labdarúgás, Sportgazdaság — 2018/01/18 at 08:00

A Real Madrid a bajnokok bajnoka

by

A KPMG megvizsgálta, hogy a top európai futball bajnokságok bajnokai hogyan teljesítettek gazdasági szempontból a 2016-17-es során.

Elkezdődött az újév, és ahogy már megszokhattuk a jelentősebb sportgazdasággal foglalkozó vállalatok sorban adják ki az egyes kimutatásokat a tavalyi szezonnal kapcsolatban. A KPMG Football Benchmark divíziója második alkalommal adta ki a The European Champions Report című kiadványát, amely azt elemzi, hogy az európai futball ligák bajnokai gazdasági szempontból milyen eredményt értek el a tavalyi szezonban. A könyvvizsgáló cég az egyes futballklubok pénzügyi teljesítményét a meccsnapi bevételek, a közvetítési jogokból származó bevételek, és kereskedelmi bevételek alapján állapította meg. Emellett megvizsgálták a klubok közösségi média követői bázisának nagyságát, a teljes személyzeti költségét, az átlagos stadionkihasználtságot és a klub játékosainak összértékét is.

A Real Madrid a bajnokok bajnoka

Nem meglepő módon, ebben az összehasonításban a királyi gárda végzett az élén, köszönhetően annak, hogy sikerült megvédeniük a Bajnokok Ligája címüket és a spanyol bajnokságban is az élen végeztek. A madridiak összesen 671 millió eurós bevételt könyvelhettek el tavaly, amellyel 8%-kal növelték az előző évi teljesítményüket. Bár azt meg kell jegyezni, hogy hajszálnyival még így is elmaradnak az abszolút első helyetett Manchester Unitedtől, amely nem szerepel ebben az elemzésben, mert csak ötödik helyen végzett a Premier League-ben a tavalyi szezonban.

A bajnokok versenyében mindhárom KPI tekintetében a Real áll az élén. A királyi gárda bevételeinek legnagyobb részét, 42%-ot a kereskedelmi bevételek teszik ki. Emellett a spanyolok rendelkeznek a legtöbb követővel a közösségi médiában, számszerint 208 millióval, ami annak is köszönhető, hogy tavaly átlépték a 100 milliós követői számot a Facebookon. Szintén nem meglepő módon, a játékosok között Cristiano Ronaldo áll az élen, akinek még a saját csapatánál is több követője van, 304,4 millió. Az idei szezon eddig nem úgy alakult a blancóknak, ahogy eltervezték, ugyanakkor könnyen elképzelhető, hogy 2018-ban is rekordot döntenek majd, köszönhetően a Fly Emirates-szel kötött 70 millió eurós szerződésüknek, valamint a levegőben lógó új,  adidas szerződésnek, amely éves szinten 75 millió dollárt jelent majd a klubnak. Mindemellett a mezeladások után éves szinten nagyjából 32 millió dollárral részesülnek, amely 22,5 százalékot jelent az eladásokból. Ez azért kiemelkedő, mert a klubok általában az eladott mezek utáni bevétel 10-15 százalékát tehetik csak zsebre.

Forrás: KPMG – The European Champions Report 2018

A Bayern München a minimális rontás ellenére is második

A bajor klub továbbra is egyeduralkodónak számít a Bundesligában, ugyanakkor az európai porondon mostanában nem jön ki nekik a lépés. A Bayern 587,9 millió eurós bevétellel zárt, amely 1 százalékkal rosszabb eredménynek számít az előző évhez képest. A német csapat bevételeinek nagy részét szintén a kereskedelmi bevételek adják, ugyanis a teljes összeg 58 százalékát teszik ki. Amit külön érdemes kiemelni a bajorok esetében, hogy a KPMG kimutatása szerint 100%-os kihasználtsága volt az Allianz Arénának az elmúlt szezonban. A közösségi médiában jócskán elmaradnak az első helyezett Real Madridtól, ugyanis összesen 61,4 millióan követik őket a Facebookon, Instagramon és Twitteren. A csapatban pedig annak a James Rodriguez van a legtöbb követője [81,8 millió], akit pont nyáron vettek két évre kölcsön a Real Madridtól.

Forrás: KPMG – The European Champions Report 2018

A Chelsea fért fel a dobogóra

Abramovics csapata behúzta a bajnokságot és 420 millió eurós bevétellel zárta az évet, amely 4 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. A összbevétele legnagyobb részét, 188 millió eurót, a közvetítési jogokból származó bevételek teszik ki. A Bayern Münchenhez hasonlóan ők is 100 százalékos kihasználtsággal üzemeltették a Stamford Bridge-t, ugyanakkor több közösségi média követővel rendelkeznek, mint az őket megelőző németek. A londoni csapatnak 72,9 millió követője van a három legfőbb közösségi média platformon, és a legkövetettebb játékosuk a brazil David Luiz 51,8 millió rajongóval. A Real Madridhoz hasonlóan az angolok is növelhetik a bevételeiket, ugyanis az idei szezontól éves szinten 65 millió euró üti a markukat, köszönhetően annak, hogy lecserélték az adidas mezt a Nike-ra.

Forrás: KPMG – The European Champions Report 2018

A dobogón túl

A negyedik helyen az olasz bajnok Juventus található, amely 21 százalékos bevételnövekedést könyvelhetett el a tavalyi évhez képest, így 421 millió eurós bevétellel zárt. Őket követi a török bajnok Besiktas, amely 43 százalékot javított az előző évi eredményén. Még a török bajnoknál is jobban teljesített az AS Monaco FC, amelynek sikerült megelőznie a PSG csapatát a bajnoki címért folytatott versenyfutásban. Ez jelentős hozzájárult ahhoz, hogy 86 százalékkal magasabb bevételre, vagyis 144 millió euróra tegyenek szert.

Összegzés

Összességében az látható, hogy három csapat kivételével – Chelsea, Bayern München, FC Basel – mindegyik csapat növelni tudta a bevételét. Emellett mindegyik bajnokcsapat profitot könyvelhetett el a 2016/17-es szezon végeztél! Egyedül két csapatnak csökkent a profit rátája, a Real Madridnak és az FC Baselnek. A legnagyobb profit növekedést a Chelsea, az FC Benfica és a Juventus könyvelhette el, köszönhetően a játékosértékesítéseknek. A Chelsea esetében Oscar Kínába költözése, míg a Juventusnál Pogba Manchester Unitedhez való igazolásának hatása érezhető. Az FC Baselnél a kevés játékosmozgás lehet a csökkenés oka, míg a Real Madridnál a Bajnokok Ligája duplázás és a spanyol bajnok cím megnyerése után járó bónuszok dobták meg a személyzeti költséget, és egyúttal csökkentették a klub szezon végi profitrátáját.

A teljes tanulmány erre a linkre kattintva érhető el.

Forrás: KPMG European Champions Report 2018

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2018.01.18.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close