Nem, a kólás- és alkoholmentes sörösüveg odébb pakolása nem szakította be a tőzsdéket, viszont jól mutatja a sportolók öntudatának erősödését a kommunikációban, és jelzi a szponzori kapcsolatok erőviszonyainak átalakulását.
Cristiano Ronaldo első emlékezetes mozdulata a labdarúgó Európa-bajnokságon még azelőtt történt, hogy pályára lépett volna. A portugálok, éppen Magyarország ellen esedékes, nyitómeccse előtti sajtótájékoztatóra ugyanis úgy ült le, hogy a kamera látóterén kívül helyezte az asztalra elé kirakott két kóláspalackot, majd a szintén odakészített ásványvizet magasra emelve, annak fogyasztására biztatott mindenkit. Mindhárom termék a Coca Cola vállalaté és a torna tulajdonosával, az UEFA-val kötött szerződésnek köszönhetően került a sajtótájékoztató asztalára. Ronaldóról pedig köztudott, hogy nagyon komolyan odafigyel magára táplálkozás és edzés terén, ennek köszönhetően is van még 36 évesen is kitűnő fizikai formában.
Még CR7 hatása sem akkora, hogy beszakítsa a tőzsdét
A média rögtön felkapta az esetet, mondván rémálom a Coca Cola számára, ha egy több, mint 500 millió közösségi média követővel rendelkező sportsztár rossz fényben tünteti fel a termékét a nyilvánosság előtt. Talán túlzottan is alá szerették volna támasztani ezt az elképzelt kimenetet, ezért összekapcsolták Ronaldo mozdulatát a Coca Cola vállalat részvényárfolyamának csökkenésével. Ez azonban nem volt több klikkvadászatnál és felületes újságírásnál.
A Coca Cola vállalatnál éppen osztalékfizetési nap volt, ezért részvényeinek hétfői nyitó ára eleve alacsonyabb volt a pénteki zárónál. Az árfolyam pedig már rögtön az amerikai tőzsde nyitása után csökkeni kezdett, ez pedig, az időeltolódást figyelembe véve, még azelőtt volt, hogy Ronaldo Európában, egészen pontosan Budapesten leült volna a sajtótájékoztatóra.
Az tehát egyszerűen nem igaz, hogy a Coca Cola vállalat értéke 4 milliárd dollárral csökkent, csak azért mert Ronaldo kitett két kóláspalackot a képből az ásványvíz javára.
Az aktivista sportoló a pályán kívül is hallatja a hangját
Egy másik fontos változást viszont nagyon is jól mutat ez a mozdulat. Ronaldo példáját még aznap este követte Paul Pogba, aki egy alkoholmentes sört tartalmazó Heineken palackot helyezett az asztal alá a sajtótájékoztatón. A helyzet pikantériája, hogy a francia játékos azért volt hivatalos az eseményre, mert a németek elleni meccs emberének választották – ez egy olyan díj, amit a Heineken támogat. Később a Svájc ellen két gólt szerző olasz Locatelli is beállt a sorba, ő szintén a kólásüvegeket tette ki a képből.
Ahogyan korábban például Marcus Rashford miniszterelnöki döntést visszafordító Twitter kampánya, Griezmann és a Huawei esete, vagy Gulácsi Péter kiállása szivárványcsaládok mellett is mutatta,
A szponzorációs erőtérben átalakulás van folyamatban
Ennek következtében pedig van egy másik fontos változás, amivel a szponzoráló cégeknek kell szembenézniük. Többé nem lehet bármit lenyomni a sportolók torkán, vagy olyan helyzetbe hozni őket, ami kétes képzettársítást eredményezhet számukra, mert bármikor felszólalhatnak ellene.
Különben a sportolók és a fogyasztók is könnyen átlátnak a dolgon és visszájára fordulhat az egész szponzoráció.
Ronaldo eseténél maradva, könnyű belátni, hogy tudatos táplálkozást folytató élsportoló szeretné elkerülni az olyan üdítőitallal való képzettársítást, amelyet maximum kivételes esetekben fogyaszt. Ugyanígy a követői, vagy a semleges sportrajongók számára is világos, hogy nem ez Ronaldo első választása, ha folyadékbevitelről van szó.
A helyzet korántsem feloldhatalan, csak nagyobb odafigyelést, pontosabb kivitelezést igényel. A Coca Cola vállalat különböző üdítőitalait, úgy gondolom, a továbbiakban is lehet népszerűsíteni a futballszurkolók körében, a hétköznapi emberek nem élnek topsportolói étrenden. Ebben az esetben is fontos azonban a felelősségteljes fogyasztásra való figyelemfelhívás. A labdarúgók részvételével zajló sajtótájékoztatókra pedig jobban illik az ásványvíz önmagában vagy például a vitaminital, mindkét termék szerepel a cég palettáján.