Első alkalommal fért fel a spanyol labdarúgás két legfelső osztályát irányító szervezet a legértékesebb spanyol márkák 30-as listájára. Érdekesség, hogy a LaLiga nem a sport kategóriába, hanem a szórakoztatóiparba kapott besorolást.
A koronavírus-járvány komoly hatással volt a 30 legértékesebb spanyol márka listájára, amit a Kantar kutatóintézet állít össze a saját, BrandZ néven futó márkaérték adatbázisa alapján. A spanyol topmárkák összértéke a 2019-es 103,948 milliárd dollárról 88,42 milliárd dollárra csökkent 2020-ra, ami átlagosan 15 százalékos értékvesztést jelent egy év alatt. Két energiaipari márkát – Iberdrola és Endesa – kivéve a listán szereplő mindegyik márka értéke csökkent az elmúlt egy évben.
Az első három helyezett stabilan őrzi a pozícióját, így továbbra is magasan a Zara a legértékesebb spanyol márka [22,057 milliárd dollár, divat], megelőzve a Movistart [16,702 milliárd dollár, telekommunikáció] és a Santandert [7,635 milliárd dollár, bank]. Ez utóbbi egyébként a spanyol elsőosztályú labdarúgó-bajnokság névadó szponzora.
A 2020-as listán három újoncot avattak. Az egyaránt 221 millió dollárra értékelt DIA kiskereskedelmi lánc és Desigual divatmárka éppen elcsípte a 29. és a 30-ik helyet, a LaLiga viszont rögtön az előkelő 12. helyen debütált, 1,568 milliárd dolláros értékkel.
“Egyáltalán nem könnyű bekerülni a legértékesebb spanyol márkák közé, mert ezek a márkák jellemzően nagyon stabilak. A LaLiga erős pénzügyi növekedést mutat, emellett komoly diverzifikációs és innovációs törekvéseinek köszönhetően új közönséget tudott megszólítani világszinten. Különösen figyelemre méltó a márka nemzetközi maketingtevékenysége, továbbá a közösségi médiában mutatott teljesítménye, amelynek köszönhetően átlépte a 100 milliós követői bázist jelentő álomhatárt” – mondta Ricardo Pérez a BrandZ kutatási igazgatója.
Helyezés 2020 | Helyezés 2019 | Márka | Szektor | Érték 2020 | Érték 2019 | Értékváltozás |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | (1.) | Zara | divat | 22.057 | 24.081 | -11% |
2. | (2.) | Movistar | telekommunikáció | 16.702 | 21.614 | -23% |
3. | (3.) | Santander | bank | 7.635 | 9.879 | -23% |
4. | (5.) | Iberdrola | energia | 6.408 | 5.591 | 15% |
5. | (4.) | BBVA | bank | 6.407 | 8.473 | -24% |
6. | (7.) | Endesa | energia | 5.066 | 4.922 | 3% |
7. | (6.) | Naturgy | energia | 3.818 | 5.110 | -25% |
8. | (8.) | Repsol | olajipar | 2.176 | 3.018 | -28% |
9. | (9.) | Massimo Dutti | divat | 1.863 | 2.210 | -16% |
10. | (10.) | Mercadona | kereskedelem | 1.748 | 1.818 | -4% |
11. | (12.) | Bershka | divat | 1.589 | 1.748 | -9% |
12. | (új) | LaLiga | szórakoztatás | 1.568 | - | - |
13. | (11.) | Pull&Bear | divat | 1.504 | 1.787 | -16% |
14. | (15.) | Stradivarius | divat | 1.301 | 1.385 | -6% |
15. | (1.)4 | El Corte Inglés | kereskedelem | 1.233 | 1.592 | -23% |
16. | (13.) | CaixaBank | bank | 1.175 | 1.654 | -29% |
17. | (17.) | Mango | divat | 754 | 875 | -14% |
18. | (18.) | Mapfre | biztosítás | 686 | 868 | -21% |
19. | (16.) | Bankia | bank | 638 | 1.124 | -43% |
20. | (21.) | Cruzcampo | sör | 622 | 690 | -10% |
21. | (20.) | Mahou | sör | 591 | 732 | -19% |
22. | (19.) | Catalana Occidente | biztosítás | 436 | 751 | -42% |
23. | (23.) | Jazztel | telekommunikáció | 414 | 496 | -17% |
24. | (22.) | Banco Sabadell | bank | 402 | 516 | -22% |
25. | (24.) | Tele5 | szórakoztatás | 334 | 486 | -31% |
26. | (25.) | Iberia | légitársaság | 327 | 430 | -24% |
27. | (27.) | Estrella Damm | sör | 294 | 307 | -4% |
28. | (28.) | SEAT | autóipar | 232 | 275 | -16% |
29. | (új) | Dia | kereskedelem | 221 | - | - |
30. | (új) | Desigual | divat | 221 | - | - |
A LaLiga az első sportszervezet, amely a spanyol topmárkákat rangsoroló listán szerepel, de érdekesség, hogy a Kantartól nem a sport kategóriába kapott besorolást, hanem a szórakoztatásba. A LaLiga az elmúlt években nagy hangsúlyt fektetett a televíziós közvetítések élvezetesebbé tételére és a produkciós fejlesztésekre, ami hozzájárult ahhoz, hogy szórakoztatóipari cégként kategorizálják.
A Kantar a kutatás során a márkaérték meghatározásában a cégek pénzügyi értéke mellett a fogyasztók megítélését is figyelembe veszi egy reprezentatív minta alapján.
Forrás: kantar.com