Az ünnepek alatt sem áll le a sportmarketing gépezete. Az amerikai piac mellett Európában egyedül az angol bajnokságban folynak a küzdelmek a karácsonyi időszakban. De mikor volt az első Christmas-day mérkőzés, és mekkora a marketingértéke van? Ha az ünnepek alatt sem akarsz sportmarketing sztori nélkül maradni, akkor kattints a cikkre egy friss, ropogós bejgli társaságában!
Sokan, akik nem sportrajongók és nem követik figyelemmel a sport világát, minden évben furcsán néznek az angol foci, a rögbi, az amerikai kosárlabda bajnokság, az amerikai jéghoki bajnokság vagy éppen az amerikaifoci szerelmeseire. Ugyanis a rajongóknak még a karácsonyfa alatt is a kedvenc csapatukon jár az agyuk, és nem feltétlen az izgatja őket a legjobban, hogy milyen ajándék vár rájuk, hanem, hogy milyen eredményt fog elérni mondjuk a Cleveland Cavaliers, a Manchester United vagy éppen a Pittsburg Steelers. Ugyanis ezek a bajnokságok még az ünnepek alatt sem állnak le.
A sport és az ünnepek, jelen esetben a Karácsony, nem is állnak olyan messze egymástól, mint az sokan gondolnák. Ugyanis mindkettő az adott társadalom, az adott kultúra szerves része, amelyek nagyon hasonló módon hatnak az emberekre, nagyon hasonló érzéseket váltanak ki belőlük. Mindkettő egy dologról szól: az érzelmekről.
A Karácsony a szeretet ünnepe, amelyet az emberek a szeretteik, barátaik körében töltenek el. Ugyanakkor a rajongókat és a kedvenc sportcsapatukat a családhoz való tartozás után a második legerősebb érzelmi kötődés köti össze. És amellett, hogy a bevezetőben említett piacokon a kultúra, a hagyomány részévé vált, hogy az ünnepek alatt is folytatódnak a bajnokságok, legtöbbször a családok, a barátok együtt vesznek részt ezeken a mérkőzéseken, amely így még erősebb érzelmi töltet jelent számukra.
Mikortól eredeztethetők a Christmas-day mérkőzések?
De honnan is származik ez az egész tradíció? Gondolom mindenki emlékszik a pár évvel ezelőtti Sainsbury’s karácsonyi reklámra, amely egy valós történetet mutatott be. 1914-be, az első világháborús frontvonalra repített minket vissza, amikor az egymással szemben álló brit és német katonák december 25-én reggel minden ellenségeskedést félretéve, békében, egy futballmeccsel ütötték el az időt. Itt is bizonyított a sport az igazi ereje, amelyet Nelson Mandela is megfogalmazott: „The sport has the power to change the world.”
Ugyanakkor már a késői viktoriánus kortól hagyománynak számított az angol első osztályú labdarúgásban a karácsony napi futballmérkőzés. Skóciában egészen 1976-ig rendeztek karácsony napi mérkőzéseket, de csakis akkor, ha az szombati napra esett. Továbbá Angliában egészen 2005-ig rókavadászokat is tartott a társadalmi felső osztály, amíg be nem tiltották, a lóversenyek pedig a mai napig népszerű programnak számítanak december 26-án a szigetországban.
Sőt, egészen két évvel ezelőttig Ausztráliában is rendeztek első osztályú krikett mérkőzéseket Karácsonykor, azonban akkor levette a szövetség a napirendről, arra hivatkozva, hogy a játékosnak is kell hagyni időt, hogy a családjukkal és a barátaikkal legyenek.
Míg a spanyolok, a portugálok, a németek, az olaszok és a franciák pihennek…
Míg más európai bajnokságok pihennek az ünnepek alatt, addig a Premier League tovább dübörög. Angliában már hagyománya van a karácsonyi és az ünnepek alatti rögbi-, és futballmérkőzéseknek, melyek közül az utóbbiak örvendenek nagyobb népszerűségnek. Az első Boxing Day napján megrendezett találkozó 1860-ra vezethető vissza, amikor a Sheffield és a Hallam csapott össze egymással. A leggólgazdagabb fordulót 1963-ban rendezték, 39 mérkőzésen 157 gólt szereztek a csapatok. Olyan is előfordult, hogy a szurkolók szószerint értelmezték a Boxing Day jelentését, ugyanis 1979-ben 50 szurkolót tartóztattak le azon a napon.
Idén az ünnepek alatt három fordulót is lezavarnak az angol labdarúgó bajnokságban, amelyben minden kétséget kizáróan a december 23-i Arsenal-Liverpool lesz a legnagyobb rangadó. A mérkőzés előzetesen december 24-re volt kiírva, de a Liverpool szurkolók miatt, akik féltek attól, hogy Londonban ragadnak az ünnepekre, áttették a mérkőzést egy nappal korábbra.
Tavaly 97,22 százalékos volt a stadionok telítettsége a karácsonyi időszakban megrendezett mérkőzések alatt, amely azt jelenti, hogy mindössze alig több, mint nyolcezer szék maradt üresen a stadionokban. Öt csapat, többek között az Arsenal, a Chelsea, a Manchester United és a Leicester City is, 99%-os telítettség mellett lépett pályára, míg a több iek átlagosan 90%-os telítettséget produkáltak. Az egykori Blackpool és angol válogatott játékos, Jimmy Armfiled úgy emlékszik vissza, hogy a karácsony idején rendezett mérkőzések mindig nagyon vonzóak voltak a közönség számára.
A karácsonyi időszakban történő tematizálás és tartalmak mellett, a legérdekesebb dolog talán, hogy minden csapat évről évre piacra dobja a saját karácsonyi „csúnya pulóverét”, amelyet a rajongók beszerezhetnek és abban mehetnek a mérkőzésre. Idén a 20 csapatos bajnokságból egyedül a Stoke City nem dobott piacra saját karácsonyi pulóvert.
Amerikában karácsonykor is dübörög az NBA és az NFL
Az NFL esetében a Super Bowl nézettségét és marketingértékét nehéz lenne überelni a Christmas-day meccsekkel, ugyanakkor az ünnepi tévéműsorok legnézettebb programjai közé azért csak bekerülnek. Lassan már 46 éve rendeznek az ünnepek alatt is amerikaifoci mérkőzéseket. Ez többek között azért is van, mert az NFL-szezon szeptembertől nagyjából februárig tart, ezért kénytelenek ebben az időszakban is folytatni a bajnokságot.
A mérkőzéseket a legnagyobb televízió csatornák is élőben közvetítik Amerika szerte, közel 20 milliós nézettséget produkálva. Tavaly a Pittsburg Steelers és a Baltimore Ravens megdöntötte az addigi Christmas Day rekordot, köszönhetően annak, hogy kora délután rendezték a mérkőzést. Összesen 18,5 millióan voltak kíváncsiak a két csapat összecsapására. És természetesen ilyenkor a stadionokban sem lehet üres széket találni.
Az NBA-ben 1947 óta rendeznek Christmas-day mérkőzéseket. Általában öt mérkőzést játszanak, amelyből az egyik nagyon gyakran az előző év NBA döntőseink a találkozója. A liga így biztosítja, hogy karácsonykor a legjobbak csapjanak össze a legjobbakkal, és a nézők a lehető legjobb showt kapják.
Az Egyesült Államokban nagyjából 30 millióan követik figyelemmel az egész bajnokság legnépszerűbb napját a televízió készülékeiken keresztül, míg világszerte több, mint 200 országban közvetítik, több, mint 40 nyelven. A tavalyi Goldenstate Warriors–Cleveland Cavaliers összecsapás 10,1 milliós nézettséget generált, amely ezzel 2000 óta az ötödik legnézettebb NBA-meccs.
Azt gondolom, hogy az egyik legemlékezetesebb marketingkommunikációs aktivitás az a két évvel ezelőtt reklámfilm volt, amikor is Santa Claus bejelentette, hogy ő is szabadon igazolható az NBA-ben. De volt olyan reklám is egy évvel korábban, ahol Santa Claus LeBron Jamest figurázta ki.
A Christmas-day meccsek különlegessége még pluszban, hogy a csapatok egy az ünnepekhez illő szerelésben lépnek pályára. Általában az ünnepi kereskedelmi termékek, szerelések sosem múlják felül az eredeti szereléseket, ugyanakkor 2015-ben Stephen Curry és LeBron James ünnepi szerelésének értékesítése 95 százalékkal ugrotta meg az egy évvel azelőttit.
„Az NBA Christmas-day mérkőzések már hagyományosnak számítanak a csapatok, a játékosok és a szurkolók számára. A mérkőzések családi és ünnepi hangulatban kerülnek megrendezésre, amely egy újabb lehetőséget ad a csapatoknak és a játékosoknak arra, hogy kapcsolatot alakítsanak ki a szurkolókkal” – mondta az NBA egyik szóvivője.
A sport és az ünnepek tehát egyáltalán nem távol eső dolgok egymástól, még ha jelen cikk is inkább a dolog sportmarketing oldalát közelíti meg. Azok az értékek, amelyeket a sporttal azonosítanak – béke, a másik tisztelete, sportszerűség -, és amelyeket egy sportcsapathoz való kötődéssel a szurkolók kifejeznek – saját maguk identitása, valahová tartozás, érzelmi kötődés, öröm -, mind jelen vannak a jeles ünnepekben is, csak meg kell találni a megfelelő összhangot. Úgyhogy nincsen más hátra az angol foci, a NFL, az NBA, a rögbi, az NHL rajongói számára, minthogy előkészítsék a mákos bejglit, egy jó hideg sört, felkapcsolják a karácsonyi fényeket és HAJRÁ…!
1 hozzászólás
Pingback: A darts sikerének titka | sportsmarketing.hu