A rövid, zenei háttérrel ellátott felvételek készítésére és megosztására használható videómegosztón keresztül vezet az út a jövő szurkolóihoz.
Az üzleti alapon működő sportszervezetek folyamatosan keresik a lehetőséget az újabb bevételi forrásokra, valamint a közönségük bővítésére, hiszen ha azonnal nem is minden esetben, de hosszabb távon ez utóbbival is a bevételszerző képességüket növelik. A képlet egyszerű: minél több szurkoló, annál nagyobb pénzkereseti lehetőség.
A különböző közösségi média csatornákon való megjelenés is ezt a célt szolgálja. Ma már természetes a klubok Facebookon, Instagramon, vagy Twitteren való jelenléte, hogy csak a legnagyobb platformokat említsük. A két spanyol gigász, a Real Madrid [összesen 212,62 millió követő a Facebook, Instagram, Twitter hármason] és a Barcelona [201,47 millió] egy lépéssel a többiek előtt járnak – a Manchester United [120,87 millió] ért fel a képzeletbeli dobogó harmadik fokára -, de a topklubok még így is szurkolók tízmillióit érik el a közösségi médián keresztül. Ez nemcsak a potenciális vásárlók tekintetében jelentős tétel, hanem erős érv a tárgyalóasztalnál a szponzorokkal való egyeztetések során.
A futballklubok között is vannak az újdonságokra különösen nyitottak. Ezek a vállalkozó szellemű klubok az úttörők egyes területeken. A közösségi médiában most éppen a TikTok a legújabb hullám és az első klubok már megjelentek rajta.
Mi az a TikTok?
A TikTok az egyik leggyorsabban növő közösségi média alkalmazás. A felhasználók 3-15 másodperc hosszúságú videókat készíthetnek és tölthetnek fel, amelyeket mindenféle filterrel, effektekkel és zenei aláfestéssel tehetnek még érdekesebbé. A TikTok a többi közösségi média csatornához hasonlóan működik, vagyis a feltöltött videók egy hírfolyamba kerülnek, a felhasználók pedig követhetik egymást és lájkolhatják a mások által feltöltött videókat, vagy kommentelhetnek rájuk.
A TikTok érdekessége a futballklubok számára két fontos tényezőben rejlik. Az egyik az, hogy fiatal közönséget érhetnek vele, ugyanis a TikTok felhasználók 66%-a fiatalabb, mint 30 éves. A másik pedig, hogy a TikTok olyan területeken a legnépszerűbb, amelyek kiemelten fontos piacnak számítanak a kluboknak: az Egyesült Államokban, Indiában és Kínában. Ugye, ismerős célpontok a klubok nyári turnéiról?
A TikTok több, mint 500 millió aktív felhasználóval rendelkezik. 2019 első negyedévében 188 millió új felhasználó regisztrált, amivel a harmadik legnépszerűbb alkalmazás volt a non-gaming kategóriában a WhatsApp és a Facebook Messenger mögött, a SensorTower adatai szerint. A 2016-os indulás óta tehát elképesztő számokat produkál.
Aki mer, az nyer?
Az olasz Inter már 2018. decemberében létrehozta hivatalos TikTok csatornáját, míg a francia Monaco idén márciusban követte őket. Áprilisban pedig a LaLiga, valamint két német óriás, a Bayern München és a Borussia Dortmund is csatlakoztak az úttörők táborához. A korán lépő a sportszervezetek kihasználhatják annak előnyét, hogy egyelőre kevés konkurenciával kell számolniuk a TikTokon és még a többiek előtt megalapozhatják a követőtáborukat.
Ugyanakkor a TikToknak főleg a fiatalok körében megkérdőjelezhetetlen népszerűsége ellenére, ebben a korai fázisban még nehéz megmondani, hogy mennyire fontos helyet érdemel egy klub marketing mixében. A felhasználók érdeklődésének fenntartásához folyamatos, a csatornára szabott tartalmat kell gyártani, a pénzbeli megtérülés pedig egyelőre nem olyan jól tervezhető, mint például az Instagram esetében, ahol az alkalmazáson belüli vásárlási lehetőségek már kiforrottak.
Nem lehet tehát csodálkozni a kiváráson sem, a klubok közösségi média menedzsereinek mindenestere érdemes adniuk a TikToknak egy esélyt, de legalábbis figyelemmel követni a platform fejlődését.
Szurkolóként pedig az a legjobb az egészben, hogy a TikTok tartalmakat regisztráció nélkül is lehet követni, elég beolvasni a kedvenc klub csatornájának QR-kódját.
Forrás: socialdaily.com, mediakix.com
3 hozzászólás
Pingback: Bejött a TikTok a francia ligának, tovább bővítik az együttműködést | sportsmarketing.hu
Pingback: UEFA: a TikTok az EURO 2020 szponzora lett | sportsmarketing.hu
Pingback: Közösségi média helyzetkép a magyar sportolókról és sportszervezetekről | sportsmarketing.hu