Kelenvölgyi Ágnes 2010 óta foglalkozik a MOL-nál szponzorációkkal, 2012 októberétől a MOL-csoport szponzorációs vezetőjeként koordinálja a vállalat támogatási tevékenységét, ami a szponzorációkon túl magában foglalja az adományozást, vállalati önkéntességet és egyéb társadalmi befektetési programokat is.
A MOL Magyarországon a legnagyobb társasági adományozó. Nagyságrendileg milyen összeget fordít a cég szponzorációra, ezen belül a sportszponzorációra?
A szponzoráció üzlet, tehát amikor szponzorációs megállapodásokról beszélünk, az üzleti titoknak minősül. A vállalatcsoport összes támogatásának nagyságrendjét elárulhatom, ez éves szinten több mint 3,5 milliárd forint. Társadalmi szerepvállalásunk nagyon szerteágazó, kultúra, egészségügy, oktatás, közlekedésbiztonság, környezetvédelem, ezek mindegyike megjelenik a támogatási portfoliónkban. A cég marketing stratégiájában és annak cselekvési tervekben lebontott végrehajtásában hosszú évek óta kiemelt szerepet kap a sporton keresztüli kommunikáció, a sportszponzoráció. Ma Magyarországon a MOL a legnagyobb sporttámogatóként van jelen, támogatunk csapatsportokat, egyéni sportolókat, technikai sportágakat és utánpótlás nevelést is.
Nemcsak a hazai, hanem a teljes nemzetközi szponzorációs tevékenységért felel. Hogyan jelenik meg a MOL-csoport külföldön?
Mára a MOL igazi nemzetközi nagyvállalat lett. Azzal, hogy kiléptünk a szomszédos országok piacaira, világossá vált számunkra, hogy nem elég csak a gazdasági életet, a közösségi oldalt is össze kell kapcsolnunk, hogy olyan támogatásaink legyenek, amelyek az általános működésünkhöz hasonlóan határokon is átívelnek. Ezért is álltunk oda 2008-ban a jégkorongszövetség kezdeményezése mellé, és indítottuk közösen útjára a MOL Ligát. Kezdetben magyarországi és romániai csapatok részvételével zajlott a küzdelem, később nagy örömünkre egy szlovákiai csapat is meglátta a lehetőséget a regionális megmérettetésben. Fontos a regionális jelenlét oly módon is, hogy az olyan országokban rendezett világ vagy kontinensviadalokat is támogatjuk, ahol a MOL-nak érdekeltsége van. A magyar férfi kézilabda-válogatott 2012. januári Európa-bajnoki támogatását követően a decemberi, női kontinensviadalon is a magyar válogatott Európa-bajnoki főtámogatója voltunk. Mindkét tornát Szerbiában tartották. Emellett szponzoráltunk krikett versenyt Pakisztánban és nemrég adtunk át egy mini foci stadiont Észak-Irak Kurdisztánban. Részben nemzetközi tevékenység Michelisz Norbert támogatása is, hiszen a túraautó világbajnokság pilótájaként számos külföldi futamon versenyez. Ezt tükrözi az is, hogy ő a MOL Group színeiben indul.
Magyarországon mik a kiválasztás alapjai? Kik, milyen rendszerben jelentkezhetnek és mi a kiválasztás folyamata?
Két pillérről beszélhetünk. Az egyik, a 2006 óta működő az Új Európa Alapítvány MOL Tehetségtámogató Program, sport kategóriája. Az Alapítvány gondozásában a MOL Tehetségtámogató Program olyan 10-18 év közötti fiatalokat támogat, akik már komoly eredményekkel büszkélkedhetnek egy sportágban, további fejlődésükhöz azonban anyagi segítségre van szükségük. A pályázati program eszközvásárláshoz vagy útiköltségekhez nyújt támogatást. A fiatal utánpótláskorú sportolók akár több éven keresztül is fordulhatnak támogatásért a MOL Tehetségtámogató Programhoz. A sportpályázat 2005 óta működik, megbízható segítséget nyújtva az utánpótlássportnak. A 18 év felettieket a Sport Klasszis program segíti tovább az élsportolóvá válás folyamatában.
Úgy tekintjük, hogy ez egy lépcsőfok az igazi klasszissá váláshoz, innen nőhetnek ki a jövő nagy bajnokai. Jó példa erre Szilágyi Áron, aki „nálunk nőtt fel”, büszkén mondhatom, hogy velünk együtt fejlődött és lett olimpiai bajnok. Babos Timi teniszezőnk is alapítványi támogatottként kezdte a MOL-lal az együttműködést és mára ő is a profi szponzoráltjaink csapatát erősíti. Az Alapítvány mellett működik a klasszikus szponzorációs tevékenység, itt folyamatosan figyeljük a lehetőségeket, egyeztetünk sportszakértőkkel illetve érkeznek hozzánk a megkeresések.
Hányan jelentkeznek, hányan szeretnének a MOL csapatához tartozni?
Évente több ezer megkeresésünk van., ha csak ezeket olvasgatnám, akkor is képben lennék azzal kapcsolatban, mi minden történik Magyarországon, legyen szó rendezvényekről, amatőr sportolókról, kiállításokról és különböző egyéb kezdeményezésekről, hiszen a MOL-t a kérelmek nagy része megtalálja.
Milyen támpontok alapján döntenek?
Az első szűrő a nálunk tisztán megfogalmazott és transzparens támogatási elvrendszer. Fontos, hogy a legjobbak partnerei legyünk, a MOL piacvezető, erős vállalat, mindig egy adott sportág, kategória legjobbja mellett áll. Minden országban ahol a MOL jelen van, az ottani legnépszerűbb és legeredményesebb sportágakkal keressük az együttműködést. Több országban is támogatjuk a focit, Szlovákiában jégkorongot, hogy csak néhány példát említsek.
Változott-e valami az elmúlt években a vállalat szponzorációs stratégiájában?
Igen, egyre nagyobb szerepet kapnak a közvetlen szponzorációk, szövetségek, szervezetek helyett egyre inkább sportolókat, adott sportklubot, kiemelkedő sportrendezvényeket támogatunk.
Hogyan „használják” a szponzorált csapatokat, versenyzőket?
Michelisz Norbi már kétszer is feltűnt az olajszint mérés fontosságára felhívó kampányunkban, Szilágyi Áron az Új Európa Alapítvány sport kategóriájának arca. Meghívjuk támogatottjainkat belső rendezvényeinkre, ahol munkatársaink is találkozhatnak velük, szervezünk különböző munkavállalói aktivitásokat, nagyon sikeres volt például, amikor néhány szerencsés kollégánk Norbival együtt tesztelhette vezetéstechnikai tudását vagy a MOL Liga meccsein munkatársaink korongbedobásával indulhattak a mérkőzések, vagy éppen „huszonharmadik” játékosként izgulhattak végig egy hokimeccset a kispadon, a játékosok között. Kozák Danuta és Áron is részt vett a használt molinókból készített táskáink népszerűsítésében, amelynek bevételével gyerekgyógyító szervezetek munkáját támogattuk.
A szponzorációs tevékenység egyik legnehezebb részfeladata a hatékonyság mérése. A MOL-nál ez hogyan történik?
Minden szponzorációs tevékenységünket külön-külön értékeljük. Ez időigényes és sok munkával járó folyamat, de megalapozottabbá teszi az értékelést és a döntést az együttműködésről, a fejlődési lehetőségekről vagy éppen arról, hogy nem folytatjuk tovább a közös munkát. Természetesen vannak „kötelező elemek”, média megjelenések, nézőszámok, eredmények analizálása. Ehhez adatokat ügynökségektől is kapunk, de minden szponzorált partnernek is össze kell állítania egy anyagot arról, hogy mit hogyan teljesített. Fontos, hogy a MOL mindig eredményfüggő szponzorációs szerződést köt. A sportolóval, sportági szakszövetséggel együttműködve alakítjuk ki a különböző eredményességi szinteket. Partnereink jól tudják, az évről évre történő hosszabbítás nem automatizmus, hanem minden évben kemény tárgyalások során kialakuló keretek alapján szerződünk, figyelembe véve az elmúlt év teljesítményeit, illetve az adott év eseményeit és aktualitásait.
Végezetül egy kérdés a magyar szponzorációs piacról. Hogyan látja a terület egészét?
Az utóbbi években nehezebben találnak szponzort a sportolók, csapatok, szövetségek. Ez abban is megjelenik, hogy lefelé mozdultak a szponzorációs díjak, kisebb költséggel lehet kiemelt együttműködést létrehozni. Nehéz új, tőkeerős céget találni. A MOL mára elérte azt, hogy már azért is örülnek annak, ha ott vagyunk valahol, mert a nevünk garancia a minőségre, velünk együttműködve könnyebb más partnert is találni.