Az év elején még úgy tűnt, hogy 2020 a sportgazdaság arany éve lehet, az iparági előrejelzések azt jósolták, hogy az egész globális reklámipart a sport viszi majd előre, köszönhetően elsősorban a labdarúgó Európa-bajnokságnak és a nyári olimpiai játékoknak. A Covid19 járvány természetesen mindezt borította, nem csak a fenti két eseményt halasztják el, hanem gyakorlatilag a teljes sportélet leállt. Ennek pénzügyi következményeit még megbecsülni is nehéz.
Egy adatközpontú sportmarketing cég, a Two Circles szerint, a tavalyi 46,1 milliárd után, idén 28,9 millárd dollár lesz a sportszponzoráció mértéke, vagyis 17 milliárd dollárral csökken a sportban globálisan megjelenő szponzoráció, ami 37%-os visszaesést jelent.
2019-ben a pénzügyi szolgáltatók voltak a a szponzorpiac legaktívabb szereplői, idén 6,9 millárd dollárt, 45%-kal kevesebbet költenek majd ezen a területen.
Ennél is nagyobb, 55%-os visszaesés várható az autópiac vállalataitól, ami nem csoda az újautó eladások összeomlása láttán. A Toyota, az olimpiai játékok egyik TOP szponzora a tavalyi pénzügyi évet még 20,4 milliárd eurós profittal zárta, előrejelzése szerint azonban 2020-ban 1,6 millió darabbal kevesebb autót fog tudni értékesíteni!
A NOB éppen pár nappal ezelőtt jelentette be, hogy néhány szponzor az elhalasztott játékok miatt az eredeti tervekhez képest csak csúszva fizeti ki az elfogadott összegeket. Lana Haddad, a NOB ügyvezetője hozzátette, hogy a 14 TOP szponzor mindegyike elkötelezett az együttműködés mellett. Szerencsére vannak olyan partnerek, amelyek pénzügyi helyzetét nem rombolta le nagyon a járványhelyzet, pl. a Procter&Gamble a tisztítószerek eladásának drasztikus növekedése miatt jó pozícióban várja a piacok újranyitását.
A sportszervezetek beszámolói alapján tudható, hogy világszinten több új szponzori megállapodást befagyasztottak, néhány szerződést felmondtak, vagy újratárgyalják azokat. A március óta szünetelő és csak nagyon lassan újrainduló sportvilág nem tudja ugyanazokat az értékeket nyújtani, mint a járvány előtt, gondoljunk csak a nézők nélküli futballmérkőzésekre. Ráadásul sok üzleti partner kényszerül pénzügyi terveinek átgondolására, amelynek a szponzoráció könnyen áldozata lehet.
Forrás: insidethegames.biz