Cím: Mágikus Márkázás – Beckham
Szerző: Papp-Váry Árpád
Kiadás éve: 2009
Kiadó: Századvég Kiadó
Oldalszám: 144
Nyelv: magyar
Hogyan lett egy futballistából globális márka?
Érdemes a legelején tisztázni, hogy a Mágikus márkázás – Beckham könyvvel nem egy életrajzot tartunk a kezünkben, hanem abszolút marketing megközelítésű műről van szó. Bár 2009-ben jelent meg, amikor Beckham csillaga fényesebben ragyogott a jelenleginél, a téma szempontjából ez mellékes. A benne foglaltak a mai napig megállják a helyüket és a Mágikus márkázásból sokat lehet tanulni a profi módon kivitelezett személyes márkaépítésről.
A Mágikus márkázás szerkezete jól felépített. A branding fogalmi tisztázásával, alapjaival kezd, majd sorra veszi azokat a tényezőket, amelyek meghatározzák egy márka életét. Az énmárka sem kivétel a többi brand közül, ugyanúgy foglakozni kell vele, jókor kell lenni jó helyen [a kilencvenes évek második felének Manchester Unitede], tudatos döntések sorát meghozni [szponzori szerződések, klubváltások], kiterjeszteni a márkát [labdarúgó akadémia, parfümök, divatcikkek, globalitás], válsághelyzetet menedzselni [pályán nyújtott gyenge teljesítmény, magánéletbeli félrelépés] és gondolni a márka jövőjére [aktív labdarúgói karrier után élet]. Beckhamtől példát vehetünk ezeknek az elemeknek a menedzselésében, amelyet a könyv végén remekül összegezve ismét áttekinthetünk.
A personal brandinget, vagyis személyes márkaépítést a nyugati világban régóta magas szinten űzik sportolók, művészek, üzletemberek egyaránt, nálunk még csak most van elterjedőben. Beckham segítségére nem kisebb szaktekintély áll, mint Simon Fuller, minden idők egyik legsikeresebb lánybandája, a Spice Girls menedzsere. Ebben a popcsapatban szerepelt Beckham felesége, Victoria is, aki a megismerkedésük idején ismertebb volt Davidnél, de kétségtelen, hogy mindkét fél számára előnyösen sikerült a „márkák házassága”. Beckham életéről számos könyv és DVD készült, egész estét mozi filmet ihletett [Csavard be, mint Beckham], még Buddha-szobrot is formáltak róla. Feleségével együtt Lego figurák szereplői, sőt musical is született a házaspárról.
A Beckham-jelenség globalitása, és a világ vezető márkáival kötött együttműködések számos esettanulmány alapjául szolgáltak. A világ egyik legismertebb labdarúgójának története PR és kommunikációs szempontból egyaránt tartogat tanulságokat, bemutatva a márkaépítés szépségeit és buktatóit.
A könyv a méreteiből adódóan egy zsebben is elfér. Olvasmányos jellege, valamint a szerzőre jellemző könnyed, de az érdeklődést mindvégig fenntartó stílusa miatt akár egy hosszabb vonatúton, vagy a strandolás során is elolvasható.
ÉRTÉKELÉS
A Mágikus Márkázás jól eltaláltan ötvözi a szakmai ismeretek nyújtását és az érdekes tényadatok bemutatását. Erre szokták mondani, hogy játszva tanul az olvasó. Amellett, hogy rengeteg izgalmas és szórakoztató információt tudhat meg Beckhamről még egy jól tájékozott futball-rajongó is, komoly személyes márkaépítési tudásra tehet szert közben. Külön élmény, hogy minden szakmai véleményt példák sorozatával támaszt alá, amely kifejezetten gyakorlatiassá teszi a tartalom feldolgozását.
9/10
A SZERZŐ
Dr. Papp-Váry Árpád főiskolai docens, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola [BKF] dékánja, a BKF Marketing Intézetének vezetője, a Magyar Tudományos Akadémia [MTA] Marketingtudományi Bizottságának legfiatalabb tagja.
Márkaszakértőként, több mint 100 tudományos és ismeretterjesztő cikket publikált különböző fórumokon: brandekről és trendekről, a márkázás rejtelmeiről, az országimázs-építésről, a gerillamarketingről, a reklámszövegírásról, és az online márkákról. Rendszeres szerzője a Marketing és Média, a Magyar Reklám, a Magyar Fogyasztó, a Fogyasztóvédelmi Szemle és más lapoknak. Véleményét gyakran kérik ki sajtóorgánumok a marketingről, reklámról, PR-ról.