Itt az előszezon a labdarúgás világában, amely a során a futballklubok új játékosokat igazolnak, körbeutazzák a világot, hogy felkészüljenek a bajnokság kezdetére. De vajon ezek a turnék milyen célt szolgálnak, inkább az üzleti érdekek vagy sportszakmai célok dominálnak?
Ha csak a legnagyobb klubokat nézzük, akkor a Real Madrid, és a Roma Ausztráliában, az AC Milan, az FC Internazionale és szintén a Real Madrid Kínában, a Chelsea, a Manchester United, a Barcelona és a Paris Saint Germain az Egyesült Államokban vesznek részt az előszezon keretében felkészülési tornákon. Alapvetően az előszezon a labdarugó klubok életében arra szolgál, hogy fizikálisan és mentálisan is felkészüljenek a bajnoskágra, adott esetben beépítsék az új játékosokat, hozzászokjanak az új edző stílusához. Tehát sportszakmailag nagyon fontos szerepe van az előszezonnak, az esetleges váratlan vereségek ilyenkor még kevésbé számítanak, hiszen csak felkészülésről van szó. Ennek az állításomnak kicsit ellentmond a Real Madrid erőnléti edzőjének, Paco de Miguelnek a nyilatkozata, amit még június elején mondott: „Az előszezonban az erőnléti fejlődés nagyjából 24%-kal lassabb, mint egy rendes edzésen. Ezeknél a tornáknál a marketingesek és pénzes emberek érdekei a csapat érdekei elé kerülnek. Hosszú utazások távoli országokba, ahol nagy az érdeklődés a sztárok iránt… Ilyenkor az edzés tempója is visszaesik”.
Annak ellenére, hogy a játékosok kiváló körülmények között edzenek, a legnagyobb és legnehezebb ellenfelekkel játszanak, úgy tűnik ezek a tornák kevésbé a sportszakmai, mint inkább a sportüzleti érdekeit szolgálják. Ugyanakkor ezek a megmérettetések elengedhetetlenek azoknak a kluboknak, akik nagy nemzetközi népszerűséggel rendelkeznek és komolyan veszik a márkaépítést. Ha nagyon röviden az elmélet oldaláról nézzük a dolgot, akkor ezek a mérkőzések a klubok marketingstratégiájának, márkaépítésének a részei, az eszközei. A célja, hogy megteremtsék a klub személyiségét, ami hatással van a szurkolók hűségére, lojalitására és az érzelmi kötődés kialakulására. Az előszezonbeli, nemzetközi meccsek erősítik a márkát és a márka imázsát azokban a szurkolókban, akik bajnokság közben a fizikai távolság miatt nem tudnak kimenni és élőben a stadionban megtekinteni a kedvenc csapatuk meccseit. Ezek a mérkőzések tehát a nemzetközi márkaépítés eszközei.
Nézzük meg akkor ezt a történetet a gyakorlatban, a Real Madrid szemszögéből. A nyári turné első állomása Ausztrália, Melbourne volt, ahol a Nemzetközi Bajnokok Kupája keretében találkoztak az AS Roma és a Manchester City csapatával. A klub ezért a két meccsért összesen 12 millió €-t tehetett zsebre. Majd következett Kína, ahol egy sanghaji nemzetközi tornán az FC Internazionaléval, és az AC Milannal játszott a Real, amiért 7 millió €-t kapott a klub. Ezek után következik majd az Audi kupa Münchenben, ahol a Real az elődöntőben a Tottenham csapatával méri össze erejét. Végül pedig egy norvég barátságos meccsel zárja a klub az előszezont, a Valerenga ellen.
Azt gondolom, jól látszik, hogy a klub gazdasági stabilitása, valamint működése szempontjából sem elhanyagolhatóak ezek a turnék. Amellett, hogy a szurkolók közelebbről is találkozhatnak a játékosokkal, átélhetik a Real Madrid élményt. Az élménynek a kialakításában fontos szerepe van a játékosoknak, a csapat sztárjainak, mint például Ronaldonak, Bale-nek, vagy éppen Sergio Ramosnak. Ilyenkor a klub marketingesei odafigyelnek arra, hogy minél több érintkezési felületet biztosítsanak a szurkolónak az autogramosztásokkal, szurkolói találkozásokkal, vagy a nyíltkapus edzésekkel. Ráadásul amellett, hogy igyekeznek minden lehetőséget megadni, hogy a szurkolók igényeit kielégítsék, nem feledkeznek el a szponzori kötelességekről sem. Ilyenkor jó lehetőség nyílik egy lokális rendezvényen, eseményen való részvételre a támogatók jóvoltából.
Röviden megpróbálom bemutatni, hogy a játékosoknak és egyes klubvezetőnek milyen eseményeken kellett részt venni az elmúlt pár hétben. Azt előre jelzem, hogy ezek az események az edzők szempontjából feleslegesnek tűnhetnek, és való igaz, hogy elvonhatják a játékosok figyelmét az edzésekről, de nagyon fontos szerepük van a klub nemzetközi márkaépítésében és az imázsának erősítésében.
Ausztrália
Ausztráliában az egyik nyíltkapus edzés végén a játékosok az ausztrálfutball szabályaival ismerkedhettek meg, néhány ismertebb ausztrál játékos segítségével. Az ausztrál szabályok szerint játszott rögbinek nagy hagyományai és tradíció vannak az országban. A Real Madrid játékosai ráadásul még a tojás alakú labda bűvölésével is szórakoztatták a közönséget, sőt Ronaldo, Marcelo és Bale még gólt is szerzett a labdával.
A Real az első meccsét a Romával játszott, amit végül büntetőpárbajban bukott el. Viszont a mérkőzés után az egész csapat a szurkolók rendelkezésére állt és a Melbourne Cricket Arénában autogramot osztogattak.
A Real Madrid játékosai megjelentek egy freestyle futball eseményen, amit a klub sportszermárka szponzora, az adidas szervezett. A játékosok látták el az edzők és a bírók szerepét a rövid lefutású torna során.
Az adidas eseményén való részvételt megelőzően a játékosok hajóra szálltak és egy egyedülálló élményben lehetett részük. A stábbal együtt egy éjszakai hajózáson vehettek részt a Yarra folyón, ami inkább szolgálta a játékosok kikapcsolódását és volt egy jó lokális pr megmozdulás a sajtó részére, mintsem egy előre beiktatott kötelezettség.
Ezek után egy újabb szponzori rendezvény volt soron, még pedig az EA Sports-szal való együttműködés bejelentése. A klub újabb három évvel hosszabbította meg az partnerséget, és ezzel az EA Sports lett a klub hivatalos videojáték partnere. Az eseménynek az AAMI Park adott otthont, amin a csapatot Varane, Nacho, Illaramendi, és Danilo képviselt, valamint jelen volt a klub részéről Emilio Butragueno, aki a Real Madrid nemzetközi kapcsolataiért felelős igazgatója. A játékosok az esemény keretében a legújabb Fifa 16-ot is kipróbálhatták.
Néhány Real Madrid szurkoló, akik az Audi Ausztrál Labdarugó Akadémiáján nevelkednek, találkozhattak a Real Madrid sztárjaival az egyik edzés előtt, és egy rövid közös labdázásban is részesülhettek. Az esemény az Audi jóvoltából jöhetett létre, aki a Real Madrid egyik fő szponzora. A tréning végül autogramosztással és közös képkészítéssel zárult.
Kína
A Real Madrid idei túrájának második állomása Kína volt, ahová négy év után tértek vissza újra. A klub bevételei és márkaépítése szempontjából az egyik legjelentősebb esemény itt történt: bejelentették, az online kereskedelemben piacvezető Alibaba csoporttal kötött megállapodást. Az együttműködés segítségével az Real Madrid lesz az első olyan klub, amelyik online boltot nyit Kínában, amivel több mint 6oo millió emberhez juthatnak el a királyi gárda termékei. Az eseményen természetesen az egész csapat, de még Florentino Perez, a klub elnöke is jelen volt.
Ezt követően leginkább az elnök, Florentino Perez és a klub vezetősége szerepelt „rivaldafényben”, mintsem a játékosok. Az Internazionale, és az AC Milan elleni meccs előtt a másik két csapat vezetőivel, Erick Thohirral, és Adriano Gallianival megtartotta a szokásos elnöki ebédeket, amivel a klub jó kapcsolatait ápolta.
A szurkolóknak az AC Milan elleni meccs előtt volt lehetőségük találkozni a játékosokkal a csapat szálláshelyén, a The Twelve at Hengshan hotelben.
Ezután megint Florentino Perez elnök volt a középpontban, de most jóval komolyabb szinten. A klubelnök politikusokkal találkozott, hogy a Real Madrid döntéshozói és kormányzati kapcsolatait építse. Perez találkozott a kommunista párt általános miniszterével, Han Zhennel, valamint Zhao Wennel, Sanghaj polgármester helyettesének a feleségével. Mindkét találkozó a szokásokhoz híven ajándékozással fejeződött be.
Jól látszik, hogy a Real Madrid több időt töltött Ausztráliában ezért, ott jóval több programja is volt a csapatnak. Az ausztrál programokon kiderült, hogy a Real Madrid is a Think Global, Act Local stratégiát követi, és igyekszik helyi, lokális dolgokat belecsempészni a pr akcióiba, kommunikációjába. Ami kitűnen látszik a Kínai eseményekből is, hogy egy klub globális működéséhez és márkaépítéséhez ebben az iparágban is fontos szerepe van a döntéshozókkal való jó kapcsolat fenntartásának és kialakításának.
Az előszezon meccsei természetesen arra is szolgálnak, hogy a csapatok bemutassák az új szerelésüket. Klasszikus fogás, hogy minden meccsen igyekeznek másik szettben játszani és bemutatni mindhárom mezüket. A turnék alatt a szurkolók már megvehetik az új mezeket, természetesen akár a kedvenc játékosuk nevével fémjelezve. Ez egy újabb fontos része a futball klubok marketingjének, ugyanis az alapszolgáltatásukhoz egyik legközelebb álló eszköz a mez, és a mezeladásokból származó bevételek a működési forrásaik jelentős százalékát teszik ki. Nem utolsó sorban a szurkolók a kedvenc csapatuk mezének viselésével tudják kifejezni az identitásukat és hovatartozásukat.
Összegzésképpen azt lehet megállapítani, hogy a nyári turnéknak fontos szerepük van a szurkolói kötődés erősítésében, a klub népszerűsítésében és a márka értéknek a növelésében. A megszervezett pr események, márkaépítő akciók sikeres kimeneteléhez elengedhetetlen a játékosok, sztárok bevonása, akik alapvetően a klub termékének, szolgáltatásának legfőbb formálói. Mindamellett ők azok a személyek, akikért a szurkolók rajonganak, istenítik őket, és azonosulnak velük, akik egyet jelentenek számukra az imádott klubjukkal.
A cikkben a Real Madrid alapján próbáltam érzékeltetni az előszezon sajátosságait, de abban biztosak lehetünk, hogy a többi nagycsapat esetében sincsen másképp a dolog.
forrás: madridom.hu, realmadrid.com