A Telekom az egyik legnagyobb szereplő a sportszponzoráció területén. Egy évben hány megkeresés, felkérés érkezik a vállalathoz?
Heti kb. két megkeresés biztosan érkezik, ez nem csak a sport területére, hanem összesen, kultúrára, egyéb eseményekre együtt igaz. Sőt, ezen belül a sport a kisebb hányadot képviseli, viszont emellett szép számmal kapunk a TAO-val kapcsolatos felkéréseket.
Előfordult, hogy nem a megkeresésekből választott a cég, hanem saját maga kutatott fel partnert?
Igen, nem is ritkán, elég aktívan figyeljük a lehetőségeket. Ennek az is az oka, hogy viszonylag kevés az olyan megkeresés, amely számunkra igazán vonzó és ami kimondottan a Telekom márkáról szólna.
A márkakommunikációnk alapját a Telekom márka purpose adja, ami azt mondja, hogy a digitalizáció eszközeivel mindenkit segítünk abban hogy előrelépjen, hogy az élet bármely területén többet tudjon elérni, a hobbiját, az érdeklődési körének megfelelő dolgokat, vagy akár a munkáját, esetleg a családi életét jobban tudja élni. Ennek az üzenetnek és a Telekom egyéb márkaértékeinek a megmutatásához keresünk folyamatosan olyan partnereket, akikkel ez működhet.
Tud egy jó példát mondani az ilyen típusú kollaborációra?
A pandémia miatt 2021-ben már második éve maradt el a Telekom Volt Fesztivál. A szervezőkkel együtt kitaláltuk, hogy pályázatot hirdetünk, a jelentkezők elküldhették elképzeléseiket, hogy hogyan, kikkel, milyen módon valósítanának meg egy „Minifesztivált”. Mi végül kiválasztottunk három ötletet, biztosítottuk a hátteret a kivitelezéshez, így létrejött három kisebb, élő, zenei fesztivál, ezeken megmaradt az együttlét öröme is, emellett viszont élő közvetítéseken bárki kapcsolódhatott is ezekhez a rendezvényekhez.
A Telekom óriási multicég. Beleszól a hazai aktivitásokba az anyavállalat?
Szponzorációk terén szabad kezet kapunk, nincs közvetlen központi iránymutatás, irányvonalak vannak, szponzorációs policy létezik a Deutsche Telekom oldaláról. A nagy szponzorációs tevékenységekről, mint pl. a Fradival történő együttműködés, természetesen egyeztetünk, de a döntések itt születnek, a kollaborációk tartalmát és megvalósítását mi határozzuk meg.
Az együttműködések hatékonyságának mérése is itt, és lokális módszerekkel történik?
Igen, és úgy látom, hogy erre amúgy még nemzetközi szinten is kevés a best practise.
Mindez kutató ügynökségek bevonásával történik? Ők fejlesztik ki hozzá a metodikát?
Van házon belüli kutató csapatunk, nagyon sok mindent mi magunk fejlesztünk, csinálunk, de a nagyobb kutatásokba bevonunk ügynökségeket is.
A legjelentősebb Telekom aktivitások most a Telekom Veszprém, a Telekom Vivicittá és a Telekom Ferencváros szponzoráció. Melyiknél mik a konkrét célok?
A Veszprém és a Fradi kollaboráció üzenete nagyon hasonló: van egy-egy csapat, amely a saját területén a legnépszerűbb és a legjobb. Hiszünk abban, hogy piacvezetőként, a saját területén a Telekom is ilyen. Ehhez adódik egy társadalmi szintű üzenet is, miszerint a Telekom ott áll a legnagyobb magyar sportsikerek mögött.
A Vivicittá teljesen más tartalmat hordoz, nem a teljesítmény áll a középpontban. Ez az ország egyik legnagyobb közösségi és családi rendezvénye, amely a legjobb években 30.000 futót és további 30.000 családtagot mozgat meg. Mi ebben akartunk partnerek lenni.
Ha jól látom, egyéni sportoló nagyon kevés van a szponzoráltak között, ennek mi az oka?
Nincs különösebb ok, de azt figyelembe kell venni, hogy a Telekom egy közösségi márka. Régebben voltak egyéni szponzoráltjaink, elsősorban a MOB együttműködés keretén belül, de amikor az megszűnt, kevesebb lett az ilyen típusú kapcsolat. Nagyon sikeres sportolókról beszélhetünk, olimpiai érmesekről, Európa bajnokokról, többszörös magyar bajnokokról. Mi elismerjük ezeket az eredményeket és büszkék vagyunk rájuk.
Személy szerint mire a legbüszkébb, mi az amit kiemelne a tevékenységek közül?
Talán az „Évszázad mérkőzésének” digitális felújított változatának elkészítését emelném ki. Magyarországon mindenki hallott a ”6:3-ról”, de szinte senki nem látta [a magyar sportrajongók csak rádión követhették a meccset, a hazai televíziózás 55 nappal később kezdődött]. Ezen akartunk változtatni. Érdekesség, sokan nem tudják, hogy 1953-ban, amikor a mérkőzést játszották, egy kamera vagy közvetített, vagy rögzítette a képet. A BBC is csak közvetített Angliában, és külön, egy televízió képernyő elé állított kamerával rögzítették a két félidőt. El lehet képzelni a minőséget, egy mai szemmel nézve gyenge kamera, egy gyenge TV képeit veszi fel… Ezt javítottuk fel a digitális technológia segítségével, sőt a magyar gólokat színesben láthatják a nézők. Egy sportlegendát tettünk így elérhetővé a rajongóknak.
Számszerűsíthető, hogy a Telekom éves szinten mennyit költ szponzorációra?
Azt el lehet mondani, hogy a teljes marketingkommunikációs büdzsé kb. 25%-át, ez azért tekintélyes arányt és összeget jelent.
Mik a terveik 2023-ra, a jövőre?
Épp a napokban indul el egy új projektünk, az egyedi és érdekes tartalom áll a középpontban. Sportolókról, illetve a sporthoz kapcsolódó területekről nyújtunk itt háttérinformációkat, mutatunk meg érdekes dolgokat, kicsit betekintünk a kulisszák mögé, a felkészülés pillanataiba, egy-egy versenyző családi életébe, vagy a hétköznapi ember számára nem elérhető helyszíneket mutatunk meg. Ezeket a tartalmakat mi állítjuk elő, nem nagy stábbal, hanem kreatívan, egy-két fős csapattal, és elsősorban a közösségi felületeinken lesznek majd elérhetőek. Ezen belül már nem feltétlenül a Facebook lesz a legfontosabb, hanem a Tik-Tok és az Instagram, és mindenhová „felületre szabott” anyag készül majd. Az első videók már láthatóak a közösségi felületeinken.