A napokban két új, sportolókról szóló kötet került a polcokra. Marti Perarnau írt könyvet Guardioláról „Pep Confidential” címmel, itthon pedig az Ulpius-ház gondozásában jelent meg Szuper Levente önéletrajzi műve. A sportkönyvek kiadása ma már a sportmarketing tevékenység szerves részét képezi, azon kívül, hogy jó bevételt hozhat, az imázs építés szempontjából is remek eszköz.
Természetesen az USA a legnagyobb piac ezen a területen is. A legsikeresebb művek igazi bestsellerek. A J.R. Moehringer által írt Agassi könyv, az „Open” 2009-ben jelent meg, abban az évben közel 400 000 példányt adtak el belőle csak az Egyesült Államokban. A szerző megtehette, hogy néhány hónapig a teniszező közelébe költözzön, így a sportoló valóban megnyílhatott, volt idő részletek megbeszélésére, csiszolására. A könyv sikeréhez persze az is hozzájárult, hogy nem csak Agassi teniszpályákon vívott csatáiról olvashatunk, hanem magánéletéről, Brooke Shields-szel kötött házasságáról, és Steffi Grafról is. Megjelenésekor a keménykötésű könyv ára 29 dollár volt, ma is elérhető, 20 dollárért, papírkötésben kb. a fele összegért.
Kiemelkedő siker volt még a Gold Rush – Michael Jordan és a Letters to a Young Gymnast – Nadia Comaneci könyv is.
Európában is létrejöttek a kifejezetten sport témájú könyvek kiadására szakosodott kiadók, pl. a brit Vision Sports Publishing vagy a német Meyer&Meyer. Ez utóbbinál több mint 200 sport tárgyú könyv elérhető, megvehető. A kiadók állandó kapcsolatban állnak nemzetközi sportszervezetekkel és szövetségekkel, folyamatos a kommunikáció, az információcsere.
Kontinensünkön kiemelten népszerűek a futball sztárjait bemutató könyvek. Két trend rajzolódik ki a publikálásban. Az egyik, hogy egyre fiatalabb sportolókról jelennek meg könyvek. Amint valaki népszerű, eladható lesz, már megy is a nyomdába az anyag. A másik, hogy a sztárokról rövid időn belül több kötet is megjelenik, életének egy-egy nagyon rövid időszakáról is születhet kiadvány. A bevezetőben említett Guardiola könyv a tréner Münchenben eltöltött egy évét dolgozza fel. Ennek a kiadói – és sportolói – hozzáállásnak is köszönhető, hogy jelenleg Ronaldoról négy, Messiről öt kötet, önéletrajzi kiadvány is megvehető.
Magyarországon is üzlet a sportkönyv. A nemzetközi piacon sikeres kiadványok hazai megjelentetéséért megküzdenek az e témában jelenlévő kiadók. Emellett a hazai sztárokról szóló könyveket is érdemes kiadni, általában a magyar könyvpiac átlagpéldányszámai felett nyomják ki e köteteket, volt már példa utánnyomásra is. Az egyik legsikeresebb cím a Szepesi Nikolettről megjelenő könyv volt, ám ez nem sportvonatkozása miatt lett népszerű. A kiadó elmondása szerint szép siker volt a Détári Lajosról és a Kásás Tamásról és megjelent kötet is. Ha sikert hoz a könyv, mindenki jól járhat, a pontos honorárium üzleti titok, de általában egy fix összeg és eladások utáni részesedés járhat a sportolónak is. A sportkönyvek marketing támogatása nagyjából ugyanazokkal az eszközökkel történik, mint a többi kiadványé, viszont a sportoló maga is tudja promótálni a könyvet a sportmédia felületeken és saját csatornáin keresztül.
Forrás: sportsmarketing.hu