Wimbledon a tenisz szentélye, a mágikus pillanatok színhelye, és a hétfői napot a szervezők Manic Monday-nek nevezték el, ugyanis pályára lépett Federer, Djokovic, Murray, Sarapova, és a Williams testvérek (ráadásul egymás ellen). Azonban amellett, hogy ilyen remek meccsek és játékosok szerepelnek a tornán, a szponzori aktivitásokról is érdemes lenne néhány szót ejteni.
Ahogy azt már több cikkben is kifejtettem, szerintem ma már nem az a szponzoráció lényege, hogy fizetünk, és aztán megjelenünk. Hanem az, hogyan tudunk aktívan tenni azért, hogy kapcsolódjunk az eseményhez, játékoshoz, hogyan tudunk részesei lenni a sikernek, az élménynek. Azt gondolom, hogy idén Wimbledon is kitettek magukért a torna tradicionális, valamint legújabb támogatói. A torna idei hivatalos szponzorai a Slazenger, a Rolex, az Evian, a Robinsons, az IBM, a Hertz, a Lanson, a Ralph Lauren, a HBSC, a Jacobs Creek, a Lavazza, a Stella Artois, és 2015-től a Jaguár. A Slazenger és a Robinsons a két legrégebbi támogatója a tornának, ugyanis a Slazenger már 1905 óta a torna hivatalos labda beszállítója, míg a Robinsons 1935 óta látja el narancslével a tornán megszomjazókat. Na, de akkor lássuk mivel próbálkoznak a szponzorok!
HSBC
A HSBC a torna banki támogatója, aminek a fő feladata, hogy a weboldalon történő banki tranzakciókért feleljen, a háttért biztosítsa a játékosok, a beszállítók és a nézők felé. A márka egy külön aloldalt hozott létre – a Journey to center court néven- az idei tornára, amin ha végig görgetünk, akkor érdekes információkat tudhatunk meg a versenyről [https://journeythroughsw19.hsbc.co.uk]. Információkat arról, hogy mi teszi igazán különlegessé, ilyen nagyszabásúvá és nemzetközivé a versenyt. Végül ha leértünk az oldal aljára, akkor lehetőségünk van benevezni egy játékba, aminek a nyertes egy belépőt nyer, egy kiválasztott napra a Center pályára.
Jaguár
A Jaguár a torna első autómárka szponzora, aki a #FeelWimbledon kampányt indította útjára idén. A lényege, hogy különböző eszközök, és érzékelők segítségével figyelik a szurkolók, a tömeg reakciót, mint: a szurkolók szívritmusa, a tömeg reakciói, a hanghatásokat. Majd ezeket élőben teszik közzé képek, vagy videók formájában a közösségi médiában, valamint a feelwimbledon.co.uk weboldalon. Ezen kívül a márka figyeli követi az egyes meghatározó és izgalmas pillantok közösségi média jelenlétét is. Ezek a reakciók az egyes meccsek alatt és után az applikációban is elérhetőek diagramok formájában is.
A márka egy különleges lehetőségnek tartja a torna támogatását, valamint a kampány keretében ők is ünnepelhetik azt, ami igazán különlegessé teszi Wimbledont. Ezen a kívül a torna keretében lehetőségük van bemutatni a Jaguár legújabb modelljét, az XE-t is.
Lavazza
A Lavazza a torna hivatalos kávé szponzora, aki többmint 1 millió pohár kávét szolgál fel a torna ideje alatt. Idén az ötödik alkalommal támogatják a tornát, aminek keretében a márka arcait – Caroline Wozniackit, Tony Nadalt és Judy Murrayt – is bevonták egy kis akcióba. Július 1-jén többek között ők osztottak kávét annak a bizonyos sornak, akik a bejutásra várakoztak, ennek keretében bemutatva az új, hidegen őrölt kávé különlegességet. Az osztogatás célja még, a Lavazza coffe break jellemzőinek népszerűsítés, ami nem kevésbé hozzátartozik a tornához, mint a pezsgő vagy az eper és tejszínhab.
Emellett a szurkolóknak lehetőségük részt venni egy játékban, aminek keretében találkozhatnak egy kávé erejéig, a U.S Openen Caroline Woznackival, ha beírják a #moretotaste-t hastaget, és meggyőzik, hogy őket válassza.
EVIAN
A márka már a nyolcadik éve a torna hivatalos ásványvíz szponzora, aminek keretében idén útjára indították a #wimblewatch-ot. Naponta friss tartalmakat, videókat készítenek, amiben celebritások, bloggerek és a szurkolók kommentelik, és mutatják meg a legérdekesebb jelenetek. A videók minden reggel a wimbledon.com weboldalon, valamint a márka applikációján jelennek meg. Az EVIAN továbbá bátorítja a szurkolókat, készítsenek ők is videókat, mutassák meg a reakcióikat, és tegyék közzé a #wimblewatch hastag segítségével. Majd a legjobbak bekerülnek a finálét felvezető videóba.
Az EVIAN egyik fő arca, Stan Wawrinka mellett Maria Sharapova. A Sarapova témájú, Baby and Me óriás plakát a torna idejére Wimbledon megállóba foglal majd helyet. Ezenkívül egyedi megjelenésű palackokat is kidob a márka a torna idejére, amiken a teniszhez kötődő szavak lesznek megtalálhatóak.
Robinsons
A márka Wimbledon egyik legrégebbi szponzora, és idén egy különleges akcióval készültek. Immáron 80 éve, hogy támogatják a tornát, és ezen évforduló kapcsán hirdették meg a #HuntForWimbledon kampányt. A kampány keretében óriási teniszlabdákat rejtenek el szerte Nagy-Britannia területén, amikhez egy-egy meghatározó wimbledoni pillanat kapcsolódik. A játék lényege, hogy megtaláljuk ezeket a labdákat, készítsünk velük egy képet, majd a #HuntForWimbledon hastag segítségével tegyük közzé a Twitteren. A nyeremény egy VIP belépő Wimbledonba. Hogy könnyebb legyen a vadászat a márka mindennap közzétesz valamilyen nyomot a Twitter oldalán, hogy hol találhatóak ezek a hatalmas teniszlabdák. A márka egy korábbi nagy brit reménységet, Tim Henmant kérte fel, hogy legyen a kampány arca.
Az előzőekben bemutatott szponzori akciók azok, amiket érdemes megemlíteni az idei Wimbledon kapcsán. Rajtuk kívül a Slazenger további 4 évvel meghosszabbította az együttműködését a tornával, az IBM felel ugye az applikációs felületekért, valamint olyan adatokat szolgáltat a különböző tornát kiegészítő műsorokba, amik segítik a szakértői elemzéseket. A Ralph Lauren a torna hivatalos ruházati szponzora, az All England Tennis Club, ahogy korább is írtam, idén is megrendezte a #Wimbledon awaits kampányt. A Hertz 2014-ben készített egy kampányt, aminek a nyeremény egy páros belépő a 2015-ös férfi döntőre. A kampány során a szurkolók a szerváik erősségével juthattak el a fődíjig, ugyanis a Hertz Service Tennis Gallery-ben mindenki kipróbálhatta, hogy milyen erősen tud szerválni. Akik elértek egy határt, azok bekerültek a sorsolásba.
A példákból, azt gondolom jól látszik, hogy a szponzorok is igyekeznek kivenni részüket a tornából, a torna kommunikációjából, abból, hogy élményt nyújtsanak a fogyasztóknak. Nem minden támogató szervez külön akciót, kampányt minden évben a tornára, valószínűleg ez büdzsé kérdése is. De azt gondolom, hogy ezek a kreatív megoldások, amiket bemutattunk jól tükrözik, hogyan lehet egy sportesemény kapcsán, sport központúan érdekes tartalmakat készíteni, amik illenek az adott márka imázsához, és értékeihez.
forrás: journeythroughsw19.hsbc.co.uk, wimbledon.com, marketingweek.com, robinsonssquash.co.uk, evian.wimbledon.com, facebook.com/wimbledon