labdarúgás, Sportmarketing — 2013/10/29 at 11:50

Környezeti fenntarthatóság a futball legmagasabb szintjén

by

A cikksorozat első két részében alacsonyabb osztályú klubok fenntarthatóságáról írtam, gyakorlati megközelítéssel. Azt mutattam, meg, hogy a szűk költségvetés ellenére miként lehet csökkenteni egy-egy stadion környezeti terhelését, ami hosszútávon akár pénzügyi rentabilitást is eredményezhet. A sorozat záró részében minőségbiztosítási rendszereket és különböző tanúsítványokat, illetve sémákat veszek górcső alá, leginkább elméleti síkon maradva. Szemléltetésként egy nem kisebb klub, mint a Manchester United példáját használom fel, egy esettanulmány alapján, melyet a Sustainability In Sport alapítványnak nyújtottak be.

Carringtonban 1999-ben indult el az új edzőközpont, a The Trafford Training Centre építése, egy környezetileg nagyon érzékeny területre. A klub vezetése a munkálatok befejezése után döntött úgy, hogy nemcsak a pályán, hanem a fenntarthatóság területén is vezető szerepet kíván betölteni. Az edzőkomplexumot egy közel két és fél kilométer szélességű erdősáv mintegy 30 ezer fája veszi körbe. A létesítményben 14 különböző méretű futballpálya, étterem, tantermek, tenisz és más sportpályák, orvosi és regenerációs szobák találhatóak, mindemellett itt kap helyet a MUTV irodája is. Ez óriási napi forgalmat jelent, ezért saját szennyvíz elvezető rendszert építettek ki, mely nem terheli a közvetlen a szomszédságban levő védett területet.

Manchester United Green Leaves

A carringtoni edzőközpont köré próbáltak természetes környezetet építeni, melynek eredményeképpen több állatot sikerült meghonosítani a környező erdőben.  Az üvegeket, műanyag dobozokat, linóleumot illetve a marketing tevékenységből visszamaradt tárgyakat szisztematikusan összegyűjtik és újrahasznosítják. Ez volt a Vörös Ördögök első lépése a fenntarthatóság irányába, azóta pedig számtalan hasonló kezdeményezéssel, mára a legtöbb eco-standardot alkalmazó futball klub lettek.

Old Trafford kívülről

A legfontosabb minősítések az előző cikkemben is említett EMAS-on kívül:

  • Carbon Reduction Commitment 2011: Az Egyesült Királyság által elfogadott egyezmény, mely szerint az ország 2020-ig évente 1,2 millió tonnával csökkenti a szén-dioxid kibocsátását.  A MU büszke arra, hogy az elsők között csatlakozhatott a kezdeményezéshez.
  • Green Tourism Business Scheme: Arany Minősítéssel rendelkezik a Manchester United Museum & Tour Centre, valamint az itt található kávézó, a Red Café.
  • ISO 14001: Környezetirányítási rendszer, melynek lényege, hogy a bevezetés során reális célokkal, az alkalmazó félre szabva, ésszerű, környezeti terhelést csökkentő létesítményt lehessen működtetni. A megvalósulását független harmadik fél vizsgálja.
  • ISO 20121: Ezt a szabványt az olimpiai játékok alkalmával vezették be, ugyanis az Old Trafford volt a futballmérkőzéseknek otthont adó egyik helyszín. Az előírás betartásával csökkenhet az egyes események környezeti terhelése, mely a stadion aktív kihasználtsága miatt hatványozottan fontos szempont.

Old Trafford

A fentieken kívül a klub az alábbi kiemelt kezdeményezéseket indította el:

The Reds Go Green
A hulladék minél hatékonyabbi újrafelhasználására koncentrál. Az oktatással foglalkozó részleg a MU múzeumában helyi iskoláknak, turistáknak tart kurzusokat a best practice- ekről, a hulladékgazdálkodásról és az újrahasznosításról.

United Switch Off and Save
A “United, kapcsold le és spórolj” program a klub alkalmazottait ösztönzi, hogy munkájukat végezzék energia hatékonyan és környezettudatosan. Ehhez természetesen minden segítséget megkapnak oktatás és szakmai tanácsadás révén, illetve a klubbal együttműködő partner cégektől. Ebben fontos szerepet kap a klub Energia Menedzsment részlege, valamint a WRAP, mely Anglia egyik legnagyobb újrahasznosítással foglalkozó szaktanácsadó cége. Az egyik legsikeresebb együttműködés az ellátási lánc megreformálása volt az Envirowise vállalat segítségével. Ez az akció az elmúlt öt évben a klub több mint 70 beszállítóját érintette és a számítások szerint 500 ezer font megtakarítást eredményezett.

ReUSE-A-Shoe
Nem lehet szó nélkül elmenni a csapat felszerelését adó sportszergyártó céggel folytatott együttműködés mellett sem. A Nike-val közös akció során az elhasznált cipőket összegyűjtik és a talpukból különböző gumiborítású pályákat építenek.

Ahogyan az előző cikkekben a kisebb egyesületeknél is láthattuk, az esővizet a MU-nál is újra felhasználják a pálya locsolásához, illetve az újra nem hasznosítható szemetet egy partner cég szemétégetőjébe szállítják, amiből energiát termelnek. Ezek a kezdeményezések nem feltétlenül igényelnek óriási pénzügyi erőforrásokat, hanem gazdaszemlélettel, közös akarattal, illetve kellő szakmai kompetenciával is könnyedén csökkenthető a környezet terhelése. Remélem, hazánkban a mostani stadionépítések során kellő körültekintéssel járnak el a szakemberek, és minden stadionnal kapcsolatban olvashatunk hasonló tanulmányokról a jövőben.

Forrás: www.manutd.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2013.10.29.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close