Érdekes mérkőzést láthatott, aki megnézte múlt hétvégén a West Bromwich – Nottingham Forest összecsapást. Nemcsak azért, mert a szép gólokat hozó, a vendégek 3-1-es sikerével végződő találkozó helycserét hozott a Coca-Cola Championship, az angol „NB II”, képzeletbeli dobogójának alsó két fokán, hanem azért is, mert mindkét együttes mezén ugyanaz a reklám szerepelt. A West Brom egyébként második idényét játssza állandó mezszponzor nélkül, csak a TV-s meccsnek köszönhették az alkalmi együttműködő partnert.
Nem könnyű megfelelő mezszponzort találni a válság sújtotta időkben. A West Bromnak sem akar összejönni már két éve – igaz az sem segített, hogy a nyáron kénytelenek voltak búcsúzni a Premier League-től. Öröm az ürömben, hogy a második vonalban kevésbé szigorúak az előírások, így lehetőséget kaptak arra, hogy egy-egy mérkőzésre szerezzenek eseti hirdetőt a mezükre.
Egyelőre csak a televízióban közvetített találkozóikon sikerült értékesíteni a felső front oldalát. Decemberben az online fogadásokat kínáló Blue Square hirdette magát a Queens Park Rangers elleni összecsapáson, múlt hét végén pedig a hasonló területen tevékenykedő Victor Chandler. Azért érdekes az utóbbi eset, mert ez a fogadóiroda a mezszponzora az ellenfél Nottingham Forestnek is, így mindkét csapat játékosain ugyanaz a felirat volt olvasható. A Victor Chandler élt a kínálkozó alkalommal, és egyedi, intenzív megjelenést szerzett a TV képernyőn.
Szeretem, amikor a felek kreatívan használják a mezt mint reklámfelületet. Jó helyzetfelismerés volt, a különlegességnek számító, egy meccsre szóló szponzorációval abszolút dominanciát szerezni a pályán. Érdemes sokoldalú és gyorsan frissülő felületként kezelni a sporttrikókat és nem csak sablonos mezreklámokban gondolkodni az üzenet közvetítésre.
Így tett a Columbia Tristar Pictures filmvállalat és az Atletico Madrid is a 2003 és 2005 közötti időszakban. A nem szokványos párosítás új színt hozott a szponzorálásba. A madridiak havonta újítottak: mindig a Columbia éppen aktuális filmjének hirdetése került a felsőre. Amikor a Pókember 2 volt soron, tovább mentek, és az idegenbeli mez teljes dizájnváltáson esett át. Hab a tortán, hogy az együttműködés keretében gyakran jelentek meg híres hollywoodi színészek a spanyol fővárosban filmbemutatókon.
Természetesen hosszú távon zavaró lehet a szurkolók számára, ha gyakran változik kedvenc csapatuk meze. A filmek extrém példát jelentenek, a mozi világában sűrűn követik egymást a meredeken felfelé ívelő termék-életgörbék, amihez igazítani kellett a mezszponzorációt. A termékek, szolgáltatások többségénél azonban nem ilyen gyors ütemben jelennek meg a népszerű újdonságok. Telekommunikációs cégek esetén például lehetne félévente, évente új tarifát reklámozni.
Úgy gondolom, a mezre médiumként kell tekinteni és ennek megfelelő változatossággal, ötletességgel használni. A szemléletmód elsajátítása mindkét oldalon szükséges, hogy megtörténjen, és akkor az egyesületek hatékonyabban értékesíthetik a mezhez kapcsolódó jogokat, a vállalati – marketing – oldal pedig teljes mértékben kihasználhatja az ebben rejlő lehetőségeket, és eredményesebben közvetítheti üzenetét.
2 hozzászólás
Pingback: Ferenc pápa arcképe díszíti a San Lorenzo mezét | Sportsmarketing
Pingback: Vizuális mezcsoda | sportsmarketing.hu