A rendező országok helyett inkább házon belülre vitte a NOB a merchandising termékek és az emléktárgyak online kereskedelmét. A terület egyik legnagyobb szereplője, a Fanatics a szervezet együttműködő partnere a projektben.
Elindult a Nemzetközi Olimpiai Bizottság [NOB] webshopja. 2021-et írunk és a világ egyik vezető sportszervezetének eddig még nem nem volt online kereskedelmi platformja? – tehetik fel sokan a kérdést. Bármennyire is meglepő, eddig nem volt, de nem a maradi gondolkodás volt az oka, a helyzet ennél összetettebb.
Egy adott olimpia hivatalos webshopjának a felelőssége hagyományosan a helyi szervezőbizottságra tartozik. Jellemzően a játékok felvezetési időszakában hozzák őket létre és bezárják, amikor kialszik az olimpiai láng.
Ez a modell, abból a szempontból kényelmes a NOB számára, hogy nem jelent üzemeltetési terheket és nem kell online kereskedelmi tudást felhalmozni a szervezeten belül, viszont sok hátulütője is van. Mivel mindegyik szervezőbizottságnak eltérőek az elképzelései a merchandising online értékesítéséről, hiányzik az egységesség és a folytonosság a webshopok megjelenésben és az üzemelésben egyaránt. Az is probléma, hogy a helyi, vagy regionális elérés szokott előtérbe kerülni a globális helyett, továbbá a helyszíni, fizikai értékesítés mellett az online értékesítés jellemzően csak másodlagos szerepet kap. Ráadásul, ami napjainkban egyre komolyabb problémát jelent, nincs tudásmegosztás és a fogyasztói adatok sem egy helyen gyűlnek, így pedig nem lehet komoly digitális és fogyasztói engagement stratégiát építeni.
Ezeket a problémákat felismerve döntött úgy a NOB, hogy saját kézbe veszi a dolgokat, és az Olimpiai Csatorna elindítása után újabb jelentős lépést tesz a közvetlenül a fogyasztókat elérő kezdeményezések útján. Az online kereskedelem házon belül vitelével nemcsak a játékok során, hanem azok között is folyamatosan kapcsolatban lehet az olimpia iránt érdeklődőkkel, nő a bevételtermelő képessége és természetesen gyűlnek az adatok is.
A webshop létrehozásában és fenntartásában a merchandising óriás Fanatics személyében talált a NOB megfelelő partnerre. Az együttműködés első körben a következő három olimpiára – Párizs 2024, Milánó-Cortina d’Ampezzo 2026 (téli olimpia) és Los Angeles 2028 – terjed ki, emellett a Fanatics megkapta a korábbi játékokra vonatkozó jogokat is.
“Több, mint 20 éve merchandisinggal foglalkozunk, a világ legnagyobb sportszervezeteivel dolgozunk együtt, rengeteg tudást és kapcsolati tőkét halmoztunk fel ez idő alatt. Az olimpiát a világ egyik, ha nem a legfontosabb sporteseményének tartjuk, de úgy tekintünk rá, amelyben még bőven van potenciál, legalábbis a termékkínálat mélységét és az érdeklődőknek való megjelenítési módját illetően” – mondta Gary Gertzog, a Fanatics üzleti ügyekért felelős elnöke.
A webshopon kínálata három nagyobb csoportba sorolható:
- Az aktuális olimpiai és paralimpiai játékok kollekciói – egyelőre a 2024-es párizsi olimpia és paralimpia hivatalos termékei kaphatók, de érkeznek majd Milánó-Cortina d’Ampezzo 2026 (téli olimpia) és Los Angeles 2028 licenszelt termékei is.
- Az olimpiai örökség kollekció – ebbe a kategóriába a korábbi olimpiák dizájnját használó ajándéktárgyak, kabalák és kiegészítők tartoznak.
- Az olimpiai kollekció – amely a fiatal korosztályt célzó termékeket, például táskákat, játékokat, írószereket és sportfelszereléseket takarja. Ezek a termékek a legszínesebb, legmodernebb megjelenésűek.
A webshop 2022 nyarára lesz globálisan elérhető, egyelőre csak 31 országban működik. Magyarország mellett ezek a következők: Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Málta, Mexikó, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szlovákia és Szlovénia.
Év végéig Kanada is csatlakozik a fenti listához, viszont Oroszország és Kína kivételt képez. Az oroszokról nem közölt bővebb információt a NOB, azonban Kínáról tudni lehet, hogy az ottani sportrajongók az – egyébként NOB globális partner – Alibaba csoporthoz tartozó Tmall online kereskedelmi platformon keresztül juthatnak hivatalos olimpiai termékekhez.
A NOB és a Fanatics képviselői utaltak arra, hogy a jövőben különböző olimpiai csapatok limitált kiadású kollekciói is várhatók, valamint olyan népszerű és korszerű termékek is érkezhetnek, mint a gyűjthető sportkártyák, vagy NFT-k.
A NOB webshopja elérhető ezen a linken.
Forrás: olympics.com