújtunk az az, hogy a játékosok játszanak a játékkal. Hamarosan azonban mások játékának nézése és a tartalomgyártás ugyanolyan fontos lesz. A 10 évvel ezelőtt kötött szerződés feltételei nem tették lehetővé, hogy a játékosok számára ilyen élményeket fejleszthessünk.”
Az EA Sports igyekszik hangsúlyozni, hogy a játék nevén kívül nem lesz más jelentős változás, ugyanis a FIFA-val való szakítás a többi licensz szerződésüket nem érinti. A portfóliójuk továbbra is több, mint 19 ezer játékost, 700 csapatot, 100 stadiont és 30 ligát tartalmaz. A Bajnokok Ligájára például az UEFA-val van a cégnek megállapodása, a válogatott mérkőzésekre a nemzeti szövetségekkel és a kontinentális szervezetekkel kell szerződni, a különböző bajnoksághoz a ligák hozzájárulása szükséges, a játékosok élethű ábrázolását pedig a FIFPro-val futó együttműködés garantálja.
Ami viszont még biztosan változik, hogy a FIFA kiszállásával nem lehet majd az EA Sports FC-ben világbajnokságot játszani, továbbá nem lesznek többé a világbajnokságokhoz kapcsolódó játékok, mint például a FIFA: Road to World Cup 98 volt.
Az elválás mindazonáltal új kereskedelmi lehetőségeket nyit meg az EA Sports előtt. A FIFA a szerződéses viszonyban a saját partnerei érdekeit védte, de ezektől a korlátozásoktól megszabadulva, az EA Sports együttműködéseket kezdhet olyan márkákkal, amelyek nem feltétlenül FIFA partnerek és eddig nem jöhettek szóba. A Nike mindenesetre üdvözölte a lehetőséget.
FIFA: a gamingben és az esportban rejlő potenciál kihasználásához diverzifikációra van szükség
A Nemzetközi Labdarúgó Szövetség egy hosszú sajtóközleményben reagált a fejleményekre, amelyben kifejtette ki a jövőre vonatkozó terveit is. A FIFA szélesebb értelemben vett gaming stratégiáról és élményről beszél, amelynek csak egy szeletét képezi az a fajta szimulációs játék, mint az EA Sports FIFA-sorozata. Mivel az EA Sports szerződés meghosszabbítása csak ez utóbbi kategóriára vonatkozik, a harmadik negyedévre már számos új, külső partnerek által fejlesztett, nem-szimulációs játék megjelenését ígéri a FIFA, az elsőt rögtön a katari vb-hez kapcsolódóan. A 2023-as női világbajnokságra pedig további játékok és virtuális élmények indítása várhatók.
A FIFA a jövőben nem egyetlen kizárólagos partner mellett való hosszú távú elköteleződéssel képzeli el a gaming stratégiája megvalósítását. Különböző partnerek bevonásával szeretne többféle játékot elérhetővé tenni, lehetőleg minél több platformon, hogy magával ragadó élményeket biztosítson a videójátékok szerelmesei és a szurkolók számára.
Az EA Sports partnerség lezárásával a FIFA nem mond le a szimulációs játékok piacáról sem, játékfejlesztőkkel, médiacégekkel és befektetőkkel tárgyalnak annak érdekében, hogy 2024-re már a saját szimulációs játékuk is a boltok polcain legyen. Ez már csak azért is komoly kihívás, mert a korábban említett licensz szerződések az EA Sportshoz kötik a legnagyobb neveket nemzetközi sorozatok, bajnokságok és játékosok tekintetében egyaránt, így a FIFA mozgástere erősen korlátozottak lesz. Nem beszélve arról, hogy a technológia tudás az EA Sports berkein belül van és a megszokott játékélményhez való ragaszkodás is hozzájuk terelheti a gamereket.
A FIFA érezhetően szeretné erősíteni a szurkolókkal és tágabb értelemben a labdarúgás iránt érdeklődőkkel való közvetlen kapcsolatát. Áprilisban FIFA+ néven indított saját streaming platformot hírekkel, statisztikákkal, archív felvételekkel, saját gyártású sorozatokkal és dokumentumfilmekkel a kínálatában.
Forrás: EA Sports, FIFA, BBC