A testvérpárral beszélgettünk egy új sör piaci bevezetéséről, márkaépítésről, az első időszak eredményeiről, illetve fociról, átigazolási tervekről, világbajnokságról.
Március végén jelent meg a hír, hogy két láger sörrel – Red és Gold Viking – jelentek meg a piacon. Mik az első tapasztalatok? Elfogyott már az első 3.000 üveg?
Bogdán Ádám (B.Á.) Még van belőle valamennyi, de a tervek szerint nyár közepére elfogy az első adag. Sok nehézséggel szembesültünk, sok új dolgot kell megtanulnunk. A jó hír, hogy egyre több helyen elérhető a termék
Cél a gyors piaci terjeszkedés?
Bogdán Botond (B.B.) Ami igazán fontos, hogy jó helyeken legyünk ott. Próbálunk válogatni, ott megjelenni, ahol van igény egy kicsit drágább, de különleges lágerre. A nagy sörgyárakkal amúgy sem tudunk versenyezni, így a piaci rést keressük. Ne feledjük, hogy a hazai piacon csak két százalék a kisüzemi sörfőzdék piaci részesedése!
Mik a további tervek?
B.B.: Nagyon sok elképzelésünk van. De akkor lépünk tovább, ha látjuk, hogy megélünk a piacon. Az indulás elég komoly befektetést kívánt, címke, csomagolás, terjesztés, online kommunikáció, webshop… Azt szeretnénk, hogy év végéig ez megtérüljön és kb. nullán legyünk. Ha ez meglesz, megyünk tovább, ötletekben nincs hiány.
Most azt szeretnénk elérni, hogy jó szállodákban, bárokban legyen kapható a sörünk, ezáltal tervezhető mennyiséggel számolhassunk. Nyáron jön az új főzés, október végéig már azt az adagot is szeretnénk eladni.
A webshop komoly forgalmat bonyolíthat?
B.Á.: Meglátjuk, ez sem egyszerű, mert a nagy kiszállítók nem vállalnak felelősséget az áruért. Ha törik, ha megsérül, az a mi kárunk. Keresünk olyan kisebb szállítót, akivel ez ügyben meg tudunk egyezni.
Liverpoolban már kóstolták a Red Vikinget?
B.Á.: Természetesen mindenki ezt kérdezi. Megpróbáltuk, de itt is a szállítás szólt közbe, két teljes rekesz összetört, így nem jutott a csapattársaknak. Zrikáltak is egy kicsit emiatt, hogy beígértem a sört, aztán sehol semmi.
Mi a munkamegosztás kettőtök között?
B.B.: Most alapvetően főállásban ezzel foglalkozom, de még ez is kevés, főleg a sales feladatokhoz.
B.Á.: A konkrét szervezési munkákban kevesebbet tudok részt venni, de az alapokba nagyon is belefolytam, kezdve onnan, hogy milyen sört csináljunk, tovább a design munkákig, PR tevékenységekig. Sosem 100%-ban csak a foci töltötte ki az életemet, mindig csináltam mellette valami mást is. Ebbe a munkába beleteszem az egyéniségemet, ötleteimet.
Hogyan egyeztethető össze egy élsportoló imázsa egy alkoholos termékkel?
B.B.: Figyelünk erre, Ádám sosem látható nyitott üveggel vagy félig megivott pohár sörrel, nem keverjük a két dolgot. Nagyon érzékeny kérdés és nehéz döntés, hogy Ádámot, mint nagyon ismert labdarúgót mennyire használjuk erősen és agresszíven a kommunikációban. A koncepció az, hogy nem az ő arcával adjuk el a terméket. Ott van a háttérben, nyilván segít a népszerűsítésben és a neve lehetőségeket teremt, de nem ő áll a középpontban, nem ő adja a márka személyiségét.
Beszéljünk kicsit a fociról, Ádám, sok helyen olvasni, hogy elhagyod a Liverpoolt. Mik a terveid?
B.Á.: Még egy évig szerződés köt a klubhoz. De az igaz, hogy sportszakmai szempontból hasznos lenne a váltás, meccseken, tétmérkőzéseken kéne védeni. Augusztus 31-ig tart az átigazolási szezon, meglátjuk, hogy hogyan alakul.
Hamarosan kezdődik a világbajnokság. Hol lesztek, honnan nézitek, kinek drukkoltok?
B.Á.: Az elejét itthon nézem, aztán, hacsak nem lesz váltás, július elsején kezdődik a felkészülés Angliában, akkortól onnan figyelem a meccseket. Mivel több, mint 10 éve ott játszom, természetesen az angoloknak drukkolok.
B.B.: A horvátoknak szurkolok. Elképesztő, hogy egy ilyen kis ország olyan válogatottat tud pályára küldeni, amiben Modric, Rakitic, Kovacic, Mandzukic is játszik. Mellettük én is az angoloknak szorítok.
Bogdán Botond előadást tart a 2018. június 7-i Sportmarketing Újragondolva Meetupon a budapesti A38 hajón. A rendezvény témája a “Storytelling a labdarúgásban, marketingtörténetek a futball világából”. Jegyek még kaphatók a meetupra, további információ és regisztráció: meetup.sportsmarketing.hu