Az együttműködés a Mastercard „Priceless Experiences” promóciójával indul. A márka a Meltwater Champions körverseny hivatalos partnere lett, és számos exkluzív szolgáltatást és élményt nyújt a kapcsolódó kártyatulajdonosoknak.
A történet még tavaly év végén kezdődött, a mostani kooperáció ugyanis nem választható el a Netflixen bemutatott Queen’s Gambit, magyarul Vezércsel címen futó sorozat óriási sikerétől.
Az adások során 63 millió háztartásban nézték, hogy a főszereplő Beth Harmonnak sikerül-e legyőzni Borgovot, zseniális orosz ellenfelét. A Netflix adatai szerint ez nézettségi rekordot jelentett a streaming szolgáltató történetében. Nem túlzás azt állítani, hogy a sorozat hatására a világon kitört a sakkőrület: az Amazon saját adatai alapján 857 százalékkal (!), az eBay tájékoztatása szerint 250 százalékkal emelkedtek a keresések a sakk-készleteket illetően, a Goliath Games ugyanezzel kapcsolatban 170 százalékos emelkedésről adott hírt. A „how to play chess” [hogyan kell sakkozni] kifejezés 9 éves csúcsot döntött a Google keresések tekintetében.
A Nemzetközi Sakk Szövetség úgy nyilatkozott, hogy még soha nem volt olyan mértékű érdeklődés a világbajnokság iránt, mint a sorozat után. A chess.com szakportálon ötszörösére nőtt a regisztrált játékosok száma, több mint 100 ezer új taggal bővültek. A Queen’s Gambit című könyv pedig 37 évvel első megjelenése után újra felkerült a The New York Times bestseller listájára.
A Vezércsel azóta két Golden Globe díjat is nyert, köztük a „Legjobb Televíziós Minisorozat” díját.
A Mastercard eddig is otthon volt a sport területén, együttműködött többek között Lionel Messivel és Naomi Osakával is, a sakkhoz most kapcsolódik először. A lépés duplán nyerő, hiszen a koronavírus miatt az élő sportesemények szervezése, rendezése még mindig bizonytalan, a sportág pedig remekül megél az esport platformokon is. A Twitch felületén 2021 januárjában 18,3 millió órát játszottak vagy néztek sakkot, ez a teljes 2019. évi mennyiségnek felel meg! Néhány héten át a játék nézettsége erősebb volt a League of Legends és a Fortnite adatainál is, ezzel a legnépszerűbb sport volt a platformon. Megszülettek az első online sakk sztárok, az egyik legnépszerűbb Hikaru Nakamura, aki minden idők legfiatalabbjaként, 15 évesen és 79 naposan lett amerikai nagymester, és már 2017-ben streamelni kezdett. 2020 elejére már több, mint 20.000, a pandémia okozta lezárások után 528.000 Twitch követője volt.
A Mastercard és Magnus Carlsen együttműködés természetesen nem csak azt jelenti, hogy a norvég világbajnok a logó előtt sakkozik, és elmegy pár céges rendezvényre. A Mastercard a Meltwater sakk körverseny hivatalos partnere lett, emellett a kártyatulajdonosok már regisztrálhatnak a „Chess Insights from World Chess Champion Magnus Carlsen Exprerience” programra. Itt a rajongók az online térben találkozhatnak majd a világbajnokkal, meghallgathatják ahogy imádott sportágáról beszél, és kérdésekre is válaszol. Akik részt vesznek a programon, egyhónapos prémium chess24.com előfizetést kapnak ajándékba.
A kooperáció részeként a Mastercard elindít egy sakk alapú oktatási programcsomagot, amely kapcsolódik tudományos, technológiai, mérnöki és matematikai [STEM] programjához, a Girls4Tech kezdeményezéshez. Ez egyrészt támogatja a nemek közötti egyenlőséget a tudományok világában, másrészt segíti a női sakkjátékosok következő generációját.