Az európai fizetős televíziók tovább növelték a befolyásukat és szélesebb körű előfizetői bázisra tettek szert a válság ellenére is. A vonzerő a kimagasló sportközvetítéseknek köszönhető.
A Sportbusiness Intelligence tanulmánya szerint az öt legdominánsabb európai piac – a brit, a német, a francia, a spanyol és az olasz – az összes sportra irányuló közvetítéssel kapcsolatos költésének a 79 százalékát a labdarúgás sugárzási jogainak megszerzésére fordította. Ezen szám mellett eltörpül a második helyen befutó Forma 1, a maga 4, 4 százalékával. Lehet, hogy meglepő, de a harmadik helyen a rugby áll, 4 százalékkal. A brit és a francia piacon ez a sportág igen jelentős néző-, és szurkolóbázissal bír, amit az elfoglalt pozíciója is mutat. A következő, negyedik helyet, az olimpiai játékok közvetítése szerezte meg [2, 2%], ami mutatja az esemény rendkívüliségét, hiszen, egy négyévente megrendezendő eseményről van, ami „csupán” 17 napig tart, de presztízséből fakadóan a televíziós társaságok nagy figyelmet szentelnek neki. A top ötbe, utolsóként a méltán közkedvelt tenisz került be [1, 9 %].
A televíziós sportközvetítések európai egyeduralkodója, Nagy – Britannia 2, 528 milliárd dollárt költött el 2011-ben sportközvetítési jogokra, 45 százalékkal többet, mint a második legnagyobb „felvásárló” Olaszország. A brit televízióknak – melyeknek nagy része csak előfizetéssel nézhető – a legnagyobb bevételeket a labdarúgáson kívül, a rugby, a golf, a krikett és a tenisz termelte.
Németország valós gazdasági ereje ellenére, a sportközvetítési jogokra történő kiadások terén csupán a negyedik helyen áll Európában. Azonban ez az egyetlen piac, az „öt nagy” közül, ahol az ingyenes tartalmakra többet költenek [62 %], mint a fizetett jogosultságokra. A Bundesliga mellett a domináns kiadásokat az ökölvívás, az olimpia és a téli sportok ölelik fel. Az olaszok is a labdarúgást preferálják elsősorban. Az összes sportközvetítésre irányuló kiadás 69 százalékát a Serie A viszi el.
A spanyol piacot nagyban meghatározza, hogy labdarúgó klubok, egyedülálló módon Európában, autonóm módon értékesíthetik a mérkőzéseik közvetítési jogait. Ennek köszönhetően a spanyol televíziós piac a legkisebbnek számít az öt vizsgált ország közül. A francia televíziós társaságok a hazai futball-bajnokság, a Ligue 1 jogai után, a legnagyobb összeget a rugby bajnokságért fizették ki [8 %], azonban a piacon igen komoly monopóliummal rendelkezik a Canal Plus, hiszen a sportközvetítések 80 százalékát ez a csatorna birtokolja.
A csatornáknak megéri befektetni az óriási összegeket – 2011-ben 8, 5 milliárd dollárt – a sportközvetítési jogokba, hisz a televíziót nézők előfizetési hajlandósága és a nézettség által generált reklámbevételek ellensúlyozzák a kiadásokat.
Forrás: Sportel Briefing