Nyugodtan kijelenthetjük, hogy hazánk stadionépítési lázban ég. Örvendetes dolognak tartom, hogy új komplexumok épülnek vagy régieket újítanak fel. Célszerű azonban egy ilyen nagy kaliberű beruházásnál a négy éves politikai ciklusnál tovább tekinteni, ugyanis az állami segítséggel felépült létesítmények fenntartása – a nem megfelelő gazdálkodás következtében – a jövőben könnyen közvetlenül vagy közvetve az állami költségvetést terhelhetik. Ennek elkerülése érdekében fontos már az építésnél költséghatékony technikákat és eszközöket használni.
Ebben a cikksorozatban angol klubcsapatok esettanulmányán keresztül szeretném bemutatni azt, hogyan valósítható meg a környezeti értelemben vett fenntarthatóság. Az első két részben angol ötödosztályú klubok példáját elemzem, a harmadikban pedig a Premier League-ben szereplő Manchester Unitedét. Úgy gondolom, hogy a kisebb angol egyesületek a gazdálkodást és a nézőszámot figyelembe véve összehasonlíthatók a magyar első és másodosztályban szereplő csapatokkal. A sportszakmai eredményességre nem tisztem kitérni.
Az előző részben bemutatott Dartford FC után, most a Forest Green Rovers következik.
Forest Green Rovers
Egy nagyobb átalakulás után a klub az üzletpolitikáját az utóbbi három évben teljes mértékben a fenntarthatóság felé fordította. A 2000-es évek elején pénzügyi nehézségekkel küzdő egyesületet az Ecotricity nevű brit, zöld energiával foglalkozó vállalat mentette meg, megalkotva ezzel nemcsak Anglia, hanem a világ egyik legzöldebb futball klubját. A fenntarthatóság és a pénzügyi stabilitás pedig megteremtette annak lehetőséget, hogy a klub 123 éves története során először reménykedhessen reálisan abban, hogy a bajnokság végén a tabella első felében végez.
Fotovoltaikus rendszerek alkalmazása, valamint hagyományos izzók helyett LED lámpák használata nem számít újdonságnak hazánkban sem, de a Forest Green Rovers jóval többet tesz ennél a környezet kíméléséért.
Egy futballkomplexumban az egyik legnagyobb felület a gyep. A stadionban – a világon az elsők között – olyan pázsit található, melyet nem kezelnek semmilyen gyomirtó, vagy permetező szerrel. A fű nyírását ráadásul a világon csak nagyon kevés helyen [például a Bayern Münchennél] alkalmazott, GPS koordináták segítségével tájékozódó, önjáró gép végzi. A levágott füvet újrahasznosítják: egy helyi farmer termőfölddé komposztálja.
Figyelemre méltó, hogy a munkákban az önkéntesek bevonását mennyire komolyan gondolta a klub vezetése. A programra jelentkező szurkolók tetőtől talpig környezetbarát festékkel festették át az épületeket, spórolva ezzel a klub költségvetésén, és nem terhelve a környezetet. A 2006-os átadás előtt a stadion újjáépítése a régi anyagok újrafelhasználásával és modern ökotechnológiával ötvözve valósult meg.
A csapat az idegenbeli mérkőzéseire a Nissantól kapott 11 darab, 100 százalékban elektromos autóval utazik, csökkentve ezzel szén-dioxid kibocsátást. Számítások szerint egy szezonban, a 430 ezer megtett mérföld során, mintegy 135 ezer kg szén-dioxid keletkezne. A stadiont csatakoztatták az elektromos főútvonalhoz, hogy a járműveket kevesebb, mint 30 perc alatt 80 százalék feletti töltöttségi szintre tudják hozni.
A stadionban kapható ételeket teljes mértékben helyi beszállítóktól szerzik be, a főzéshez elhasznált olajt pedig összegyűjtik és bioetanolként hasznosítják újra. Érdekesség, hogy a koszt főleg húsmentes, vegetáriánus ételeken alapul.
Apróság, de fontos részlet, hogy a csapat mezeit foszformentes mosóporral mossák, a lehető legalacsonyabb hőmérsékleten.
A klub EMAS [Eco-Management and Audit Scheme] minősítéssel rendelkezik. Kitűzött céljuk, hogy az első szén-dioxid kibocsátás mentes klub legyenek, folyamatosan csökkentve a káros anyag kibocsátást és a víz, illetve energia pazarlást.
Összességében elmondható, hogy a napkollektorok telepítésétől kezdve, az organikus füvön át, a kiszolgáló helységekben kapható környezet barát menüig, a Forest Green Rovers minden tevékenységét áthatja az a szemlélet, mellyel azon kívül, hogy a környezetnek jót tesznek, sikerül érzelmileg megnyerni újabb fogyasztókat és szponzorokat. A legfontosabb pedig, hogy mindezek mellett pénzügyileg is stabilabb lett az egyesület.
A következő részben a labdarúgás jéghegyének csúcsát vizsgálom meg, vagyis azt, hogy egy olyan ikonikus és híresen jól gazdálkodó egyesület, mint a Manchester United, milyen minőségbiztosítási rendszerekkel rendelkezik és milyen standardokat tart szem előtt működése során.
Forrás: sustainabilityinsport.com
1 hozzászólás
Pingback: Környezeti fenntarthatóság a futball legmagasabb szintjén | Sportsmarketing