Az Ampere Analysis tanulmánya, amely közel 1.300 jogdíjszerződést értékelt az öt nagy európai piacon – az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban -, azt jósolja, hogy 2022-ben az előfizetéses streaming szolgáltatásokból származó közvetítési jogok kiadásai a 2021-ben mért 12 százalékról is tovább fognak növekedni – írja a sportspromedia.com.
A kutatás várakozásai szerint a DAZN és az Amazon – a két legtöbbet költő streaming vállalkozás, amely a prémium sport jogok közül jó néhánnyal rendelkezik – 2022 végére együttesen több mint 2,3 milliárd eurót költ majd ezen a téren. Amióta a DAZN 2017-ben először biztosított egy csomagot az UEFA Bajnokok Ligája mérkőzéseire Németországban, a digitális szereplők költései elérték azt a pontot, amikor az öt európai topliga mindegyike rendelkezik legalább egy közvetítési partnerrel a digitális térben.
Az Ampere szerint tavaly a brit székhelyű DAZN költötte a harmadik legnagyobb összeget sportközvetítési jogokra, csak a Comcast tulajdonában lévő, több területet átfogó fizetős televíziós műsorszolgáltató, a Sky, valamint a spanyol Telefonica előzte meg.
Országonkénti bontásban Olaszország a legjelentősebb piac Európában az over-the-top [OTT] szolgáltatások területén a sportjogokból származó bevételeket tekintve, itt a díjak 53 százaléka származik az ágazatból. Németországban [32 százalék], Spanyolországban [16 százalék] és Franciaországban [14 százalék] szintén jelentősek a streaming platformok sportcélú kiadásai. Az Egyesült Királyságban a Sky dominanciája miatt a sportjogokra fordított kiadásoknak mindössze két százaléka származik a digitális térből, de ez nem jelenti azt, hogy hiányzik az infrastruktúra, hiszen minden nagyobb szolgáltató kínál streaming termékeket.
Az 58 százalékos penetrációval az Egyesült Királyság a második legnagyobb az európai piacon azon sportrajongók százalékos arányát tekintve, akik hozzáférnek legalább egy előfizetéses, élő sportközvetítést mutató streaming szolgáltatáshoz. Ez nagyrészt az Amazon nagy brit felhasználói bázisának köszönhető.
Az Ampere becslése szerint a DAZN 2022-ben 2,1 milliárd eurót [2,3 milliárd USD] költ sportjogokra világszerte minden piacán, de elsősorban Olaszországban, Németországban és Spanyolországban, ahol a legnagyobb szerződései vannak. A jóval szűkebb jogportfólióval rendelkező Amazon az előrejelzések szerint a tizedikről a hatodik helyre fog felkapaszkodni a sportjogokra költő vállalatok között.
Az Ampere szerint a Sky továbbra is a legnagyobb befektető a sportjogok terén. Az öt nagy európai piacon elért 4 milliárd eurós összkiadása az öt ország összes sportjogdíjának mintegy harmadát teszi ki.
Ben McMurray, az Ampere Analysis elemzője azt mondja: „A legfejlettebb piacokon a szélessávú internet közelít az általános elterjedtséghez, és az előfizetéses OTT már ugyanannyi háztartásban megtalálható, mint a fizetős televíziózás, így tehát az internet-hozzáférés már nem korlátozó tényező. A streaming szolgáltatásoknak azonban még meg kell oldaniuk az üzleti modell kihívásait, mielőtt komolyan versenyre kelhetnének a hagyományos fizetős televíziós csoportokkal. A piacra belépő előfizetéses OTT-szereplők számára az lesz az egyik kulcskérdés, hogy a sportjogokba történő befektetések jelenlegi szintjét fenn tudják-e tartani a [fizetős televíziós csatornáknál meglévő] csomagok nyújtotta gazdasági előnyök nélkül.”
Forrás: ampereanalysis.com