A távoli Oroszország egyre jelentősebb résztvevőjévé válik az európai labdarúgó életnek. Az orosz Premjer-liga még sok meglepetést okozhat.
Az orosz bajnokság évekkel ezelőtt egy volt a sok, kelet-európai pontvadászat közül. Mára már az orosz csapatok Európa rangos és sikeres klubjainak számítanak és a Premjer-liga Európa hatodik legerősebb bajnokságává vált. Vajon mi okozhatta ezt gyökeres átalakulást?
A választ nem kell túlmisztifikálni: a változás generátora a pénz.
Az orosz csapatokat elárasztották a plutokrata vezetők, akik „új típusú” pénzt invesztáltak a labdarúgásba. Elsősorban az olajipar üzletemberei, illetve oligarchái választották hobbinak orosz csapatok európai színvonalra való emelését. Egy sikerekben gazdag és tekintélyes klub komoly presztízzsel jár, illetve belépőül szolgál a nyugat-európai gazdasági elitbe. Ennek köszönhetően a tulajdonosok nem sajnálnak óriási összegeket beleinvesztálni a klubokba, így azok egyre magasabban kvalifikált játékosokat képesek foglalkoztatni.
A svájci székhelyű Sporttudományok Nemzetközi Központja [CIES] labdarúgással foglalkozó részlege egy tanulmányt jelentetett meg, amely során 500 első osztályú labdarúgóklubot és 12 410 profi játékost vizsgáltak 33 európai országban. A következtetések egyik kiemelkedő pontja, hogy óriási hullámban érkeznek nemzetközi játékosok az orosz bajnokságba. 2009-ben 11, 6 százalékos, míg az idei, 2011/12-es szezonban már 28, 6 százalékos az aktív, külföldi játékosok száma a bajnokság csapataiban. Egész Európában ez a szám csak az angol Premier Leagueben (41, 2 %), illetve a német Bundesligában magasabb (33, 2 %).
A CIES a bajnokságok erősségei, az elmúlt öt év klubszereplései, illetve a játékosokra költött összegek alapján összeállított egy listát, ahol egyelőre még a „Big Five” bajnokságok [Anglia, Spanyolország, Olaszország, Németország, Franciaország] töltik be az első öt pozíciót, azonban az orosz Premjer-liga rohamosan feljövőben van, és már a holland és a portugál pontvadászatot megelőzve a hatodik helyet követeli ki magának.
Forrás: sportingtellingence.com
1 hozzászólás
Pingback: „Az oroszok már a spájzban vannak!” | Sportsmarketing