Indulhat az esport szakosztály, érkezhetnek a technológiai szponzorok, de egy angol negyedik ligás kiscsapat példája alapján akár a globális hírnév is eljöhet.
A Fradi és a magyar válogatott a FIFA 22-ben
Szinte egy időben érkezett a bejelentés az FTC-től és az MLSZ-től, hogy a Fradi labdarúgó csapata, illetve magyar válogatott szerepelni fog a népszerű focis videójáték-sorozat legújabb kiadásában, a FIFA 22-ben. Az időzítés nem véletlen, hiszen a játék október 1-én kerül a boltokba, a két hír között azonban van egy kis különbség.
A magyar válogatott már eddig is szerepelt a sorozatban, a játékosok neve és arcképe megfelelt a valóságnak, a mez azonban egy általános piros szerelés volt, a mellkasi részen egy piros-fehér-zöld emblémával. Ami most változott, hogy a FIFA 22-ben már a hivatalos válogatott szerelést viselő magyar labdarúgó válogatottat irányíthatják a játékosok, tehát a programban leképezik a hivatalos mezt, rajta az MLSZ és Magyarország címerével.
Ezzel szemben a Fradi újonc a sorozatban és az egyetlen magyar klubcsapat lesz a FIFA 22-ben. A dolog jelentőségét mutatja, hogy legutóbb a FIFA 2000-ben szerepelt magyar csapat, akkor a fővárosi rivális Újpest volt választható. Egy évvel korábban pedig az Újpest mellett még az MTK is benne volt a népszerű videójátékban.
Tovább növeli a siker értékét, hogy a régióból sem sok csapat mondhatja el, hogy szerepel a sorozatban. Igaz, az osztrák, a lengyel és a román bajnokság teljes egészében benne van, de Oroszországból [CSZKA Moszkva, Lokomotív Moszkva és Szpartak Moszkva] és Csehországból [Slavia Prága, Sparta Prága, Viktoria Plzen] csak három-három, míg Ukrajnából [Dinamo Kijev és Sahtar Donyeck] és Horvátországból [Dinamo Zágráb és újoncként a Hajduk Split] csupán két-két csapattal lehet játszani. Más klub rajtuk kívül nem is szerepel a régióból a FIFA 22-ben.
Mivel a Fradi egyelőre az egyetlen magyar csapat a játékban, így az egyéb területek [Rest of the World] csapatai között kell majd keresni, karrier módban pedig más országok bajnokságában lehet indulni a klubbal.
Hogyan került be a Fradi a FIFA 22-be?
Sokan azzal kötik össze a Fradi bekerülését a FIFA 22-be, hogy a csapat Bajnokok Ligája csoportkörös résztvevőként automatikusan szerepelhet a játékban is, mert annak kiadója, az EA Sports rendelkezik a BL licenszével. Ez egyáltalán nem így van, a BL-csoportkörbe kerülő csapatok nem nyernek egyúttal jogot a FIFA-sorozatban való szereplésre is.
Szerencsés helyzetben vannak az európai topligák csapatai, közülük is főleg az elit klubok, mert a népszerűségük és globális szurkolótáboruk méretének köszönhetően ezek jelentik a húzóneveket, amelyeket a játékgyártók mindenképpen házon belül szeretnének tudni, hogy nagy legyen a kereslet a sorozat legújabb kiadása iránt. A Barcelona, a Real Madrid, a Manchester United, vagy a PSG tehát előnyös pozícióból tárgyalhat: ahhoz a kiadóhoz mennek, aki erősebb ajánlattal rukkol elő. Így fordulhat elő például, hogy a Juventus, vagy az AS Roma nem a saját nevén és hivatalos szerelésében szerepel a FIFA-sorozatban, ők ugyanis a licenszüket a nagy vetélytárs Konaminak adták el és a Pro Evolution Soccerben jelennek meg valósághűen.
A kisebb ligák esetében más a helyzet. Az, hogy a Fradi szerepelhet a játékban egy összetett és hosszú folyamat eredménye. Mivel az NB I nem tartozik a legnépszerűbb bajnokságok közé és a magyar piac is kicsi, a játékgyártók figyelmét másképpen kell felhívni. Ez egyrészt proaktivitással, kapcsolatépítéssel, másrészt a pályán nyújtott kiemelkedő teljesítménnyel érhető el. A Fradinál pedig jelenleg mindkettő adott.
“A Sportfive a Fradival közösen nagy hangsúlyt helyez a digitális innovációra, termékfejlesztésre. A járványhelyzet nemhogy lelassította ezt a folyamatot, hanem éppen a tavalyi év kellős közepén döntöttük el, hogy külön erőforrásokat allokálunk a digitális fejlesztéseinkre, és egy részleget hozunk ennek létre a szervezeten belül.
Nemzetközi hátterünket is kihasználva, már a BL-be jutást követően elindult a kapcsolatfelvétel a Sportfive és az EA Sports között, hogy a Fradi bekerülhessen a népszerű FIFA-sorozatba. A csapat kiemelkedő hazai és nemzetközi szereplése, a bajnoki címek, valamint a Bajnokok Ligája és az Európa Liga csoportkörben való részvétel segítette ezt a folyamatot, amelynek eredménye, hogy a Fradi egyetlen magyar klubcsapatként szerepel a FIFA 22 játékban. Terveink alapján ez csak a kezdet, más, izgalmas fejlesztésekkel készülünk még a szurkolók számára a közeljövőben” – válaszolta megkeresésünkre Kulin Balázs, a Sportfive Digitális Fejlesztési Vezetője.
Kivételek persze mindig vannak, ahogyan a szintén újonc Wrexham esete is mutatja, amely az egyetlen ligán kívüli csapat a játékban. Magyarázatul szolgál, hogy a walesi kiscsapat tulajdonosa két hollywoodi filmsztár, Ryan Reynolds és Rob McElhenney, akik jól kamatoztatják hírnevüket. A Wrexham nemcsak bekerült a FIFA 22-be, hanem egy dokumentumfilm-sorozat is készül a klubról.
Milyen marketing lehetőségeket hordoz a FIFA 22 a Fradi számára?
A 24.hu focist podcastja, a Ziccer legutóbbi adásában, Kálnoki Kis Attila és Kele János vendégeként arról beszélgettünk, hogy hogyan használhatja ki a Fradi a marketing tevékenysége során annak az előnyeit, hogy hosszú idő után, egyedüli magyar csapatként szerepel a FIFA-sorozatban. Az adás teljes egészében meghallgatható erre a linkre, vagy az alábbi képre kattintva. A következőkben pedig ebben a cikkben is végigvesszük azokat a különböző szinteket, amelyeken ennek a sportmarketing potenciálja kihasználható.
Noha az FTC-nek 2018-ban volt esportolója, aki éppen a FIFA játékban versenyezve képviselte a zöld-fehéreket, jelenleg nincs esport szakosztálya az egyesületnek. Nem kell ennél jobb alkalom újra nyitni a terület felé.
Az esportnál maradva, azt az irányt is ki lehet használni, hogy egyedi kapcsolódási pont nyújtható potenciális technológiai partnerek számára, akik akár szponzorként, akár az esporthoz kapcsolódó merchandising vonal beszállítójaként is megjelenhetnek. Ez egy nagyon széles területet takar, szóba jöhet minden, ami a számítógépes játékokhoz szükséges, a nagy sávszélességű internetes hálózatok szolgáltatóitól kezdve a játékeszközök [laptop, monitor, konzol, chip] gyártóin át a kiegészítőkig [headset, billentyűzet, webkamera, stb.].
Abban is sok potenciál rejlik, hogy a FIFA játékon keresztül megszólíthatók olyan cégek, amelyek számára az esporttal elérhető közönség jelenti a fontos célcsoportot. Erre egy extrém példa az angol negyedik ligás Stevenage FC esete. Amikor 2018-ban a Burger King lett a klub mezszponzora, még senki sem értette, hogy miért választott a globális gyorsétterem-lánc egy kiscsapatot. A kép akkor kezdett el összeállni, amikor kiderült, hogy a Stevenage FC a League Two tagságának köszönhetően szerepelni fog a FIFA-sorozatban, ráadásul a valósághű, tehát Burger King logós mezével. A történet itt nem ért véget, cég a globális kampányt épített a szponzorációra, különböző kihívásokat létrehozva arra ösztönözve a gamereket, hogy a Stevenage FC-vel játszanak a FIFA 2020-ban és megosszák a legszebb megoldásaikat a közösségi média platformokon. Például szögletből kellett gólt rúgni, vagy kötény kellett kiosztani meccs közben és ezeket feltölteni a Twitterre, Facebookra, vagy Instagramra, cserébe pedig Burger King menük és kedvezmények jártak.A kampány annyira jól sikerült, hogy a Stevenage FC karrier módban a legtöbbször választott klub lett, és olyan sztárokat igazoltaki virtuálisan a csapatba, mint Messi, Cristiano Ronaldo, Neymar, Mbappé, vagy Salah. A Burger King logójával ellátott mezt tehát a futball legnagyobb sztárjai viselték, mégha csak virtuálisan is. A való életben pedig a klub történelmében először fordult elő, hogy az összes mezt kiárusították.
Mindemellett a Fradi saját marketing aktivitásokat is építhet az esemény köré, mint ahogyan el is kezdték azzal, hogy a klub hivatalos merchandising termékei közül választhat magának ajándékot az, aki a klub partnereként működő platformon keresztül ad le előrendelést a FIFA 22-re.
Ha pedig figyelembe vesszük azt, amit Kubatov Gábor, az FTC elnöke ír Az első tíz év című könyvében, miszerint minden apró részletre ügyelnek a siker érdekében, így a klubnak még arra is megvan a protokollja, egy leigazolni tervezett labdarúgót milyen útvonalon visznek a stadionba, akkor akár az áhított játékos aláírásának megszerzésében is segíthet az az érv, hogy a saját virtuális mását irányíthatja a videójátékban.
Uzuni, az aranykártyás
Időközben az EA Sports nyilvánosságra hozta a Fradi labdarúgóinak értékeit is. A készítők az albán támadónak, Myrto Uzuninak adták a legmagasabb értékelést, 75-öst, ráadásul egyedül ő kapott aranyszínű kártyát a csapatból. A második legjobb értékkel a norvég Tokmac Nguen szerepel [74], míg őt a magyar válogatott kapus, Dibusz Dénes [73] követi.
A Ferencváros FIFA 22-es keretében 1 arany-, 22 ezüst-, illetve 3 bronzszínű kártya található. A magyar játékosok közül a korábban már említett Dibusz Dénes után Botka Endre [72] és Sigér Dávid [69] kapta a legmagasabb értéket. A klub két legfrissebb igazolása, Muhamed Besic és Marko Marin még nem került be a játékprogramba.