Hétvégén rajtol a világ legrangosabb kerékpáros körversenye a Tour de France. Ki ne tudná, hogy az összetettben élen álló viselheti a legendás sárga trikót. Talán még azt is sokan tudják, hogy a legjobb hegyimenőé a piros pöttyös, a pontversenyben élen állóé a zöld, és a legjobban teljesítő fiatalé a fehér trikó. Viszont abba kevesen gondolnak bele, azon kívül, hogy ezek a mezek megkülönböztetik, kiemelik az egyes kategóriák legjobbjait, marketingértékük is jelentős.
Sokan úgy gondolják, hogy az országúti kerékpározás egyéni sport, mert csak a versenyzők alkotta tarka színkavalkádot látják. Pedig valójában kilenc fős csapatok tekernek a győzelemért és a mezek nem a nézők összezavarására vannak, hanem éppen ellenkezőleg, tájékozódni segítenek, és azon kívül, hogy azonosítják a csapattársakat, rengeteg egyéb információval is szolgálnak.
A csapatok egységes mezt viselnek de a kerékpársport sajátossága az ezektől eltérő megkülönböztetett egyéni mezek előszeretettel való használata. Ilyenek az egyes országok nemzeti bajnokainak a mezei, valamint a világbajnokot illető trikó, amelyek verseny függetlenek, illetve az egyes viadalok valamelyik fontos kategóriájában vezető kerékpárosok mezei. Ez utóbbiak a Tour de France esetében a sárga, a zöld, a piros pöttyös és a fehér trikó.
Maillot jaune – sárga trikó
Bár a Tour 1903 óta fut, a sárga trikó először 1919-ben jelent meg a sorozatban, a legjobb időeredménnyel rendelkező, vagyis a versenyben élen álló megkülönböztetésére. Hogy miért pont a sárgát választották, arra kétféle változat létezik: az egyik szerint a Tour-t szervező L’Auto újság papírlapjainak színét tükrözi, a másik változat szerint azonban a sárga volt az egyetlen szín, amelyben nagyobb mennyiségű kerékpáros mez rendelkezésre állt. Az első változatot tartják valószínűbbnek, mert a korabeli források szerint a szervezők már mindenképpen szerették volna megkülönböztetni az élen állót az újság színével, így az legfeljebb csak kapóra jött, hogy éppen sárgából volt sok mez raktáron.
A Tour első időszakának szervezője, Henri Desgrange, halála után felkerült a stilizált monogramja a sárga trikóra, amely napjainkban a Tour de France logó mellett található a mez mellrészének jobb felső részén. Majd megjelentek az első reklámfeliratok, és végül a Nike logója, mint a felszerelés gyártók első hirdetése. 1987 óta a trikó szponzora a Crédit Lyonnais bank, ami 2007-ben LCL-re változott, miután a Crédit Lyonnais-t felvásárolta a Crédit Agricole.
Maillot vert – zöld trikó
A zöld trikót a pontversenyben élen álló viselheti. A részhajrákért, illetve a befutókért – a sík szakaszok befutói érik a legtöbbet – járnak a pontok, ezért a mez viselője általában a legjobb sprinter a mezőnyben.
A zöld trikót először 1953-ban a Tour 50. évfordulóján osztották ki a sárga trikó kiegészítésére. A színválasztásban szerepet játszott az első szponzor, az ugyanis egy fűnyírókat gyártó cég, a Belle Jardiniére volt. A mezeket szintén a Nike szállítja és 1991 óta a Pari Mutuel Urbain (PMU), a franciák lóversenyfogadásokra specializálódott irodája szponzorálja.
Maillot á pois rouges – piros pöttyös trikó
A fehér alapon piros pöttyös trikó a „Hegyek Királyának” jár. Pontokat a hegytetőkön lévő hegyi hajráknál lehet szerezni, a hegy megmászásának nehézsége (hosszúság és meredekség) függvényében.
Bár 1933 óta díjazzák a legjobb hegyimenőt, a trikót csak 1975-ben vezették be. A színeket szintén az első szponzor igényei szerint választották: a Poulain Chocolate népszerűsítette vele hasonló csomagolású édességeit. A mezek szállítója, mondani sem kell, a Nike, és a jelenlegi szponzor 1993 óta a Champion szupermarketlánc.
Maillot blanc – fehér trikó
A fehér trikót 1975 óta kapja a legjobb 26 év alatti versenyző. Előtte ez a trikó annak a kerékpárosnak járt, aki a fenti három kategória összesítésében az élen állt. 1989 és 2000 között nem osztották ki a trikót noha a fiatalok versenyét számon tartották.
A fehér trikó szponzora a Skoda amióta 2003-ban átvette a Tour de France hivatalos autóbeszállítója címet a FIAT-tól, szállítója természetesen a Nike.
Összegzés
A Tour de France-on a megkülönböztetett mezeknek önálló, külön szponzorai vannak. Ezek a háromhetes verseny alatt nem változnak, és mindig kiemelt helyet kapnak: a nyakrész, a vállrész, a mellrészen a bal felső sarok, a test oldalsó része mind olyan helyek, amelyek a kerékpárosokról készült kamera, vagy kép felvételeken jól látszanak. Ettől függetlenül természetesen rákerülnek a kiemelt trikókra, azok mellrészére, az adott kategóriákban aktuálisan élen álló versenyzők csapatának saját szponzorai is. Viszont a versenyzők akár naponta válthatják egymást az első helyen, és ha egy másik csapat kerekese kerül az élre, akkor vele együtt a csapatszponzor hirdetése is cserélődik – ez a kiemelt trikók változó része.
A trikókat minden szakasz után – 21 van belőlük – kiosztják az eredményhirdetés keretében és általában külön díjak, felajánlások is csatlakoznak hozzájuk. Mindezt naponta több százezer ember kíséri figyelemmel a helyszínen és több millióan a televíziók előtt.
A mezek – és igaz ez bármely sportágra nemcsak a kerékpárra – tehát alapvető funkciójukon, a csapatok azonosításán, egymástól való megkülönböztetésén, és a versenyzők védelmén, öltöztetésén túl napjainkban komoly marketingértékkel is bírnak. Kommunikációs felületekké váltak, bátran, dinamikusan és kreatívan kell őket használni.
3 hozzászólás
Végre megtudtam már mire valók a trikók, mert nem szakmabeli révén nem értettem miért van annyiféle belőle
Pingback: Vizuális mezcsoda | Sportsmarketing
Pingback: Tour de France: a focis albumok után végre gyűjthetjük a kerékpárosok matricáit is! | sportsmarketing.hu