Mostanában fut a MOL kampánya a „Nemzetközi csapattal a hazai sikerekért”. Ez már nem az első imázs reklám a cég részéről, de mégis jobban megragadta a figyelmemet, mint az eddigiek. Természetesen azért, mert sportmarketing vonatkozása is van.
A sportmarketing a szponzoráción keresztül lép be a képbe, ugyanis a MOL az említett kampányban a sok szereplő között felvonultatja támogatottjai egy részét is. Így találkozhatunk a jégkorong válogatottal, Vajda Attila kenu és Kovács Katalin kajak olimpiai bajnokunkkal, valamint Talmácsi Gábor, mindenki Talmája is befut, igaz nem a MotoGP-ben használt motorján, hanem egy robogón.
A népszerű sportolók a TV reklámon kívül visszaköszönnek óriásplakátokról, a MOL-csoport ingyenes havilapjában, a Stílus&Lendületben olvasható interjúkból, újsághirdetésekből, valamint az Origoval közös csapatunk.origo.hu honlapról. Ez utóbbin részletesebb információkat találhatunk a fentieken kívül azokról a MOL által támogatott sportolókról is, akik nem szerepelnek ebben a kampányban (pl. Szávay Ágnes teniszező, Veres Zoltán műrepülő), illetve a MOL Tehetségtámogató Program által felkarolt ifjú tehetségekről.
A kiemelt támogatottak tehát ott vannak, megjelennek, szerepelnek minden fronton a MOL kampányában. Persze, miért ne szerepelnének, ha egyszer már támogatást kapnak a cégtől – mondhatná bárki. És tényleg ez lenne a természetes, viszont Magyarországon nagyon kevés vállalat kezeli jól a szponzorációt, használja a támogatott sportágakat, sportolókat a kommunikációjában. A Vodafone és a vízilabda kapcsolata tökéletesnek mondható, a Soproni is próbálkozott a magyar labdarúgással – emlékezzünk, amikor a Soproni Liga egyes játékosai szerepeltek a Soproni reklámokban. Más említésre méltó példát már nehéz lenne találni.
Pedig a cégek azért szponzorálnak, hogy abból előnyük származzon. Az általános cél, hogy a fogyasztók fejében – lehetőleg pozitív – kapcsolat jöjjön létre a támogatott dolog (esemény, sportoló, stb.) és a támogató szervezet, vagy annak egy terméke között. Ezt a kapcsolatot tudja a vállalat arra felhasználni, hogy promóciós céljait elérje, illetve a szélesebb értelemben vett marketingcéljait támogassa.
A legtöbb cég Magyarországon, amelyik szponzorációra adja a fejét, megelégszik a sablonos megoldásokkal. Kikerülnek a molinók, hirdetőtáblák a létesítményekre, reklámfeliratok a mezekre, sportszerekre, bekerülhet a vállalat neve a sportegyesület nevébe – a szponzoráció mértékétől függően. Nyilván már ezzel is létre lehet hozni valamilyen szintű asszociációt a fogyasztók fejében.
Viszont kétségtelen, hogy az asszociáció sokkal mélyebb – és pozitívabb – lesz és a fogyasztók szélesebb körében jön létre, ha a szponzorációt kreatívan alkalmazzák. És ami legalább ugyanolyan fontos, bár ez további költést igényel a vállalatok részéről, ha hajlandók kommunikálni a szponzorációt. A fogyasztót így több szinten elérheti az információ, és lehet, hogy valaki nem jár meccsekre, nem nézi a kajak-kenu versenyeket a televízióban, de a kedvenc sorozata szünetében találkozhat azzal a ténnyel, hogy a MOL odafigyel a legjobban teljesítő magyar sportolókra.