A közelmúltban kapta fel a sport- és marketingmédia az FC Barcelona mezbeszállítói szerződése körüli spekulációkat. A legnagyobb figyelmet annak a lehetősége vonzotta magára, hogy a katalán óriás saját mezmárkát alapíthat annak érdekében, hogy növelje a mezeladásból befolyó bevételeit. A regnáló LaLiga bajnok 1998 óta íródó partneri kapcsolata a Nike-val a hírek és pletykák szerint keresztút előtt áll, ami mindkét fél számára rejteget kockázatokat.
Aranynál is többet érő kapcsolat
A Nike-val való együttműködés immár évtizedek óta a Barcelona bevételeinek egyik legfőbb eleme. A kooperációnak köszönhetően jelenleg évente közel 85 millió euró kerül a gránátvörös-kékek kasszájába, amely kiegészülhet további 20 millió euróval, változó tételek formájában. A legutóbb közel egy évtizede meghosszabbított megállapodásuk a Barcelona pénzügyi struktúrájának egyik sarokköve a szponzori bevételek tekintetében.
Gazdasági kihívások és a jobb megállapodás keresése
Azonban a helyzet jelenleg nem valami rózsás. A Barcelona elnöke, Joan Laporta, a szerződés újratárgyalását tervezi. Szembesülve a gazdasági kihívásokkal, a klub olyan megállapodást keres, amely tükrözi a jelenlegi státuszát és ambícióit, vagyis magasabb díjakat remél a pénzügyi háttér megerősítése érdekében. A szerződés újratárgyalásának motívuma két tőről fakad: egyrészt a gazdasági nehézségek jelentik a triggert, másrészt a Barcelona vezetői szeretnék a szerződés mértékét a klub piaci értékével egy szintre emelni.
Lehetséges alternatívák a láthatáron
A pletykák körében több lehetséges alternatíva is felmerült, például lehetséges utódként reflektorfénybe került a Puma, amely készen áll jövedelmezőbb feltételeket kínálni, mint a Nike. Ennek ellenére ajánlata nem múlja felül lényegesen a Nike-ét, így a Barcelona számára felmerül a költség-haszon elemzésének kérdése, hogy megéri-e a váltás. Különösen ha azt is figyelembe vesszük, hogy a Nike-szerződés korai megszakítása esetén 40-50 millió eurós fájdalomdíjat kell fizetniük a sportszergyártónak.
Egy érdekes, ám praktikusnak nem mondható alternatíva is felmerült: a Barcelona saját sportszermárkát indíthatna, és maga gyárthatná a mezeket. Az iparági szakértők azonban kétségeket vetettek fel egy ilyen lépés életképességével kapcsolatban, ambiciózusnak, de kivitelezhetetlennek tartva az elképzelést. Többek között a gyártási technológia, a disztribúciós rendszer és az értékesítési hálózat hiányát megnevezve komoly gátló tényezőként.
Az ideális kimenetel
Laporta és a Barcelona számára az álomszerű forgatókönyv az lenne, ha maradnának a Nike-nál, de a saját nézőpontjukból sokkal jobb feltételek mellett. A céljuk egy olyan megállapodás megkötése, amely meghosszabbítja a partnerséget, miközben javítja a klub pénzügyi helyzetét. Azonban a Nike is egy komoly dilemmával áll szemben. Noha szeretnék megtartani a Barcelonát mint kiemelt ügyfelet, ugyanakkor óvatosak is. Számukra az a kérdés, hogy érdemes-e növelni a befektetésüket egy olyan csapatba, amelynek, bár ragyogó történelme van, de a megtört a dominanciája.
A nagyobb kép
Ez a folyamatban lévő saga több, mint egy szerződéshosszabbítás. A tükörképe a futball-szponzorációk folyamatosan változó helyzetének, ahol a klubok igyekeznek maximalizálni a bevételi forrásaikat a pénzügyi instabilitás hátterében. A Barcelona számára döntő fontosságú az, hogy kedvező üzletet kössön a Nike-val – vagy bármely más szponzorral -, miközben megtartja versenyképességét a globális színtéren.
A tárgyalások előrehaladását a sportvilág éberen figyeli, tudatában annak, hogy a Barcelona mezszponzorációs ügyletének kimenetele precedenst teremthet a nagyobb labdarúgóklubok számára abban, hogy hogyan kezelik a partnerségeiket egy olyan időszakban, amelyet feszesebb pénzügyi szemlélet és stratégiai újragondolás jellemez.
Forrás: footballbusinessjournal.com