Hétvégén elkezdődött a világ legrangosabb országúti kerékpárversenye. S, a legfontosabb számot már itt le kell írni, hiszen a jubileumi, 100. versenyt kezdte meg a mezőny Korzika szigetén.
A Tour de France a legnépszerűbb és egyben az egyik legkeményebb háromhetes verseny, amit egy sportoló végigtekerhet. A doppingbotrányok árnyékát elhessegetve a francia körverseny még mindig óriási népszerűségnek örvend. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a megállás nélküli televíziós, internetes figyelem, illetve a szponzorok és támogatók kitartó aktivitása.
A rendezvény tulajdonosa és egyben szervezője az ASO [Amaury Sport Organisation] az esemény apropójából számos érdekes adatot közölt le a híréhes médiumok számára. Miközben az ASO folyamatosan bővíti a rendezvényeinek arzenálját, a Tour még mindig a legjelentősebb esemény a portfólióban, mivel körülbelül 366 millió euró értékkel bír, aminek a legnagyobb részét a kereskedelmi jogok tesznek ki.
A főbb pénzáramlási csatornák a szervezők számára három kulcsterületről származnak, úgymint a televíziós közvetítési jogokból, a szponzorációkból és a „vendégfogadási” befizetésekből [a Tour útvonalán szereplő önkormányzatok komoly pénzeket fizetnek, hogy az ő településükön keresztül haladjon át a konvoj].
A televíziós közvetítési jogok teszik ki a bevétel legnagyobb arányát, ami a 100 csatorna befizetéseinek köszönhető. Világszerte 190 országban van közvetítés, ráadásul 60-ban élő egyenes adásban mutatják a mindennapi eseményeket. Ebben az évben 9 szakaszt teljes egészében közvetít a francia televízió. A fő csatorna [France Télévisions] 86 óra élő adást közöl, amit további, több mint 5000 óra követ szerte a világ országainak a csatornáin. A nézettség alapján egy elég ingatag üzletről beszélhetünk, azonban az ASO 2012-es adatai szerint tavaly kb. 3,5 milliárd nézőt ért el a körverseny a világon. Ezt idén is képesek hozni.
A támogatók között 7 darab hivatalos szponzor [Orange, LCL, Skoda, Vittel, Carrefour, Le Coq Sportif, Festina] szerepel az idei Tour de France-on, amikkel együtt 44 partnerről lehet beszélni, beleértve a négy teljesen új szponzort is. A legtöbb partner részt vesz a karaván napi útvonalán és aktivitásával próbálja magára hívni a figyelmet. Ebben az évben ezt a lehetőséget 37 márka használja ki, 600 ember és 180 jármű segítségével, a becslések szerint 14,5 millió darab, kis ajándék merchandising tárgyat szétosztva.
A korzikai rajt egy igen unikális helyszínnek számít, mivel a szigetről még soha nem indult a közel 200 versenyző, azonban ezért az élményért cserébe 2 millió eurót kellett fizetni 2010-ben az ottani önkormányzatnak. Jövőre, amikor a Tour átmegy Angliába, s a rajtot Yorkshire-ben bonyolítják le a szervezők, csak a „host” befizetésekből körülbelül 12 millió eurót várnak. A 21 szakasz során a „rajtot és célt adó” városok több mint a fele fizet, hogy a Tour onnan induljon, illetve oda fusson be. Párizs ezek közül kivétel, mivel a főváros biztosan nem fizet a jogokért, azonban állja a 100. Tour de France utolsó estéjén a tűzijáték költségeit, amivel megkoronázzák ezt a csodás jubileumot.
A 3404 km során a 198 versenyző [22 csapat, csapatonként 9 kerékpárossal] óriási erőpróbának teszi ki magát, amiben 300 segítő személy fog közreműködni. Emellett komoly támogatásra lehet számítani az internet és a közösségi média felhasználóitól is, amiről bővebb információ itt olvasható.
Forrás: sportspromedia.com