A „Tehetségek Ligája”- ként pozícionálja magát a Ligue 1.
Továbbra is szélsebesen robog a Francia Labdarúgó Liga [LFP] stratégiai tervének megvalósítása, melynek fő célja a TOP 4 bajnokság – spanyol, angol, német, olasz – utolérése a pályán, és azon kívül is. A szombati PSG-Monaco szuperkupa mérkőzéssel kezdődő 2018/2019-es szezon előtt nagy változást jelentettek be a liga döntéshozói: a Ligue 1 elérkezett az újramárkázási folyamat egyik kulcsszakaszához, és mostantól a „A Tehetségek Ligája” [La Ligue Des Talents] szlogennel kíván vonzóbbá válni a nagyközönség és üzleti partnereik szemében.
A szlogent minden „érintkezési ponton”, így például a televíziós közvetítések során, a közösségi média felületeken, a nyomtatott sajtóban és a köztereken, a meccsek alatt használt reklámtáblákon és egyéb vizuális elemeken egységesen kommunikálják majd – a jelmondat közvetlenül a logó mellett kapott helyet.
A quelques jours de la reprise de la saison 2018-2019, La LFP lance sa nouvelle signature „La Ligue des Talents” pour la @Ligue1Conforama qui traduit sa force, son nouveau statut et son ambition ! #LaLigueDesTalents
Communiqué de Presse → https://t.co/LEBK9Uad9P pic.twitter.com/Uqw9bQssNu
— Ligue de Football Professionnel (@LFPfr) 31 July 2018
Az LFP indoklása szerint az új szlogen a liga erősségét szimbolizálja, egyúttal kiemeli feltörekvő jellegét. A jelmondat nemcsak a profi futballistákra, hanem az egész francia „futballközegre” vonatkozik: a tehetséges utánpótláskorú labdarúgókra, edzőkre, vezetőkre és a pályán kívül tevékenykedő, fontos feladatokat végző háttéremberekre is. A szlogenváltást olyannyira komolyan gondolják a szervezők, hogy „A Tehetségek Ligája” jelmondat lesz a közös szál az idény kezdetével induló számos marketingkommunikációs kampányban, legyen szó akár CSR akciókról vagy más, nemzetközi figyelmet is generáló projektekről – ha mindez megvalósul, egészen kreatív megoldásokra is számíthatunk a franciák részéről.
Az új szlogen bejelentése után az LFP megragadta az alkalmat a liga jelenlegi pénzügyi helyzetének értékelésére is. A vezető tisztségviselők kiemelték, hogy a francia liga nagy erőkkel dolgozza le a TOP4 bajnoksághoz képest meglévő gazdasági hátrányát. A spanyol székhelyű Médiapro ügynökség bevonásával ettől az évtől kezdve 60%-kal drágábban sikerült értékesíteniük a belföldi közvetítési jogokat a beIN Sport valamint a fizetős Canal Plus televíziós társaságoknak. Az új üzletnek köszönhetően az ebből a származó bevétel 874 millió dollárt generál évente a francia ligának.
[box type=”info” border=”full”]A Sportsmarketing.hu szakmai véleménye:
A „tehetség”, mint kulcsszó használata adja magát, hiszen számos, ma már más ligában játszó szupersztár is itt kezdte el bontogatni szárnyait. A jelenlegi legnagyobb nevek közül kiemelendő a még mindig csak 21 esztendős Ousmane Dembelé, aki 17 évesen még Rennes-ben csillogtatta meg tudását, majd később a Borussia Dortmundtól – akkor – klubrekordnak számító 115 millió euróért igazolta őt át az FC Barcelona tavaly nyáron. A teljesség igénye nélkül itt tűnt fel Didier Drogba [Guingamp, Marseille], Olivier Giroud [Grenoble, Tours FC, Montpellier] vagy Ngolo Kanté [Boulogne, Caen] is mielőtt igazi szupersztárrá nőtték volna ki magukat.
A pozícionálás ugyanakkor korlátozza is a francia liga lehetőségeit: akaratlanul is nyíltan felvállalják „ugródeszka” jellegüket, hiszen nem a „sztárok”, hanem a tehetségek gyűjtőhelyeként hivatkoznak magukra. Ezzel kijátsszák azt a kártyájukat, hogy az anyaországból és az afrikai területekről kiváló játékosmegfigyelői és tehetséggondozási munkával a csiszolatlan gyémántokból „transzferkész” futballistákat csinálnak, akikért sorban állnak a külföldi (elsősorban angol), klubok és csillagászati haszonnal értékesítik őket tovább. A stratégiai tervben meghatározott célok teljesüléséhez – a legnagyobbak utoléréséhez – viszont kétségkívül nem a legjobb játékosok kiárusításán keresztül vezet az út.[/box]
Mission Impossible (?) – bebizonyítani, hogy a PSG-n túl is van élet
A Paris Saint Germain arab tulajdonosai a „zászlóshajó” klub létrehozásával óriási tőkeinjekciót és új lehetőséget adtak a ligának, és szorgalmasan gyűjtik az UEFA koefficiens pontokat. Francia csapat egyébként sem a Marseille 1993-as sikere előtt, sem azóta nem nyerte meg a legrangosabb európai kupasorozatot. Neymar átigazolása igazi kasszasiker volt, megnyitotta a tengerentúli piacokat, felsrófolta a közvetítési és a szponzori díjakat. Otthon tartották a jelenlegi világfutball talán legizgalmasabb tehetségét, Kylian Mbappét, és jó úton haladnak afelé, hogy egy globálisan ismert, erős márkává váljanak. Kontraproduktív hatása viszont a liga izgalmi szintjének csökkenése, hiszen ezzel az összevásárolt kerettel mindenkit „bucira” vernek (lásd még a Bayern vs. Bundesliga dilemma). Éppen ezért volt üde meglepetés és a ligának is jó hír a Monaco tavalyelőtti versenyképessége és derült égből villámcsapásként jövő bajnoki címe a szupergazdag párizsiak előtt. A hercegség csapatát azonban azóta lerabolta a piac – azaz elhappolták az olyan szupertehetségeket, mint pl. Benjamin Mendy [Man City] vagy Thomas Lemar [Atletico Madrid] – a keret pedig teljesen átalakult.
A márkaérték növelése miatt esszenciális lenne a tehetségek megtartása, és annak a bebizonyítása, hogy a PSG-n túl is van élet a franciáknál. Újra nagy szükség lenne egy erős Lyonra, Marseille-re, St. Etienne-re, hiszen az éles versenyfutás az, ami globálisan is tovább húzhatja a keresletet a fogyasztói és a szponzori szinten egyaránt. A válogatott világbajnoki címe is egy újabb lökést adott a nemzetközi figyelemben, amit ki lehetne használni. Hozzá kell tenni azonban, hogy az oroszországi tornagyőztes keretből mindössze heten [30%] játszanak a francia bajnokságban, és egyedül a már kiemelt Mbappé számított alapembernek.
A szlogenváltozást alaposabban körüljárva elmondható, hogy a „A Tehetségek Ligája” jól reflektál a jelenlegi állapotra, hiszen valóban rengeteg sokra hivatott ember tevékenykedik a francia labdarúgásban. Ugyanakkor az is kijelenhető, hogy a TOP4 bajnokság utolérésére kitűzött stratégiai célokat nem támogatja megfelelően, mozgósító, felemelő szerepe csak egy bizonyos szintig érvényes. Egy jó jelmondatnak a pozícionálás mellett viszont ez lenne az elsődleges feladata. Az igazán nagyokat ugyanis csak akkor érhetik utol, ha a tehetségek helyett a sztárok és sztárcsapatok ligája lesz a Ligue 1 – ez azonban aligha fog bekövetkezni a következő öt évben.
Forrás: lfp.fr